Předmětem této diplomové práce je právní regulace reklamy a nekalé soutěže v odvětví on-line marketingu. V úvodu práce je stanovena hypotéza, cíle práce, metodika a obsah. Následuje teoretické vymezení on-line marketingu a reklamy, vysvětlení rozdílu mezi marketingem a reklamou a představení vybraných nástrojů on-line marketingu, hlavních subjektů reklamního trhu a samoregulačních orgánů. V dalších kapitolách se diplomová práce věnuje aktuální právní úpravě veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy a analyzuje její dopady na nástroje on-line marketingu. Zmiňovány jsou rovněž vlivy práva EU. Čtvrtá kapitola diplomové práce se více zaměřuje na praktické dopady veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy na vybrané formy a nástroje on-line marketingu. Prostor je věnován také některým úvahám de lege ferenda. Kromě monografických, časopiseckých a elektronických zdrojů je součástí práce rovněž relevantní judikatura českých soudů a Evropského soudního dvora.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the legal regulation of advertising and unfair competition in the on-line marketing. In the introduction of the thesis sets out the hypothesis, objectives, methodology and content. The following is a theoretical definition of online marketing and advertising, an explanation of the difference between marketing and advertising and an introduction to selected tools of online marketing, the main subjects of the advertising market and self-regulating bodies. In the next chapters, the thesis deals with the current legislation of public and private law regulation of advertising and analyzes its impact on online marketing tools. The EU law context are also mentioned. The fourth chapter of the diploma thesis focuses more on the practical effects of advertising regulation by public law and private law on selected forms and tools of online marketing. The space is also devoted to some considerations de lege ferenda. In addition to monographic, magazine and electronic sources, the work also includes relevant case law of the Czech courts and the Court of Justice of the European Union.
Klíčová slova
marketing, on-line marketing, digitální marketing, internetová reklama, sociální média, samoregulace, regulace reklamy, ochrana spotřebitele, rozhlasové a televizní vysílání, služby informační společnosti, audiovizuální mediální služby, periodický tisk, hospodářská soutěž, nekalá soutěž, generální klauzule nekalé soutěže, klamavá reklama, klamavé označení zboží nebo služby, vyvolání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti, zlehčování, srovnávací reklama, ochrana proti nekalé soutěži, označování reklamy na internetu, politická reklama, agresivní obchodní praktiky, agresivní reklama, product placement, influencer marketing, marketing v internetových vyhledávačích, optimalizace pro vyhledávače, metatagy, cybersquatting
Klíčová slova v angličtině
marketing, on-line marketing, digital marketing, Internet advertising, social media, self-regulation, regulation of advertising, consumer protection, radio and TV broadcasting, information society services, audiovisual media services, periodicals, (market) competition, unfair competition, general clause of unfair competition, misleading advertising, misleading labeling of goods or services, inducing the risk of confusion, reputation parasitism, downplaying, comparative advertising, protection against unfair competition, labeling of advertising on the Internet, political advertising, aggressive practices, aggressive advertising, product placement, influencer marketing, search engine marketing, search engine optimization, meta tags, cybersquatting
Rozsah průvodní práce
100 s. (143 799 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je právní regulace reklamy a nekalé soutěže v odvětví on-line marketingu. V úvodu práce je stanovena hypotéza, cíle práce, metodika a obsah. Následuje teoretické vymezení on-line marketingu a reklamy, vysvětlení rozdílu mezi marketingem a reklamou a představení vybraných nástrojů on-line marketingu, hlavních subjektů reklamního trhu a samoregulačních orgánů. V dalších kapitolách se diplomová práce věnuje aktuální právní úpravě veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy a analyzuje její dopady na nástroje on-line marketingu. Zmiňovány jsou rovněž vlivy práva EU. Čtvrtá kapitola diplomové práce se více zaměřuje na praktické dopady veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy na vybrané formy a nástroje on-line marketingu. Prostor je věnován také některým úvahám de lege ferenda. Kromě monografických, časopiseckých a elektronických zdrojů je součástí práce rovněž relevantní judikatura českých soudů a Evropského soudního dvora.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the legal regulation of advertising and unfair competition in the on-line marketing. In the introduction of the thesis sets out the hypothesis, objectives, methodology and content. The following is a theoretical definition of online marketing and advertising, an explanation of the difference between marketing and advertising and an introduction to selected tools of online marketing, the main subjects of the advertising market and self-regulating bodies. In the next chapters, the thesis deals with the current legislation of public and private law regulation of advertising and analyzes its impact on online marketing tools. The EU law context are also mentioned. The fourth chapter of the diploma thesis focuses more on the practical effects of advertising regulation by public law and private law on selected forms and tools of online marketing. The space is also devoted to some considerations de lege ferenda. In addition to monographic, magazine and electronic sources, the work also includes relevant case law of the Czech courts and the Court of Justice of the European Union.
