Tato bakalářská práce se zabývá loutkou a jejím využitím při edukaci s dětmi v mateřských školách speciálních (v této práci jsou tak souhrnně označovány mateřské školy zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona). Teoretická část práce definuje základní pojmy, a to předškolní věk, na který je následně nahlíženo z hlediska vývoje kognitivních funkcí, socializace a zmíněn je také význam hry pro toto věkové období. Další kapitola se zabývá specifiky vzdělávání dětí předškolního věku a zvláštní pozornost je pak věnována specifikům pro vzdělávání dětí s různým typem postižení. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá loutkou, jejími funkcemi pro děti předškolního věku a jak je možné ji využít v edukaci v mateřských školách. Empirická část obsahuje stanovené cíle a výzkumné předpoklady, které jsou následně ověřovány prostřednictvím dat získaných z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the puppet and its use in education with children in special kindergartens (in this work are collectively referred to as kindergartens established under § 16 paragraph 9 of the Education Act). The theoretical part of the work defines the basic concepts, namely preschool age, which is then viewed in terms of the development of cognitive functions, socialization and the importance of play for this age period is also mentioned. The next chapter deals with the specifics of the education of preschool children and special attention is paid to the specifics of the education of children with various types of disabilities. The last chapter in the theoretical part deals with the puppet, its functions for preschool children and how it can be used in education in kindergartens. The empirical part contains the set goals and research assumptions, which are then verified through data obtained from a questionnaire survey.
Klíčová slova
Loutka, edukace, mateřská škola speciální, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Puppet, education, special kindergarten, preschool age
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá loutkou a jejím využitím při edukaci s dětmi v mateřských školách speciálních (v této práci jsou tak souhrnně označovány mateřské školy zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona). Teoretická část práce definuje základní pojmy, a to předškolní věk, na který je následně nahlíženo z hlediska vývoje kognitivních funkcí, socializace a zmíněn je také význam hry pro toto věkové období. Další kapitola se zabývá specifiky vzdělávání dětí předškolního věku a zvláštní pozornost je pak věnována specifikům pro vzdělávání dětí s různým typem postižení. Poslední kapitola v teoretické části se zabývá loutkou, jejími funkcemi pro děti předškolního věku a jak je možné ji využít v edukaci v mateřských školách. Empirická část obsahuje stanovené cíle a výzkumné předpoklady, které jsou následně ověřovány prostřednictvím dat získaných z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the puppet and its use in education with children in special kindergartens (in this work are collectively referred to as kindergartens established under § 16 paragraph 9 of the Education Act). The theoretical part of the work defines the basic concepts, namely preschool age, which is then viewed in terms of the development of cognitive functions, socialization and the importance of play for this age period is also mentioned. The next chapter deals with the specifics of the education of preschool children and special attention is paid to the specifics of the education of children with various types of disabilities. The last chapter in the theoretical part deals with the puppet, its functions for preschool children and how it can be used in education in kindergartens. The empirical part contains the set goals and research assumptions, which are then verified through data obtained from a questionnaire survey.
Klíčová slova
Loutka, edukace, mateřská škola speciální, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
Puppet, education, special kindergarten, preschool age
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2.Vypracování osnovy práce
3.Sběr dat a vhodné literatury, komparace zdrojů
4.Samotné vypracování práce
5.Sepsání teoretické části práce
6.Vytvoření praktické části práce
7.Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím práce
2.Vypracování osnovy práce
3.Sběr dat a vhodné literatury, komparace zdrojů
4.Samotné vypracování práce
5.Sepsání teoretické části práce
6.Vytvoření praktické části práce
7.Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami: Preschool education of children with special educational needs. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
BLECHA, Jaroslav a Pavel JIRÁSEK. Česká loutka. Praha: KANT, 2008. ISBN 978-80-86970-23-3.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 9. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2014. ISBN 978-80-7068-288-3.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ed. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
LEŠTINA, Vladimír. Vytváříme loutky: pro tvořivou hru dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-159-2.
LUDÍKOVÁ, Libuše, ed. Specifika edukace žáků se speciálními potřebami: sborník z odborné konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2924-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
SMUTNÁ, Marta. Loutkové divadlo v mateřské škole. Praha: SPN, 1962. Na pomoc učiteli.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami: Preschool education of children with special educational needs. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
BLECHA, Jaroslav a Pavel JIRÁSEK. Česká loutka. Praha: KANT, 2008. ISBN 978-80-86970-23-3.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 9. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2014. ISBN 978-80-7068-288-3.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3008-0.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, ed. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-063-8.
LEŠTINA, Vladimír. Vytváříme loutky: pro tvořivou hru dětí. 2. vyd. Praha: Portál, 1997. Výchova dětí od 3 do 8 let. ISBN 80-7178-159-2.
LUDÍKOVÁ, Libuše, ed. Specifika edukace žáků se speciálními potřebami: sborník z odborné konference. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2924-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
SMUTNÁ, Marta. Loutkové divadlo v mateřské škole. Praha: SPN, 1962. Na pomoc učiteli.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.