Práce řeší úroveň kartografických dovedností žáků ZŠ. K hodnocení využívá dotazníkové šetření. Na základě výsledků jsou pak vytvořeny návrhy aktivit, které podporují rozvoj těchto dovedností s důrazem na předpokládané dovednosti a očekávané výstupy, které byly nejméně osvojeny. V souvislosti se pandemickou situací v ČR je pak navržena terénní hra, kterou by mohli žáci absolvovat samostatně. Zhodnoceny jsou klady a zápory její realizace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the levels of cartographic skills of elementary school pupils. It uses a questionnaire survey for evaluation. Based on the results, proposals for activities were created that support the development of these skills with an emphasis on the expected skills and outputs, which were the least acquired. In connection with the pandemic situation in the Czech Republic, a field game is proposed, which pupils could complete independently. The pros and cons of its implementation are evaluated.
Map, orientation, cartographic skills, activities, field teaching
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce řeší úroveň kartografických dovedností žáků ZŠ. K hodnocení využívá dotazníkové šetření. Na základě výsledků jsou pak vytvořeny návrhy aktivit, které podporují rozvoj těchto dovedností s důrazem na předpokládané dovednosti a očekávané výstupy, které byly nejméně osvojeny. V souvislosti se pandemickou situací v ČR je pak navržena terénní hra, kterou by mohli žáci absolvovat samostatně. Zhodnoceny jsou klady a zápory její realizace.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the levels of cartographic skills of elementary school pupils. It uses a questionnaire survey for evaluation. Based on the results, proposals for activities were created that support the development of these skills with an emphasis on the expected skills and outputs, which were the least acquired. In connection with the pandemic situation in the Czech Republic, a field game is proposed, which pupils could complete independently. The pros and cons of its implementation are evaluated.
Map, orientation, cartographic skills, activities, field teaching
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout výukové materiály vhodné pro rozvoj orientace v terénu a podporu kladného vztahu k využívání map u dětí a mládeže školního věku. Bude provedeno zhodnocení schopnosti orientace žáků 1. a 2. stupně ZŠ na mapách a to testem, který ukáže jak dnes děti umějí pracovat s mapou a ovládají klíčové kompetence. Následně bude navržen soubor aktivit k osvojení základních dovedností potřebných k úspěšné orientaci v terénu podle mapy, družicové navigace nebo jiného prostorového plánu. Mezi rozvíjené dovednosti bude zahrnuto pochopení světových stran, znakového klíče a zachycení skutečnosti v mapách a následně jejich aplikace do praktické roviny při pohybu v terénu jako je výběr správné cesty z místa A na místo B. Aktivity pro jednotlivé věkové katogorie budou prakticky otestovány na skautském oddíle.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout výukové materiály vhodné pro rozvoj orientace v terénu a podporu kladného vztahu k využívání map u dětí a mládeže školního věku. Bude provedeno zhodnocení schopnosti orientace žáků 1. a 2. stupně ZŠ na mapách a to testem, který ukáže jak dnes děti umějí pracovat s mapou a ovládají klíčové kompetence. Následně bude navržen soubor aktivit k osvojení základních dovedností potřebných k úspěšné orientaci v terénu podle mapy, družicové navigace nebo jiného prostorového plánu. Mezi rozvíjené dovednosti bude zahrnuto pochopení světových stran, znakového klíče a zachycení skutečnosti v mapách a následně jejich aplikace do praktické roviny při pohybu v terénu jako je výběr správné cesty z místa A na místo B. Aktivity pro jednotlivé věkové katogorie budou prakticky otestovány na skautském oddíle.
Seznam doporučené literatury
Gooley, T. (2018): Orientace v přírodě: znovuobjevené umění, jak se nechat vést přírodou. Praha: Alferia.
Hofmann, E., Korvas, P. (2008): Orientace v přírodě: pro výuku na základní škole. Brno: Masarykova univerzita.
Kjellström, B., Kjellström Elgin, C. (2009): Be Expert with Map and Compass. 3rd Edition. Wiley.
Rogl, V. (2018): Správnou stopou. Praha: Pragoline.
Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., Hofmann, E. (2019): Koncepce terénní výuky pro základní školy: na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Brno: Masarykova univerzita.
US Army (2011): Map Reading and Land Navigation - FM 3-25.26. US Army Field Manual.
Seznam doporučené literatury
Gooley, T. (2018): Orientace v přírodě: znovuobjevené umění, jak se nechat vést přírodou. Praha: Alferia.
Hofmann, E., Korvas, P. (2008): Orientace v přírodě: pro výuku na základní škole. Brno: Masarykova univerzita.
Kjellström, B., Kjellström Elgin, C. (2009): Be Expert with Map and Compass. 3rd Edition. Wiley.
Rogl, V. (2018): Správnou stopou. Praha: Pragoline.
Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., Hofmann, E. (2019): Koncepce terénní výuky pro základní školy: na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. Brno: Masarykova univerzita.
US Army (2011): Map Reading and Land Navigation - FM 3-25.26. US Army Field Manual.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu student představil cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentoval výsledky dotazníkového zjišťování mapování dovedností u žáků základních a středních škol, navrržené výukové aktivity i praktickou terénní hru.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
nakolik se autor ztotožňuje s používáním moderních technologií v terénu u dětí;
možné zajímavé způsoby určování světových stran, např. s využitím hodinek apod.