Práce je zaměřena na výzkum sexting adolescentů na sociální síti Instagram. Sexting v sobě skrývá velké nebezpečí z hlediska kyberšikany, případné možné zneužití intimních fotografií/videí. Hlavní cíl práce je zjistit, v jak vysoké míře je sexting na sociální síti Instagram mezi adolescenty rozšířen, či provozován. Jako další budu zkoumat, zda si adolescenti uvědomují rizika svého chování na zvolené sociální síti a obecné souvislosti spojené se sextingem. Práce obsahuje teoretickou část, která vymezuje a definuje pojmy spojené se sextingem. V praktické části je popsán realizovaný výzkum, uskutečněný v rámci dotazníkového šetření. Data byla následně zpracována, vyhodnocena a porovnána s předem stanovenými hypotézami.
Annotation in English
The work deals with the research of sexting of adolescents on Instagram. Sexting poses a hidden threat of cyberbullying and possible abuse of intimate images or videos. The main objective of the thesis is to explore sexting on Instagram and the amount of its prevalence. Further, I investigate whether adolescents are aware of the risks connected with their behavior on the stated social media and subsequent issues connected with sexting. The thesis consists of a theoretical part that determines and defines terms connected with sexting. The practical part describes the research carried out through the means of a survey. The data were subsequently analyzed, evaluated, and compared with previously set hypotheses.
Keywords
Sexting, adolescenti, kyberšikana, sociální síť, Instagram, nahá fotografie, internet, chat, screenshot, mobilní telefon, nebezpečí
Práce je zaměřena na výzkum sexting adolescentů na sociální síti Instagram. Sexting v sobě skrývá velké nebezpečí z hlediska kyberšikany, případné možné zneužití intimních fotografií/videí. Hlavní cíl práce je zjistit, v jak vysoké míře je sexting na sociální síti Instagram mezi adolescenty rozšířen, či provozován. Jako další budu zkoumat, zda si adolescenti uvědomují rizika svého chování na zvolené sociální síti a obecné souvislosti spojené se sextingem. Práce obsahuje teoretickou část, která vymezuje a definuje pojmy spojené se sextingem. V praktické části je popsán realizovaný výzkum, uskutečněný v rámci dotazníkového šetření. Data byla následně zpracována, vyhodnocena a porovnána s předem stanovenými hypotézami.
Annotation in English
The work deals with the research of sexting of adolescents on Instagram. Sexting poses a hidden threat of cyberbullying and possible abuse of intimate images or videos. The main objective of the thesis is to explore sexting on Instagram and the amount of its prevalence. Further, I investigate whether adolescents are aware of the risks connected with their behavior on the stated social media and subsequent issues connected with sexting. The thesis consists of a theoretical part that determines and defines terms connected with sexting. The practical part describes the research carried out through the means of a survey. The data were subsequently analyzed, evaluated, and compared with previously set hypotheses.
Keywords
Sexting, adolescenti, kyberšikana, sociální síť, Instagram, nahá fotografie, internet, chat, screenshot, mobilní telefon, nebezpečí
V současnosti patří mezi nejoblíbenější síť u adolescentů v Česku Instagram. Používání Instagramu může mít, jak nespočet výhod, například v podobě sledování života svého oblíbeného zpěváka, či herce, tak v sobě Instagram skrývá i několik zákoutí, mezi které bych zařadila právě Sexting.
Hlavní cíl mé bakalářské práce bude zjistit, v jaké vysoké míře je sexting na sociální síti Instagram mezi adolescenty rozšířen, či provozován. A za další cíl bych chtěla vyzkoumat, zda si adolescenti uvědomují rizika svého chování na této sociální síti.
V teoretické části bych ráda zmínila obecně sexting, kyberšikanu a vymezila základní pojmy. Vzpomenula bych také různé weby, či projekty, které na tohle téma existují. Věnovala bych se také obecně kyberprostoru a jeho rizik/nástrah u adolescentů. Součástí teorie budou také různé výzkumy, či statistiky. V neposlední řadě sem chci zařadit samozřejmě přímo Instagram, jeho používání, historie apod.
V praktické části neboli z hlediska metodologie, jsem si zvolila standardizovaný dotazník se spíše uzavřenými otázkami. Dotazníky bych chtěla rozdat osobně na mé kmenové škole, na které jsem studovala pět let a se spolupráci by tedy neměl být problém, případně na PdF UP Olomouc. Dotázaných respondentů plánuji okolo 150 a položených otázek cca 30. Věk respondentů se bude pohybovat okolo 15-20. Dotazníků se zúčastní jak chlapci, tak i dívky. Dotazníky budou anonymní a chci se tázat pouze žáků a studentů, kteří mají založený Instagram.
Research Plan
V současnosti patří mezi nejoblíbenější síť u adolescentů v Česku Instagram. Používání Instagramu může mít, jak nespočet výhod, například v podobě sledování života svého oblíbeného zpěváka, či herce, tak v sobě Instagram skrývá i několik zákoutí, mezi které bych zařadila právě Sexting.
Hlavní cíl mé bakalářské práce bude zjistit, v jaké vysoké míře je sexting na sociální síti Instagram mezi adolescenty rozšířen, či provozován. A za další cíl bych chtěla vyzkoumat, zda si adolescenti uvědomují rizika svého chování na této sociální síti.
V teoretické části bych ráda zmínila obecně sexting, kyberšikanu a vymezila základní pojmy. Vzpomenula bych také různé weby, či projekty, které na tohle téma existují. Věnovala bych se také obecně kyberprostoru a jeho rizik/nástrah u adolescentů. Součástí teorie budou také různé výzkumy, či statistiky. V neposlední řadě sem chci zařadit samozřejmě přímo Instagram, jeho používání, historie apod.
V praktické části neboli z hlediska metodologie, jsem si zvolila standardizovaný dotazník se spíše uzavřenými otázkami. Dotazníky bych chtěla rozdat osobně na mé kmenové škole, na které jsem studovala pět let a se spolupráci by tedy neměl být problém, případně na PdF UP Olomouc. Dotázaných respondentů plánuji okolo 150 a položených otázek cca 30. Věk respondentů se bude pohybovat okolo 15-20. Dotazníků se zúčastní jak chlapci, tak i dívky. Dotazníky budou anonymní a chci se tázat pouze žáků a studentů, kteří mají založený Instagram.
Recommended resources
DIVÍNOVÁ, Radana. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
HOLLÁ, Katarína. Sexting a Kyberšikana. Slovensko: IRIS, 2016. ISBN 9788081530616.
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace III. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3087-4.
Recommended resources
DIVÍNOVÁ, Radana. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
HOLLÁ, Katarína. Sexting a Kyberšikana. Slovensko: IRIS, 2016. ISBN 9788081530616.
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Veronika KREJČÍ. Nebezpečí internetové komunikace III. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3087-4.