Tato bakalářská práce zjišťuje motivaci rodičů pro umístění dítěte do lesní mateřské školy. Teoretická část je sestavena z dostupných zdrojů týkajících se předškolního vzdělávání, alternativních předškolních zařízení a zejména lesních mateřských škol. Druhá, praktická část je zaměřena na výzkum výše zmíněné motivace rodičů a vedlejších cílů, které souzní s cílem primárním. K dosažení stanovených výzkumných cílů byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně vyhodnoceny pomocí kvalitativních metod. Ambicí práce je rozšířit povědomí veřejnosti o lesních mateřských školách a upozornit na nedostačující legislativní ukotvení lesních klubů. Prostřednictvím závěrečné diskuse dochází k potvrzení, ale i vyvracení některých hypotéz, jež byly stanoveny, stranou nezůstalo ani srovnání s tematicky podobnými výzkumy.
Anotace v angličtině
This batchelor thesis finds out the motivation of parents to place children in a forest kindergarten. The theoretical part is composed of accessible resources relating to preschool education, alternative preschool institution and especially forest kindergartens. The second practical part is focused on the reseach of the above mentioned motivation of parents and secondary goals which coincide with the primary goal. To achieve the set research goals the method of semistructured interviews was used which were subsequently evaluated using qualitative methods. The ambition of the thesis to increase public awareness of the forest kindergarten and to draw attention to the insufficient legislative anchoring of forest clubs. Through thefinal discussion there is confirmation but also the refutation of some hypotheses that were set the comparison with thematically similar researches was not left out.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, motivace, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
preschool education, alternative education, forest kindergarten, motivation, qualitative research
Rozsah průvodní práce
49
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zjišťuje motivaci rodičů pro umístění dítěte do lesní mateřské školy. Teoretická část je sestavena z dostupných zdrojů týkajících se předškolního vzdělávání, alternativních předškolních zařízení a zejména lesních mateřských škol. Druhá, praktická část je zaměřena na výzkum výše zmíněné motivace rodičů a vedlejších cílů, které souzní s cílem primárním. K dosažení stanovených výzkumných cílů byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně vyhodnoceny pomocí kvalitativních metod. Ambicí práce je rozšířit povědomí veřejnosti o lesních mateřských školách a upozornit na nedostačující legislativní ukotvení lesních klubů. Prostřednictvím závěrečné diskuse dochází k potvrzení, ale i vyvracení některých hypotéz, jež byly stanoveny, stranou nezůstalo ani srovnání s tematicky podobnými výzkumy.
Anotace v angličtině
This batchelor thesis finds out the motivation of parents to place children in a forest kindergarten. The theoretical part is composed of accessible resources relating to preschool education, alternative preschool institution and especially forest kindergartens. The second practical part is focused on the reseach of the above mentioned motivation of parents and secondary goals which coincide with the primary goal. To achieve the set research goals the method of semistructured interviews was used which were subsequently evaluated using qualitative methods. The ambition of the thesis to increase public awareness of the forest kindergarten and to draw attention to the insufficient legislative anchoring of forest clubs. Through thefinal discussion there is confirmation but also the refutation of some hypotheses that were set the comparison with thematically similar researches was not left out.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, alternativní vzdělávání, lesní mateřská škola, motivace, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
preschool education, alternative education, forest kindergarten, motivation, qualitative research
Zásady pro vypracování
Bude se jednat o kvalitativní výzkum - rozhovor s respondenty. Výzkumný vzorek bude mít typ nenáhodného výběru, kdy budou vybráni vhodní respondenti (tj. osoby, které své dítě umístily do lesní mateřské školy. Lesní mateřské školy nebudou místně specifikovány a osloveni budou rodiče lesních mateřských školek z celé České republiky.
Zásady pro vypracování
Bude se jednat o kvalitativní výzkum - rozhovor s respondenty. Výzkumný vzorek bude mít typ nenáhodného výběru, kdy budou vybráni vhodní respondenti (tj. osoby, které své dítě umístily do lesní mateřské školy. Lesní mateřské školy nebudou místně specifikovány a osloveni budou rodiče lesních mateřských školek z celé České republiky.
Seznam doporučené literatury
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. ISBN 978-80-262-0094-9 (brož.)
VOŠÁHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školky: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
KRAlHANZL, Jan. Děti a příroda: Období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. In: Činčera, Jan; Daňková, Lenka a kol.: Studijní texty pro začínající lektory ekologických výukových programů, SSEV Pavučina 2010. Dostupné z www.ekopsychologie.cz/files/39detistudie.pdf
KRAJHANZL, Jam. Charakteristika osobního vztahu k přírodě: úvod do teorie pojmosloví. Disertační práce, dostupné z http://hdl.handle.net/20.500.11956/36113
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
VAŇKOVÁ, Petra. Lesní mateřské školky jsou trendem současnosti. Lidem se líbí, ale nemají dostatek informací. Dostupné z https://www.lesnims.cz/stahnout-soubor?id=2620
Seznam doporučené literatury
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. ISBN 978-80-262-0094-9 (brož.)
VOŠÁHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školky: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.
KRAlHANZL, Jan. Děti a příroda: Období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. In: Činčera, Jan; Daňková, Lenka a kol.: Studijní texty pro začínající lektory ekologických výukových programů, SSEV Pavučina 2010. Dostupné z www.ekopsychologie.cz/files/39detistudie.pdf
KRAJHANZL, Jam. Charakteristika osobního vztahu k přírodě: úvod do teorie pojmosloví. Disertační práce, dostupné z http://hdl.handle.net/20.500.11956/36113
STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999.
VAŇKOVÁ, Petra. Lesní mateřské školky jsou trendem současnosti. Lidem se líbí, ale nemají dostatek informací. Dostupné z https://www.lesnims.cz/stahnout-soubor?id=2620
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila na úvod obhajoby cíle své bakalářské práce - Motivace rodičů pro umístění dítěte do lesní mateřské školy. Dále pak studentka detailně představila výsledky svého výzkumu a závěr bakalářské práce. Po prezentaci byly čteny posudky vedoucí práce a oponentky a studentka odpovídala na dotazy.