Bakalářská práce se zabývá možnostmi výuky českého jazyka v anglicky mluvících zemích. V teoretické části autorka popisuje plnění školní povinné docházky, konkrétní organizace poskytující výuku českého jazyka ve Velké Británii, Austrálii, Kanadě, Spojených státech amerických a Novém Zélandu. Také se zabývá materiály vhodnými k výuce. Práce si dává za cíl zmapovat současnou situaci výuky českého jazyka v anglicky mluvicích zemích a na příkladu případové studie popisuje fungování českých škol v zahraničí. Pro svou případovou studii si autorka vybrala neziskovou organizace Okénko CIC působící v Londýně. Zaměřuje se na spolupráci s rodiči, organizační oblast, jak škola funguje a na realizovanou výuku. Dále zjišťuje, co vše musí česká škola v zahraničí splnit, aby získala smlouvu s MŠMT o poskytování rovnocenného vzdělání v ČR.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with possibilities of teaching the Czech language in English speaking countries. In the theoretical part describes the fulfillement of school compulsory attendance, organization providing a teaching the Czech language in Great Britain, Australia, Canada, USA and New Zealand. You find materials suitable for teaching, too. The main goal of this thesis is describing the current teaching situation in the English speaking countries. In case study is describing non-profit organization Okenko CIC London. Author is focusing on cooperation school and parents, organizational part, functioning of school and teaching. At the last it shows, what Czech school in foreign country must to do for obtaining a contract with Ministry of Education, Youth and Sports.
Keywords
český jazyk, výuka českého jazyka, české školy, Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA, Kanada, Okénko CIC, Londýn, bilingvismus, povinná školní docházka, výukové materiály
Keywords in English
Czech language, teaching czech language, czech school, Great Britain, Australia, New Zealand, USA, Canada, Okénko CIC, London, bilingualism, compulsory school attendence, teaching materials
Length of the covering note
80
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá možnostmi výuky českého jazyka v anglicky mluvících zemích. V teoretické části autorka popisuje plnění školní povinné docházky, konkrétní organizace poskytující výuku českého jazyka ve Velké Británii, Austrálii, Kanadě, Spojených státech amerických a Novém Zélandu. Také se zabývá materiály vhodnými k výuce. Práce si dává za cíl zmapovat současnou situaci výuky českého jazyka v anglicky mluvicích zemích a na příkladu případové studie popisuje fungování českých škol v zahraničí. Pro svou případovou studii si autorka vybrala neziskovou organizace Okénko CIC působící v Londýně. Zaměřuje se na spolupráci s rodiči, organizační oblast, jak škola funguje a na realizovanou výuku. Dále zjišťuje, co vše musí česká škola v zahraničí splnit, aby získala smlouvu s MŠMT o poskytování rovnocenného vzdělání v ČR.
Annotation in English
The bachelor thesis deals with possibilities of teaching the Czech language in English speaking countries. In the theoretical part describes the fulfillement of school compulsory attendance, organization providing a teaching the Czech language in Great Britain, Australia, Canada, USA and New Zealand. You find materials suitable for teaching, too. The main goal of this thesis is describing the current teaching situation in the English speaking countries. In case study is describing non-profit organization Okenko CIC London. Author is focusing on cooperation school and parents, organizational part, functioning of school and teaching. At the last it shows, what Czech school in foreign country must to do for obtaining a contract with Ministry of Education, Youth and Sports.
Keywords
český jazyk, výuka českého jazyka, české školy, Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA, Kanada, Okénko CIC, Londýn, bilingvismus, povinná školní docházka, výukové materiály
Keywords in English
Czech language, teaching czech language, czech school, Great Britain, Australia, New Zealand, USA, Canada, Okénko CIC, London, bilingualism, compulsory school attendence, teaching materials
Research Plan
1)Studium odborné literatury.
2)Konzultace s vedoucím.
3)Zpracování teoretického obsahu.
4)Zpracování praktické části.
5)Finalizace práce.
Research Plan
1)Studium odborné literatury.
2)Konzultace s vedoucím.
3)Zpracování teoretického obsahu.
4)Zpracování praktické části.
5)Finalizace práce.
Recommended resources
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357- 678-3.S. 30
KUČERA, Karel. Český jazyk v USA. Praha: Univ. Karlova, 1990.
DYMEŠ, Pavel. Vliv prostředí na uchování českého jazyka v krajanských komunitách. In: VACULA, Richard, ed. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2013. Praha: Akropolis, 2013, s. 69?79. ISBN 978-80-7470-053-8.
MŠMT. Plnění školní docházky v zahraničí- základní informace. [online]. 2017 [cit. 07.09.2017]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/plneni-povinneskolni-dochazky-v-zahranici-zakladni.
Recommended resources
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357- 678-3.S. 30
KUČERA, Karel. Český jazyk v USA. Praha: Univ. Karlova, 1990.
DYMEŠ, Pavel. Vliv prostředí na uchování českého jazyka v krajanských komunitách. In: VACULA, Richard, ed. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2013. Praha: Akropolis, 2013, s. 69?79. ISBN 978-80-7470-053-8.
MŠMT. Plnění školní docházky v zahraničí- základní informace. [online]. 2017 [cit. 07.09.2017]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/plneni-povinneskolni-dochazky-v-zahranici-zakladni.