Stanoveným cílem této práce je přispět do oblasti komparativních studií genocidy průzkumem arménské a kambodžské genocidy, které i přes svůj status předních zástupců "kánonu studií genocidy" dosud zřejmě nebyly podrobeny komplexnímu a hloubkovému vzájemnému srovnání. Za tímto účelem byl vybrán model "Deset fází genocidy" Gregoryho Stantona, který umožňuje strukturovanou analýzu dvou genocid v každé z jejich základních fází prostřednictvím relativně málo využívaného procesuálního prizmatu. Protože však proces genocidy nelze oddělit od širšího kontextuálního pozadí, je analyzován a srovnáván také obecný historický vývoj, který každé genocidě předcházel a doprovázel ji. Tento přístup umožňuje spolu s následnou procesní analýzou a také krátkou diskusí o souvisejících jevech, jako je např. fenomén uznání genocidy, poskytnout komplexní a mnohostranný rozbor obou genocid,
Anotace v angličtině
The stated goal of this thesis is to contribute to the field of comparative genocide studis by examining the Armenian and Cambodian genocides that, despite their status as foremost examples of "genocide studies canon", seems to have so far escaped a comprehensive, in-depth mutual comparative examination. To this end, Gregory Stanton's "Ten Stages of Genocide" model had been selected, as it enables a structured analysis of the two genocides in each of their constituent stages via a relatively underutilized processual prism. However, as the genocide process cannot be divorced from the broader underlying contextual background, the general historical developments that preceded and accompanied each genocide are analyzed and compared as well, together with the subsequent processual analysis, as well as a brief discussion on related phenomena such as genocide recognition, providing a comprehensive and multifaceted examination of the two genocides,
Klíčová slova
genocida, arménská genocida, genocida v kambodži, osmanská říše, kampučia, rudí khmérové, mladoturci, pol pot, studia genocid, proces genocidy, komparace genocid, gregory stanton, deset stádií genocidy
Klíčová slova v angličtině
genocide, armenian genocide, cambodian genocide, ottoman empire, kampuchea, khmer rouge, young turks, pol pot, genocide studies, genocide process, comparative genocide, gregory stanton, ten stages of genocide
Rozsah průvodní práce
i s., 129 s.
Jazyk
AN
Anotace
Stanoveným cílem této práce je přispět do oblasti komparativních studií genocidy průzkumem arménské a kambodžské genocidy, které i přes svůj status předních zástupců "kánonu studií genocidy" dosud zřejmě nebyly podrobeny komplexnímu a hloubkovému vzájemnému srovnání. Za tímto účelem byl vybrán model "Deset fází genocidy" Gregoryho Stantona, který umožňuje strukturovanou analýzu dvou genocid v každé z jejich základních fází prostřednictvím relativně málo využívaného procesuálního prizmatu. Protože však proces genocidy nelze oddělit od širšího kontextuálního pozadí, je analyzován a srovnáván také obecný historický vývoj, který každé genocidě předcházel a doprovázel ji. Tento přístup umožňuje spolu s následnou procesní analýzou a také krátkou diskusí o souvisejících jevech, jako je např. fenomén uznání genocidy, poskytnout komplexní a mnohostranný rozbor obou genocid,
Anotace v angličtině
The stated goal of this thesis is to contribute to the field of comparative genocide studis by examining the Armenian and Cambodian genocides that, despite their status as foremost examples of "genocide studies canon", seems to have so far escaped a comprehensive, in-depth mutual comparative examination. To this end, Gregory Stanton's "Ten Stages of Genocide" model had been selected, as it enables a structured analysis of the two genocides in each of their constituent stages via a relatively underutilized processual prism. However, as the genocide process cannot be divorced from the broader underlying contextual background, the general historical developments that preceded and accompanied each genocide are analyzed and compared as well, together with the subsequent processual analysis, as well as a brief discussion on related phenomena such as genocide recognition, providing a comprehensive and multifaceted examination of the two genocides,
Klíčová slova
genocida, arménská genocida, genocida v kambodži, osmanská říše, kampučia, rudí khmérové, mladoturci, pol pot, studia genocid, proces genocidy, komparace genocid, gregory stanton, deset stádií genocidy
Klíčová slova v angličtině
genocide, armenian genocide, cambodian genocide, ottoman empire, kampuchea, khmer rouge, young turks, pol pot, genocide studies, genocide process, comparative genocide, gregory stanton, ten stages of genocide
