Diplomová práce je zaměřena na zmapování realizace inkluzivního vzdělávání u žáků se zrakovým postižením na školách běžného typu prostřednictvím podpůrných opatření. V teoretické části je představena problematika inkluze, podpůrných opatření a pomůcek, které hrají důležitou roli v efektivním a úspěšném vzdělávání žáka. Praktická část se pak zaměřuje na samotné výpovědi ředitelů základních škol, kde zkoumá jednotlivé kroky v naplňování podpůrných opatření.
Anotace v angličtině
The thesis is aimed at mapping the realisation of inclusive education in pupils with visual impairment in mainstream type schools through support measures. The theoretical part presents the issues of inclusion, support measures and aids, which play an important role in the effective and successful education of the pupil. The practical part then focuses on the testimony of primary school principals themselves, where it examines individual steps in implementing support measures.
Klíčová slova
Školní věk, inkluze, podpůrná opatření, pomůcky, speciální vzdělávací potřeby, zrakové postižení
Klíčová slova v angličtině
School age, inclusion, support measures, aids, special educational needs, visual impairment
Rozsah průvodní práce
76 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zmapování realizace inkluzivního vzdělávání u žáků se zrakovým postižením na školách běžného typu prostřednictvím podpůrných opatření. V teoretické části je představena problematika inkluze, podpůrných opatření a pomůcek, které hrají důležitou roli v efektivním a úspěšném vzdělávání žáka. Praktická část se pak zaměřuje na samotné výpovědi ředitelů základních škol, kde zkoumá jednotlivé kroky v naplňování podpůrných opatření.
Anotace v angličtině
The thesis is aimed at mapping the realisation of inclusive education in pupils with visual impairment in mainstream type schools through support measures. The theoretical part presents the issues of inclusion, support measures and aids, which play an important role in the effective and successful education of the pupil. The practical part then focuses on the testimony of primary school principals themselves, where it examines individual steps in implementing support measures.
Klíčová slova
Školní věk, inkluze, podpůrná opatření, pomůcky, speciální vzdělávací potřeby, zrakové postižení
Klíčová slova v angličtině
School age, inclusion, support measures, aids, special educational needs, visual impairment
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: 1. Konzultace s vedoucím práce. 2. Vypracování osnovy práce. 3. Sběr dat a vhodné literatury ? komparace zdrojů. 4. Samotné vypracování DP a) sepsání teoretické části práce b) vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování: 1. Konzultace s vedoucím práce. 2. Vypracování osnovy práce. 3. Sběr dat a vhodné literatury ? komparace zdrojů. 4. Samotné vypracování DP a) sepsání teoretické části práce b) vytvoření praktické části práce 5. Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr et al. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. 171 stran. ISBN 978-80-7464-884-7. JANKOVÁ, Jana a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 234 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4649-3. KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016], ?2016. 102 stran. Dobrá škola. Žák s SVP; 1. ISBN 978-80-7496-213-4. TEPLÁ, Marta, FELCMANOVÁ, Lenka a NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, [2019], ?2019. 80 stran. ISBN 978-80-7635-018-2.
Seznam doporučené literatury
ADAMUS, Petr et al. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. 171 stran. ISBN 978-80-7464-884-7. JANKOVÁ, Jana a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 234 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4649-3. KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016], ?2016. 102 stran. Dobrá škola. Žák s SVP; 1. ISBN 978-80-7496-213-4. TEPLÁ, Marta, FELCMANOVÁ, Lenka a NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, [2019], ?2019. 80 stran. ISBN 978-80-7635-018-2.