Klíčová slova
marketing, on-line marketing, digitální marketing, internetová reklama, sociální média, samoregulace, regulace reklamy, ochrana spotřebitele, rozhlasové a televizní vysílání, služby informační společnosti, audiovizuální mediální služby, periodický tisk, hospodářská soutěž, nekalá soutěž, generální klauzule nekalé soutěže, klamavá reklama, klamavé označení zboží nebo služby, vyvolání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti, zlehčování, srovnávací reklama, ochrana proti nekalé soutěži, označování reklamy na internetu, politická reklama, agresivní obchodní praktiky, agresivní reklama, product placement, influencer marketing, marketing v internetových vyhledávačích, optimalizace pro vyhledávače, metatagy, cybersquatting
Klíčová slova v angličtině
marketing, on-line marketing, digital marketing, Internet advertising, social media, self-regulation, regulation of advertising, consumer protection, radio and TV broadcasting, information society services, audiovisual media services, periodicals, (market) competition, unfair competition, general clause of unfair competition, misleading advertising, misleading labeling of goods or services, inducing the risk of confusion, reputation parasitism, downplaying, comparative advertising, protection against unfair competition, labeling of advertising on the Internet, political advertising, aggressive practices, aggressive advertising, product placement, influencer marketing, search engine marketing, search engine optimization, meta tags, cybersquatting
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se chci věnovat právní regulaci reklamy a nekalé soutěže v prostředí on-line médií. Hlavním cílem mé práce je zjistit, zda v této oblasti potřebujeme nebo by bylo vhodné přijmout novou právní úpravu, či zda je stávající úprava dostačující a adekvátně dopadá i na nové nástroje a formy marketingové komunikace, jakými jsou například sociální média, video a youtubering, influence marketing, brand ambassadoring, astroturfing, reklama v internetových vyhledávačích a podobně. Důležitým dílčím cílem je analyzovat dopady veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy na tyto nástroje a formy marketingové komunikace, které jsou nebo mohou být z pohledu regulace reklamy problematické, a rovněž poukázat na nejčastější chyby a právní nedostatky. Problematikou se budu zabývat pohledem de lege lata, avšak pokud ve své práci dospěji k závěru, že by bylo žádoucí přijmout novou, resp. upravit stávající právní regulaci, budu se tématem zabývat i z pohledu de lege ferenda. Součástí mé práce bude také vymezení důležitých pojmů z oblasti marketingu, budou zmíněny vlivy evropského práva, možnosti ochrany před nekalosoutěžním jednáním a pohled na fungování regulačních a samoregulačních orgánů. Nezbytnou součástí diplomové práce bude platná právní úprava, relevantní judikatura a komentářová literatura.
Dílčí otázky: Co znamená pojem "reklama" a "on-line marketing"? Jak je v našem právní řádu reklama regulována? Jaký vliv na naši právní úpravu má v tomto oboru evropské právo? Jaké regulační a samoregulační orgány u nás v tomto oboru fungují? Je v ČR způsob regulace reklamy a ochrana proti nekalé soutěži dostačující? Jaké jsou nejčastější chyby a problematické aspekty v odvětví on-line marketingu?
Osnova diplomové práce: 1. Úvod; 2. Marketing, propagace a reklama (teoretické vymezení); 3. Veřejnoprávní regulace reklamy (analýza dopadu mediálních a dalších zákonů); 4. Soukromoprávní regulace reklamy (generální klauzule, vybrané skutkové podstaty, ochrana proti nekalé soutěži); 5. Praktické dopady regulace reklamy na vybrané nástroje a formy on-line marketingu; 6. Návrhy de lege ferenda (fakultativně); 7. Závěr
Zásady pro vypracování
Ve své diplomové práci se chci věnovat právní regulaci reklamy a nekalé soutěže v prostředí on-line médií. Hlavním cílem mé práce je zjistit, zda v této oblasti potřebujeme nebo by bylo vhodné přijmout novou právní úpravu, či zda je stávající úprava dostačující a adekvátně dopadá i na nové nástroje a formy marketingové komunikace, jakými jsou například sociální média, video a youtubering, influence marketing, brand ambassadoring, astroturfing, reklama v internetových vyhledávačích a podobně. Důležitým dílčím cílem je analyzovat dopady veřejnoprávní a soukromoprávní regulace reklamy na tyto nástroje a formy marketingové komunikace, které jsou nebo mohou být z pohledu regulace reklamy problematické, a rovněž poukázat na nejčastější chyby a právní nedostatky. Problematikou se budu zabývat pohledem de lege lata, avšak pokud ve své práci dospěji k závěru, že by bylo žádoucí přijmout novou, resp. upravit stávající právní regulaci, budu se tématem zabývat i z pohledu de lege ferenda. Součástí mé práce bude také vymezení důležitých pojmů z oblasti marketingu, budou zmíněny vlivy evropského práva, možnosti ochrany před nekalosoutěžním jednáním a pohled na fungování regulačních a samoregulačních orgánů. Nezbytnou součástí diplomové práce bude platná právní úprava, relevantní judikatura a komentářová literatura.
