Informace o kvalifikační práci Možnosti využití zooterapie se zaměřením na hlodavce
na 2. stupni základních škol a středních školách u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Cílem této práce je za pomoci dotazníkového šetření zjistit, zda je vztah žáků druhého stupně základní školy a studentů středních škol vůči zooterapii spíše kladný nebo záporný, a to zejména se zaměřením na hlodavce. Dále také zda by žáci měli zájem o zooterapii v rámci školy formou zookroužku a zda jim zvířata v životě nějakým způsobem pomáhají. Práce dále zjišťuje, zda by žáci a studenti doporučili zooterapii žákům/studentům se speciálními vzdělávacími potřebami a osobám s postižením.
1) Hypotéza č. 1: "Žáci/studenti, kteří doma mají zvíře, hodnotí zooterapii kladněji než žáci/studenti, kteří zvíře nemají."
2) Hypotéza č. 2: "Žáci/studenti si myslí, že je zooterapie pro lidi přínosná a může ji vykonávat téměř kdokoli."
3) Hypotéza č. 3: "Žáci/studenti si myslí, že je zooterapie vhodná pro žáky/studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a osoby s psychickým či tělesným postižením."
4) Hypotéza č. 4: "Žáci/studenti správně odhadují nejčastěji využívaná zvířata k zooterapiím."
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on possibilities of using zootherapy on lower-secondary school and secondary school students. It is focused on intact students and students with special educational needs and their opinion about zootherapy, whether i tis good or bad, especially with focus on rodents. And also if students are interested in zootherapy during education in the form of animal freetime activity. Thesis detects if and how the zootherapy helps students and whether they recommend it to students with special educational needs or to people with disabilities.
1) Hypothesis n. 1: "Pupils/students who have a pet evaluates zootherapy more positively than students without pets."
2) Hypothesis n. 2: "Pupils/students think that zootherapy is beneficial and almost anybody can do it."
3) Hypothesis n. 3: "Pupils/students think that zootherapy is good for students with special educational needs and people with psychic or physical disabilities."
4) Hypothesis n. 4: "Pupils/students correctly estimate mostly used animals in zootherapy."
Klíčová slova
Zooterapie, 2. stupeň ZŠ a SŠ, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, možnosti využití zooterapie ve škole
Klíčová slova v angličtině
Zootherapy, lower-secondary and secondary education, pupil with special educational needs, possibilities of using zootherapy in education
Rozsah průvodní práce
109 s. (110 629 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je za pomoci dotazníkového šetření zjistit, zda je vztah žáků druhého stupně základní školy a studentů středních škol vůči zooterapii spíše kladný nebo záporný, a to zejména se zaměřením na hlodavce. Dále také zda by žáci měli zájem o zooterapii v rámci školy formou zookroužku a zda jim zvířata v životě nějakým způsobem pomáhají. Práce dále zjišťuje, zda by žáci a studenti doporučili zooterapii žákům/studentům se speciálními vzdělávacími potřebami a osobám s postižením.
1) Hypotéza č. 1: "Žáci/studenti, kteří doma mají zvíře, hodnotí zooterapii kladněji než žáci/studenti, kteří zvíře nemají."
2) Hypotéza č. 2: "Žáci/studenti si myslí, že je zooterapie pro lidi přínosná a může ji vykonávat téměř kdokoli."
3) Hypotéza č. 3: "Žáci/studenti si myslí, že je zooterapie vhodná pro žáky/studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a osoby s psychickým či tělesným postižením."
4) Hypotéza č. 4: "Žáci/studenti správně odhadují nejčastěji využívaná zvířata k zooterapiím."
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on possibilities of using zootherapy on lower-secondary school and secondary school students. It is focused on intact students and students with special educational needs and their opinion about zootherapy, whether i tis good or bad, especially with focus on rodents. And also if students are interested in zootherapy during education in the form of animal freetime activity. Thesis detects if and how the zootherapy helps students and whether they recommend it to students with special educational needs or to people with disabilities.
1) Hypothesis n. 1: "Pupils/students who have a pet evaluates zootherapy more positively than students without pets."
2) Hypothesis n. 2: "Pupils/students think that zootherapy is beneficial and almost anybody can do it."
