Magisterská diplomová práce se zaměřuje na problematiku vztahů emoční inteligence, iracionálních přesvědčení a impulzivního nákupního chování. Předpokládali jsme, že rysová emoční inteligence negativně koreluje jak s iracionálními přesvědčeními, tak s impulzivními nákupními tendencemi. Mezi iracionálními přesvědčeními a impulzivními tendencemi jsme naopak předpokládali pozitivní vztah. Výzkum probíhal formou internetového dotazníku, který obsahoval škálu impulzivních nákupních tendencí, krátkou formu dotazníku rysové emoční inteligence (Teique-SF) a inventář iracionálních přesvědčení (IBI). Výzkumný soubor tvořilo 106 respondentů (78 žen, 28 mužů), převážně studentů a absolventů vysokých škol ve věku mladé dospělosti. Metodami sběru dat byly příležitostný výběr, lavinový výběr a samovýběr. Naše výsledky potvrzují všechny formulované hypotézy a naznačují existenci signifikantních vztahů mezi všemi zvolenými konstrukty. Lidé s vyšší rysovou emocionální inteligencí v našem výzkumu vykazovali nižší tendence k impulzivnímu nakupování a také nižší míru iracionálních přesvědčení. Naopak iracionální přesvědčení jedince zřejmě zvyšují jeho tendence k impulzivním nákupům.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on relationships between emotional inteligence, irrational beliefs and impulsive buying behavior. On the one hand, we assumed that there will be negative correlations between emotional intelligence and irrational beliefs, as well as between emotional intelligence and impulsive buying tendencies. On the other hand, we assumed that the relationship between irrational beliefs and impulsive buying tendencies will be significantly positive. The quantitative research in the form of an internet suvey consisted of a short form of a trait emotional intelligence questionnaire (Teique-SF), impulsive buying tendency scale and irrational beliefs inventory (IBI). The research sample consisted of 78 women and 28 men (n=106). Almost all of these young adults were current college students or college graduates. Methods of data collection were self-selection, snowball technique and opportunity sampling. Results of this study confirm all of our hypotheses. Emotional intelligence correlated negatively with irrational beliefs as well as impulsive buying tendencies. Also, there seems to be a positive relationship between irrational beliefs and impulsive buying tendencies.
Magisterská diplomová práce se zaměřuje na problematiku vztahů emoční inteligence, iracionálních přesvědčení a impulzivního nákupního chování. Předpokládali jsme, že rysová emoční inteligence negativně koreluje jak s iracionálními přesvědčeními, tak s impulzivními nákupními tendencemi. Mezi iracionálními přesvědčeními a impulzivními tendencemi jsme naopak předpokládali pozitivní vztah. Výzkum probíhal formou internetového dotazníku, který obsahoval škálu impulzivních nákupních tendencí, krátkou formu dotazníku rysové emoční inteligence (Teique-SF) a inventář iracionálních přesvědčení (IBI). Výzkumný soubor tvořilo 106 respondentů (78 žen, 28 mužů), převážně studentů a absolventů vysokých škol ve věku mladé dospělosti. Metodami sběru dat byly příležitostný výběr, lavinový výběr a samovýběr. Naše výsledky potvrzují všechny formulované hypotézy a naznačují existenci signifikantních vztahů mezi všemi zvolenými konstrukty. Lidé s vyšší rysovou emocionální inteligencí v našem výzkumu vykazovali nižší tendence k impulzivnímu nakupování a také nižší míru iracionálních přesvědčení. Naopak iracionální přesvědčení jedince zřejmě zvyšují jeho tendence k impulzivním nákupům.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on relationships between emotional inteligence, irrational beliefs and impulsive buying behavior. On the one hand, we assumed that there will be negative correlations between emotional intelligence and irrational beliefs, as well as between emotional intelligence and impulsive buying tendencies. On the other hand, we assumed that the relationship between irrational beliefs and impulsive buying tendencies will be significantly positive. The quantitative research in the form of an internet suvey consisted of a short form of a trait emotional intelligence questionnaire (Teique-SF), impulsive buying tendency scale and irrational beliefs inventory (IBI). The research sample consisted of 78 women and 28 men (n=106). Almost all of these young adults were current college students or college graduates. Methods of data collection were self-selection, snowball technique and opportunity sampling. Results of this study confirm all of our hypotheses. Emotional intelligence correlated negatively with irrational beliefs as well as impulsive buying tendencies. Also, there seems to be a positive relationship between irrational beliefs and impulsive buying tendencies.
1). Práce se zaměří na souvislost tendence k impulzivnímu nakupování, emocionální inteligence a iracionálních přesvědčení.
2). Na základě rešerše literatury a zpracované teoretické části práce budou vytvořeny výzkumné otázky a korespondující hypotézy.
3). Výzkum bude kvantitativní a dílčí dotazníky budou administrovány internetovou formou. Ke zjišťování iracionálních přesvědčení využijeme Irrational beliefs inventory (IBI, Koopmans), pro zjišťování úrovně emoční inteligence zase dotazník TEIQUE (Petrides, 2009). Pro měření tendence k impulzivnímu nakupování využijeme část dotazníku Flighta et. al. (2012), která tuto tendenci měří.
4). Naším cílem bude sesbírat soubor o minimální velikosti 100 osob v produktivním věku.
5). Po sesbírání dat budeme pokračovat ověřením hypotéz pomocí příslušných statistických metod.
6). Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Zásady pro vypracování
1). Práce se zaměří na souvislost tendence k impulzivnímu nakupování, emocionální inteligence a iracionálních přesvědčení.
2). Na základě rešerše literatury a zpracované teoretické části práce budou vytvořeny výzkumné otázky a korespondující hypotézy.
3). Výzkum bude kvantitativní a dílčí dotazníky budou administrovány internetovou formou. Ke zjišťování iracionálních přesvědčení využijeme Irrational beliefs inventory (IBI, Koopmans), pro zjišťování úrovně emoční inteligence zase dotazník TEIQUE (Petrides, 2009). Pro měření tendence k impulzivnímu nakupování využijeme část dotazníku Flighta et. al. (2012), která tuto tendenci měří.
4). Naším cílem bude sesbírat soubor o minimální velikosti 100 osob v produktivním věku.
5). Po sesbírání dat budeme pokračovat ověřením hypotéz pomocí příslušných statistických metod.
6). Parametry práce budou v souladu s metodickými pokyny katedry psychologie (viz Manuál psaní BP a DP na Katedře psychologie FF UP v Olomouci).
Seznam doporučené literatury
1). Ellis, A., & MacLaren, C. (2005). Racionálně emoční behaviorální terapie. Praha: Portál
2). Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál
3). Kotler, P., & Armstrong, G. (2004). Marketing. Praha: Grada
4). Turčínková, J., Stejskal, L., & Stávková, J.(2007). Chování a rozhodování spotřebitele. MSD
5). Vysekalová, J. (2014). Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada
Seznam doporučené literatury
1). Ellis, A., & MacLaren, C. (2005). Racionálně emoční behaviorální terapie. Praha: Portál
2). Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál
3). Kotler, P., & Armstrong, G. (2004). Marketing. Praha: Grada
4). Turčínková, J., Stejskal, L., & Stávková, J.(2007). Chování a rozhodování spotřebitele. MSD
5). Vysekalová, J. (2014). Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada