Práce se zaměřuje na znalosti a kompetence učitelů v oblasti self-managementu diabetu u dětí. Předkládá kvantitativní výzkum, do kterého byly zapojeny základní školy ve Zlínském kraji. Využita byla metoda dotazníkového šetření, jejíž výsledky byly zpracovány pomocí popisné a induktivní statistiky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the knowledge and competencies of teachers in the field of self-management of diabetes by children. It presents a quantitative survey in which basic schools in Zlin Region were involved. The method of questionnaire survey was used, the results of which were processed using descriptive and inductive statistics.
Klíčová slova
diabetes mellitus, diabetes 1. typu, diabetes 2. typu, akutní stavy
u diabetu, self-management diabetu, dítě s diabetem, kompetence učitelů k diabetu, znalosti učitelů o diabetu, speciální pedagogika, inkluze, žák s chronickým onemocněním
Klíčová slova v angličtině
diabetes mellitus, type 1 diabetes, type 2 diabetes, acute complications of diabetes, diabetes self-management, child with diabetes, teachers competence in diabetes, teachers knowledge of diabetes, special pedagogy, inclusion, student with chronic disease
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na znalosti a kompetence učitelů v oblasti self-managementu diabetu u dětí. Předkládá kvantitativní výzkum, do kterého byly zapojeny základní školy ve Zlínském kraji. Využita byla metoda dotazníkového šetření, jejíž výsledky byly zpracovány pomocí popisné a induktivní statistiky.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the knowledge and competencies of teachers in the field of self-management of diabetes by children. It presents a quantitative survey in which basic schools in Zlin Region were involved. The method of questionnaire survey was used, the results of which were processed using descriptive and inductive statistics.
Klíčová slova
diabetes mellitus, diabetes 1. typu, diabetes 2. typu, akutní stavy
u diabetu, self-management diabetu, dítě s diabetem, kompetence učitelů k diabetu, znalosti učitelů o diabetu, speciální pedagogika, inkluze, žák s chronickým onemocněním
Klíčová slova v angličtině
diabetes mellitus, type 1 diabetes, type 2 diabetes, acute complications of diabetes, diabetes self-management, child with diabetes, teachers competence in diabetes, teachers knowledge of diabetes, special pedagogy, inclusion, student with chronic disease
Zásady pro vypracování
Zpracování literární rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti znalostí a kompetencí učitelů týkajících se vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jeho shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování literární rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti znalostí a kompetencí učitelů týkajících se vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
Příprava metodiky výzkumu.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a jeho shrnutí.
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877927.
LEBL, Jan, PRŮHOVÁ, Štěpánka, ŠUMNÍK, Zdeněk at al. Abeceda diabetu : příručka pro děti, mladé dospělé a jejich rodiče. Praha : Maxdorf, 2018. ISBN 9788073455828.
KUMAR, Ranjit. Research methodology: a step-by-step guide for beginners. Los Angeles: SAGE, 2014. ISBN 9781446269978.
NEUMANN, David. Péče o dítě s diabetem krok za krokem. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 9788020442932.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 9788027100958.
Seznam doporučené literatury
FISHER, Slavomil, ŠKODA, Jiří, SVOBODA, Zdeněk, ZILCHER, Ladislav. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 9788073877927.
LEBL, Jan, PRŮHOVÁ, Štěpánka, ŠUMNÍK, Zdeněk at al. Abeceda diabetu : příručka pro děti, mladé dospělé a jejich rodiče. Praha : Maxdorf, 2018. ISBN 9788073455828.
KUMAR, Ranjit. Research methodology: a step-by-step guide for beginners. Los Angeles: SAGE, 2014. ISBN 9781446269978.
NEUMANN, David. Péče o dítě s diabetem krok za krokem. Praha: Mladá fronta, 2017. ISBN 9788020442932.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 9788027100958.