Diplomová práce se zabývá principiálními faktory ovlivňující život dětí, které prošly institucionální výchovou. Cílem práce je porovnání zkušeností dětí s nařízenou ústavní výchovou, jejich zpětný pohled na pobyt, náhled do původních i současných rodin. Zjištěné skutečnosti mohou posloužit k lepšímu pochopení problému či jako námět pro práci s dětmi v institucionální výchově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the principal factors influencing the lives of children who have undergone institutional education. The aim of the work is to compare the experience of children with ordered institutional education, their retrospective view of their stay there, insight into the original and current families. The findings can be used for better understanding the problem or as a topic for working with children in institutional education.
institutional education, hyperactivity, behavioral disorders, psychological deprivation, family, education, social and legal protection, diagnostic institute
Rozsah průvodní práce
98 s. (152 359 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá principiálními faktory ovlivňující život dětí, které prošly institucionální výchovou. Cílem práce je porovnání zkušeností dětí s nařízenou ústavní výchovou, jejich zpětný pohled na pobyt, náhled do původních i současných rodin. Zjištěné skutečnosti mohou posloužit k lepšímu pochopení problému či jako námět pro práci s dětmi v institucionální výchově.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the principal factors influencing the lives of children who have undergone institutional education. The aim of the work is to compare the experience of children with ordered institutional education, their retrospective view of their stay there, insight into the original and current families. The findings can be used for better understanding the problem or as a topic for working with children in institutional education.
institutional education, hyperactivity, behavioral disorders, psychological deprivation, family, education, social and legal protection, diagnostic institute
Zásady pro vypracování
Cíle práce
Zpracování dostupných pramenů a literatury
Cíl výzkumné části
Výběr výzkumné metody
Výběr účastníků šetření
Časový harmonogram
Výsledky a jejich analýza
Interpretace
Závěr
Literatura
Zásady pro vypracování
Cíle práce
Zpracování dostupných pramenů a literatury
Cíl výzkumné části
Výběr výzkumné metody
Výběr účastníků šetření
Časový harmonogram
Výsledky a jejich analýza
Interpretace
Závěr
Literatura
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-723-9060-0.
DAINOW, Sheila. Jak přežít dospívání svých dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8420-6.
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči [online]. Praha: Grada, 2008 [cit. 2019-12-15]. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1788-3.
HANUŠOVÁ, Jaroslava. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-869-9178-4.
HOSÁK, Ladislav, Michal HRDLIČKA a Jan LIBIGER. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-717-8138-X.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence: [možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8226-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978?80?7367?825?8.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1290-7.
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
SEKERA, Julius. Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. ISBN 80-704-2187-8.
STŘÍTESKÝ, Jan. Patologie: [učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Olomouc: Epava, 2001. ISBN 80-862-9706-3.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8678-0.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr. ISBN 80-902-0579-8.
Seznam doporučené literatury
ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-723-9060-0.
DAINOW, Sheila. Jak přežít dospívání svých dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8420-6.
GABRIEL, Zbyněk a Tomáš NOVÁK. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči [online]. Praha: Grada, 2008 [cit. 2019-12-15]. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1788-3.
HANUŠOVÁ, Jaroslava. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-869-9178-4.
HOSÁK, Ladislav, Michal HRDLIČKA a Jan LIBIGER. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2998-8.
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?: o výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-717-8138-X.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence: [možné příčiny, současná struktura, programy prevence kriminality mládeže]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8226-2.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978?80?7367?825?8.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1290-7.
PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
SEKERA, Julius. Mikrořízení a interpersonální vztahy v organizacích ústavní výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001. ISBN 80-704-2187-8.
STŘÍTESKÝ, Jan. Patologie: [učebnice pro zdravotnické školy a bakalářské studium]. Olomouc: Epava, 2001. ISBN 80-862-9706-3.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8678-0.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2.
VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr. ISBN 80-902-0579-8.