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude komparace genocid v osmanské Arménii od roku 1915 a v Kambodži v letech 1975-1979. Zkoumán bude předpoklad, že moderní genocidy i přes značně odlišné kontexty sdílejí některé základní znaky. Ve své práci využiji k samotné komparaci model deseti stádií genocidy Gregory H. Stantona. Tento model (případně jeho dřívější verze založená pouze na osmi stádiích) je výzkumníky zabývajícími se studiem genocid hojně využíván a je pro komparitivní analýzu genocid vhodným a prověřeným nástrojem. Teoretická část práce bude kromě konceptualizace relevantních pojmů obsahovat i obeznámení s teoretickým východiskem, zejména tedy podrobnější popis jednotlivých stádií genocidy dle Stantonova modelu a operacionalizace celého výzkumu. Na základě tohoto modelu následně budou v praktické části srovnány projevy jednotlivých fází genocidy v obou zkoumaných případech, případně absence těchto projevů. Mezi možné komplikace výzkumu by mohl patřit zejména již Stantonem zmiňovaný možný současný průběh více fází genocidy a s tím související riziko nemožnosti odlišení jednotlivých fází. Výstupem práce bude potvrzení (či vyvrácení) předpokladáných podobností dvou zkoumaných genocid a odpověď na jednu z hlavních výzkumných otázek, tedy přesnější určení základních společných znaků.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce bude komparace genocid v osmanské Arménii od roku 1915 a v Kambodži v letech 1975-1979. Zkoumán bude předpoklad, že moderní genocidy i přes značně odlišné kontexty sdílejí některé základní znaky. Ve své práci využiji k samotné komparaci model deseti stádií genocidy Gregory H. Stantona. Tento model (případně jeho dřívější verze založená pouze na osmi stádiích) je výzkumníky zabývajícími se studiem genocid hojně využíván a je pro komparitivní analýzu genocid vhodným a prověřeným nástrojem. Teoretická část práce bude kromě konceptualizace relevantních pojmů obsahovat i obeznámení s teoretickým východiskem, zejména tedy podrobnější popis jednotlivých stádií genocidy dle Stantonova modelu a operacionalizace celého výzkumu. Na základě tohoto modelu následně budou v praktické části srovnány projevy jednotlivých fází genocidy v obou zkoumaných případech, případně absence těchto projevů. Mezi možné komplikace výzkumu by mohl patřit zejména již Stantonem zmiňovaný možný současný průběh více fází genocidy a s tím související riziko nemožnosti odlišení jednotlivých fází. Výstupem práce bude potvrzení (či vyvrácení) předpokladáných podobností dvou zkoumaných genocid a odpověď na jednu z hlavních výzkumných otázek, tedy přesnější určení základních společných znaků.
Seznam doporučené literatury
Akcam, Taner. 2013. The Young Turks' Crime against Humanity: The Armenian Genocide and Ethnic Cleansing in the Ottoman Empire). Princeton University Press.
Etcheson, Craig. 2006. After the Killing Fields: Lessons from the Cambodian Genocide. Texas Tech University Press.
Balakian, Peter. 2004. The Burning Tigris: The Armenian Genocide and America's Response. Harper Perennial.
Dadrian, Vahakn N. 2003. The History of the Armenian Genocide: Ethnic Conflict from the Balkans to Anatolia to the Caucasus. Berghahn Books.
De Waal, Thomas. 2015. Great Catastrophe: Armenians and Turks in the Shadow of Genocide. Oxford University Press.
Gellately, Robert, Ben Kiernan. 2003. The Specter of Genocide: Mass Murder in Historical Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Kiernan, Ben. 1993. Genocide and Democracy in Cambodia: The Khmer Rouge, the U.N., and the International Community. Yale Univ Southeast Asia Studies.
Kiernan, Ben. 2008. The Pol Pot Regime: Race, Power, and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975-79. Yale University Press.
Standon, Gregory H. 2012. .The Ten Stages of Genocide. Genocide Watch.
Suny, Ronald G. 2015. "They Can Live in the Desert but Nowhere Else": A History of the Armenian Genocide. Princeton University Press.
Tyner, James A. 2017. The Killing of Cambodia: Geography, Genocide and the Unmaking of Space. Routledge.
Akcam, Taner. 2013. The Young Turks' Crime against Humanity: The Armenian Genocide and Ethnic Cleansing in the Ottoman Empire). Princeton University Press.
Etcheson, Craig. 2006. After the Killing Fields: Lessons from the Cambodian Genocide. Texas Tech University Press.
Balakian, Peter. 2004. The Burning Tigris: The Armenian Genocide and America's Response. Harper Perennial.
Dadrian, Vahakn N. 2003. The History of the Armenian Genocide: Ethnic Conflict from the Balkans to Anatolia to the Caucasus. Berghahn Books.
De Waal, Thomas. 2015. Great Catastrophe: Armenians and Turks in the Shadow of Genocide. Oxford University Press.
Gellately, Robert, Ben Kiernan. 2003. The Specter of Genocide: Mass Murder in Historical Perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Kiernan, Ben. 1993. Genocide and Democracy in Cambodia: The Khmer Rouge, the U.N., and the International Community. Yale Univ Southeast Asia Studies.
Kiernan, Ben. 2008. The Pol Pot Regime: Race, Power, and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge, 1975-79. Yale University Press.
Standon, Gregory H. 2012. .The Ten Stages of Genocide. Genocide Watch.
Suny, Ronald G. 2015. "They Can Live in the Desert but Nowhere Else": A History of the Armenian Genocide. Princeton University Press.
Tyner, James A. 2017. The Killing of Cambodia: Geography, Genocide and the Unmaking of Space. Routledge.