Dílčí otázky: Co znamená pojem "reklama" a "on-line marketing"? Jak je v našem právní řádu reklama regulována? Jaký vliv na naši právní úpravu má v tomto oboru evropské právo? Jaké regulační a samoregulační orgány u nás v tomto oboru fungují? Je v ČR způsob regulace reklamy a ochrana proti nekalé soutěži dostačující? Jaké jsou nejčastější chyby a problematické aspekty v odvětví on-line marketingu?
Osnova diplomové práce: 1. Úvod; 2. Marketing, propagace a reklama (teoretické vymezení); 3. Veřejnoprávní regulace reklamy (analýza dopadu mediálních a dalších zákonů); 4. Soukromoprávní regulace reklamy (generální klauzule, vybrané skutkové podstaty, ochrana proti nekalé soutěži); 5. Praktické dopady regulace reklamy na vybrané nástroje a formy on-line marketingu; 6. Návrhy de lege ferenda (fakultativně); 7. Závěr
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Josef a kol. Obchodní právo. Obecná část. Soutěžní právo. Praha: C. H. Beck, 2014. 383 s.
CHALOUPKOVÁ, Helena, HOLÝ, Petr, URBÁNEK, Jiří. Mediální právo: Komentář. Praha: C. H. Beck, 2018. 560 s.
FREY, Petr. Marketingová komunikace: nové trendy 3. Praha: Management Press, 2015. 212 s.
HRUDA, Ondřej. Srovnávací reklama. Praha: C. H. Beck, 2015. 148 s.
MICHAL, Petr. Vztah českého a unijního soutěžního práva. Praha: C. H. Beck, 2018. 256 s.
MUNKOVÁ, Jindřiška, KINDL, Jiří, SVOBODA, Pavel. Soutěžní právo. Praha: C. H. Beck, 2012. 648 s.
ONDREJOVÁ, Dana. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. § 2972 - 2990. Praha: C. H. Beck, 2014. 384 s.
ONDREJOVÁ, Dana, SEHNÁLEK, David. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges, 2018. 296 s.
POUPEROVÁ, Olga. Regulace médií. Praha: Leges, 2010. 272 s.
RAUS, David, ORŠULOVÁ, Andrea. Zákon o ochraně hospodářské soutěže. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 680 s.
RIGEL, Filip a kol. Reklamní právo. Praha: C. H. Beck, 2018. 200 s.
ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. 463 s.
WINTER, Filip. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007. 335 s.
YOUNG, Miles. Ogilvy o reklamě v digitálním věku. Praha: Nakladatelství Svojtka & Co., 2018. 224 s.
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Josef a kol. Obchodní právo. Obecná část. Soutěžní právo. Praha: C. H. Beck, 2014. 383 s.
CHALOUPKOVÁ, Helena, HOLÝ, Petr, URBÁNEK, Jiří. Mediální právo: Komentář. Praha: C. H. Beck, 2018. 560 s.
FREY, Petr. Marketingová komunikace: nové trendy 3. Praha: Management Press, 2015. 212 s.
HRUDA, Ondřej. Srovnávací reklama. Praha: C. H. Beck, 2015. 148 s.
MICHAL, Petr. Vztah českého a unijního soutěžního práva. Praha: C. H. Beck, 2018. 256 s.
MUNKOVÁ, Jindřiška, KINDL, Jiří, SVOBODA, Pavel. Soutěžní právo. Praha: C. H. Beck, 2012. 648 s.
ONDREJOVÁ, Dana. Nekalá soutěž v novém občanském zákoníku. Komentář. § 2972 - 2990. Praha: C. H. Beck, 2014. 384 s.
ONDREJOVÁ, Dana, SEHNÁLEK, David. Nekalosoutěžní reklama a nekalé obchodní praktiky v české i evropské právní úpravě a judikatuře. Praha: Leges, 2018. 296 s.
POUPEROVÁ, Olga. Regulace médií. Praha: Leges, 2010. 272 s.
RAUS, David, ORŠULOVÁ, Andrea. Zákon o ochraně hospodářské soutěže. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 680 s.
RIGEL, Filip a kol. Reklamní právo. Praha: C. H. Beck, 2018. 200 s.
ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2015. 463 s.
WINTER, Filip. Právo a reklama v praxi. Praha: Linde, 2007. 335 s.
YOUNG, Miles. Ogilvy o reklamě v digitálním věku. Praha: Nakladatelství Svojtka & Co., 2018. 224 s.