3) Hypothesis n. 3: "Pupils/students think that zootherapy is good for students with special educational needs and people with psychic or physical disabilities."
4) Hypothesis n. 4: "Pupils/students correctly estimate mostly used animals in zootherapy."
Klíčová slova
Zooterapie, 2. stupeň ZŠ a SŠ, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, možnosti využití zooterapie ve škole
Klíčová slova v angličtině
Zootherapy, lower-secondary and secondary education, pupil with special educational needs, possibilities of using zootherapy in education
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a odborných zdrojů
2. Zpracování teoretické části práce
3. Stanovení cílů a metodiky práce
4. Analýza výsledků výzkumného šetření
5. Interpretace výsledků
6. Shrnutí a zhodnocení práce
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury a odborných zdrojů
2. Zpracování teoretické části práce
3. Stanovení cílů a metodiky práce
4. Analýza výsledků výzkumného šetření
5. Interpretace výsledků
6. Shrnutí a zhodnocení práce
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K., BRAVENCOVÁ, J. Vyučování za pomoci malých živočichů: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, 2010. 56 s. ISBN 978-80-7290-455-6.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství. In Terapie a asistenční aktivity lidí za pomoci zvířat : odborná konference s mezinárodní účastí. 1. vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2008. s. 53 ? 58. ISBN 978-80-213-1773-4.
JAKUBÍKOVÁ, J. Zooterapie v sociálních službách. In Sociální péče, 2009, roč. 10, č. 3, s. 34-38. ISSN 1213-2330.
KARÁSKOVÁ, V., DOHNAL, T. Zoorekreace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 42 s. ISBN 978-80-244-2881-9.
LEVINSON, B. M. Pet psychotherapy : use of household pets in the treatment of behavior disorder in childhood. [online]. Southern Universities Press 1965. [cit. 2012-10-08]. 4s. Dostupné na .
MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice.Univerzita palackého v Olomouci, 2007.s.279.ISBN: 80-244-1075-3.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jan nás zvířata umí léčit : Praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha : Albatros, 2006. 159s. ISBN 80-00-01809-8.
PODRÁPSKÁ, J. Zooterapie v sociálních službách. In Sociální péče, 2009, roč. 10, č. 5, s. 42-44. ISSN 1213-2330.
SVOBODOVÁ, I. A KOL. Využití zvířat v zoorehabilitaci. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2010. 126 s. ISBN 978-80-213-2129-8.
VALENTA,M. a MÜLLER, O. Psychopedie.Parta, 2007.s.130.ISBN: 978-80-7320-099-2.
Seznam doporučené literatury
JANČAŘÍKOVÁ, K., BRAVENCOVÁ, J. Vyučování za pomoci malých živočichů: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, 2010. 56 s. ISBN 978-80-7290-455-6.
JANČAŘÍKOVÁ, K. Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství. In Terapie a asistenční aktivity lidí za pomoci zvířat : odborná konference s mezinárodní účastí. 1. vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita, 2008. s. 53 ? 58. ISBN 978-80-213-1773-4.
JAKUBÍKOVÁ, J. Zooterapie v sociálních službách. In Sociální péče, 2009, roč. 10, č. 3, s. 34-38. ISSN 1213-2330.
KARÁSKOVÁ, V., DOHNAL, T. Zoorekreace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 42 s. ISBN 978-80-244-2881-9.
LEVINSON, B. M. Pet psychotherapy : use of household pets in the treatment of behavior disorder in childhood. [online]. Southern Universities Press 1965. [cit. 2012-10-08]. 4s. Dostupné na .
MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice.Univerzita palackého v Olomouci, 2007.s.279.ISBN: 80-244-1075-3.
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie aneb Jan nás zvířata umí léčit : Praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha : Albatros, 2006. 159s. ISBN 80-00-01809-8.
PODRÁPSKÁ, J. Zooterapie v sociálních službách. In Sociální péče, 2009, roč. 10, č. 5, s. 42-44. ISSN 1213-2330.
SVOBODOVÁ, I. A KOL. Využití zvířat v zoorehabilitaci. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2010. 126 s. ISBN 978-80-213-2129-8.
VALENTA,M. a MÜLLER, O. Psychopedie.Parta, 2007.s.130.ISBN: 978-80-7320-099-2.