Hlavní cíl této práce je zjistit jaký vliv má interakční styl učitele prvního stupně na klima třídy. Teoretická část se zaměřuje na učitele jeho profesní dráhy, pracovní pole, na to, jaké byl měl mít základní pedagogické dovednosti a jaké jsou na něj kladeny požadavky. Zaměřuje se také na vyučovací styly a metody učitelů, jejich pojetí výuky, interakční styl, typologie učitelů, jejich schopnosti a vlastnosti, vývoj, sebepoznání a autoevaluaci. Dále se zaměřuje na třídní klima z různých úhlů, školní třídu, její dělení a typy žáků. Jsou zde informace, jak budovat pozitivní klima, na co si dát pozor, jak ho můžeme zkoumat a kdo jej ovlivňuje. Práce se také věnuje provedeným výzkumům z oblasti třídního klimatu a interakčního stylu učitele. Empirická část diplomové práce se zaměřuje na zjišťování, zda interakční styl učitele ovlivňuje klima třídy a také na to, jak třídní klima hodnotí chlapci a dívky a také žáci a učitelé. K tomuto účelu byl zvolen kvantitativní výzkum v podobě standardizovaných dotazníků.
Anotace v angličtině
The main objective of this study is to find out what effect the interaction style of the first grade teacher has on the classroom climate. The theoretical part focuses on the teacher's career path, his/her working field, what basic teaching skills he/she should have had and what requirements are placed on him/her. It also focuses on teachers' teaching styles and methods, their conceptions of teaching, interaction style, teacher typologies, their skills and qualities, development, self-knowledge and self-evaluation. It also focuses on classroom climate from different angles, the school classroom, its divisions and types of learners. There is information on how to build a positive climate, what to look out for, how it can be researched and who influences it. The paper also discusses research that has been done on classroom climate and teacher interaction style. The empirical part of the thesis focuses on finding out whether the teacher's interaction style affects the classroom climate and also how boys and girls as well as students and teachers evaluate the classroom climate. For this purpose, quantitative research in the form of standardized questionnaires was chosen.
Klíčová slova
Učitel, klima třídy, žáci, interakční styl učitele, vliv učitele, školní třída, pozitivní klima třídy.
Hlavní cíl této práce je zjistit jaký vliv má interakční styl učitele prvního stupně na klima třídy. Teoretická část se zaměřuje na učitele jeho profesní dráhy, pracovní pole, na to, jaké byl měl mít základní pedagogické dovednosti a jaké jsou na něj kladeny požadavky. Zaměřuje se také na vyučovací styly a metody učitelů, jejich pojetí výuky, interakční styl, typologie učitelů, jejich schopnosti a vlastnosti, vývoj, sebepoznání a autoevaluaci. Dále se zaměřuje na třídní klima z různých úhlů, školní třídu, její dělení a typy žáků. Jsou zde informace, jak budovat pozitivní klima, na co si dát pozor, jak ho můžeme zkoumat a kdo jej ovlivňuje. Práce se také věnuje provedeným výzkumům z oblasti třídního klimatu a interakčního stylu učitele. Empirická část diplomové práce se zaměřuje na zjišťování, zda interakční styl učitele ovlivňuje klima třídy a také na to, jak třídní klima hodnotí chlapci a dívky a také žáci a učitelé. K tomuto účelu byl zvolen kvantitativní výzkum v podobě standardizovaných dotazníků.
Anotace v angličtině
The main objective of this study is to find out what effect the interaction style of the first grade teacher has on the classroom climate. The theoretical part focuses on the teacher's career path, his/her working field, what basic teaching skills he/she should have had and what requirements are placed on him/her. It also focuses on teachers' teaching styles and methods, their conceptions of teaching, interaction style, teacher typologies, their skills and qualities, development, self-knowledge and self-evaluation. It also focuses on classroom climate from different angles, the school classroom, its divisions and types of learners. There is information on how to build a positive climate, what to look out for, how it can be researched and who influences it. The paper also discusses research that has been done on classroom climate and teacher interaction style. The empirical part of the thesis focuses on finding out whether the teacher's interaction style affects the classroom climate and also how boys and girls as well as students and teachers evaluate the classroom climate. For this purpose, quantitative research in the form of standardized questionnaires was chosen.
Klíčová slova
Učitel, klima třídy, žáci, interakční styl učitele, vliv učitele, školní třída, pozitivní klima třídy.