Informace o kvalifikační práci Tvorba terapeutického materiálu zaměřeného na poruchu exekutivních funkcí z pohledu neuronálně multifunkcionálního přístupu k terapii afázie
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu terapeutického materiálu zaměřeného na poruchu exekutivních funkcí, konkrétně pracovní paměť. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je zaměřena zejména terminologii exekutivních funkcí včetně jejich klasifikaci a anatomické organizaci. Pozornost je dále věnována teoretickým poznatkům o pracovní paměti a exekutivních funkcích u pacientů s afázií včetně neuronálně multifunkcionálního přístupu k terapii afázie a neurokognitivní rehabilitaci. Empirická část se věnuje procesu tvorby terapeutického materiálu na základě teoretických poznatků z teoretické části diplomové práce. Součástí jsou tři případové studie pacientů s afázií, na nichž byla ověřena srozumitelnost terapeutického materiálu. V závěru jsou shrnuty dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on creation of an interventional material focused on executive function disorder, specifically working memory. The thesis is divided into the theoretical and empirical part. The theoretical part is focused mainly on the terminology of executive functions, including their classification and anatomical organization. Attention is also focused on theoretical knowledge about working memory and executive functions in patients with aphasia, including neuronal multifunctional approach to aphasia therapy and neorucognitive rehabilitation. The empirical part deals with the process of creation of material for intervention based on theoretical knowledge from the theoretical part of the thesis. This thesis contains three caise studies of patients with aphasia on which the intelligibility of the interventional material was verified. The results are summarized in conclusion.
Klíčová slova
Exekutivní funkce, porucha exekutivních funkcí, pracovní paměť, afázie, logopedická intervence, neuronálně multifunkcionální přístup, tvorba materiálu, terapeutický materiál.
Klíčová slova v angličtině
Executive function, executive function disorder, working memory, aphasia, speech and language intervention, multifunctional approach, creation of material, intervention material.
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na tvorbu terapeutického materiálu zaměřeného na poruchu exekutivních funkcí, konkrétně pracovní paměť. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část je zaměřena zejména terminologii exekutivních funkcí včetně jejich klasifikaci a anatomické organizaci. Pozornost je dále věnována teoretickým poznatkům o pracovní paměti a exekutivních funkcích u pacientů s afázií včetně neuronálně multifunkcionálního přístupu k terapii afázie a neurokognitivní rehabilitaci. Empirická část se věnuje procesu tvorby terapeutického materiálu na základě teoretických poznatků z teoretické části diplomové práce. Součástí jsou tři případové studie pacientů s afázií, na nichž byla ověřena srozumitelnost terapeutického materiálu. V závěru jsou shrnuty dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on creation of an interventional material focused on executive function disorder, specifically working memory. The thesis is divided into the theoretical and empirical part. The theoretical part is focused mainly on the terminology of executive functions, including their classification and anatomical organization. Attention is also focused on theoretical knowledge about working memory and executive functions in patients with aphasia, including neuronal multifunctional approach to aphasia therapy and neorucognitive rehabilitation. The empirical part deals with the process of creation of material for intervention based on theoretical knowledge from the theoretical part of the thesis. This thesis contains three caise studies of patients with aphasia on which the intelligibility of the interventional material was verified. The results are summarized in conclusion.
Klíčová slova
Exekutivní funkce, porucha exekutivních funkcí, pracovní paměť, afázie, logopedická intervence, neuronálně multifunkcionální přístup, tvorba materiálu, terapeutický materiál.
Klíčová slova v angličtině
Executive function, executive function disorder, working memory, aphasia, speech and language intervention, multifunctional approach, creation of material, intervention material.
Zásady pro vypracování
1) Konzultace s vedoucím práce
2) Rešerše odborné literatury
3) Tvorba teoretické části práce
4) Tvorba terapeutického materiálu
5) Ověření terapeutického materiálu
6) Diskuse
7) Závěr
Zásady pro vypracování
1) Konzultace s vedoucím práce
2) Rešerše odborné literatury
3) Tvorba teoretické části práce
4) Tvorba terapeutického materiálu
5) Ověření terapeutického materiálu
6) Diskuse
7) Závěr
Seznam doporučené literatury
Abwender, D. A.; Swan, J. G.; Bowerman, J. T.; Connolly, S. W. (2001). Qualitative analysis of verbal fluency output: Review and comparison of several scoring methods. Assessment, 8(3), 323-336.
Acheson, D. J.; MacDonald, M. C. (2009). Verbal working memory and language production: common approaches to the seriál ordering of verbal information. Psychological Bulletin, 135, 50-68.
Attout, L.; Van der Kaa, M. A.; George, M.; Majerus, S. (2012). Dissociating short-term memory and language impairment: the importance of item nd seriál order information. Aphasiolohy, 26(3-4), 355-382.
Arbib, M. A. (2006). Aphasia, apraxia and the evolution of the language ready brain. Aphasiology, 20, 1125-1155.
Bezdíček, O. (2017) Struktura a mechanismy paměti. In: Kulišťák, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum, 119-142.
Cahana-Amitay, D.; Jenkins, T. (2018). Working memory and discourse production in people with aphasia. Journal of Neurolinguistics, 48, 90-103.
Cséfalvay, Z.; Košťálová, M. (2012). Neurogénne poruchy komunikacie u dospelých. In Neurologie pro praxi, roč. 13, 2012. č. 6. s. 304?307.
Dvořák, J. (2007). Logopedický slovník: Terminologický a výkladový. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
Gaál, L. (2011). Exekutívne funkcie - taxonómia a klinické prejavy ich poruch. In: Kulišťák, P. et al. Případové studie z klinické neuropsychologie. Praha: Karolinum.
Hanten, G.; Martin, R. C. (2000). Contributions of phonological and semantic short-term memory to sentence processing: evidence from two cases of closed head injury in children. Journal of Memory and Language, 43, 335-361.
Hartl, P.; Hartlová, H. (2010). Psychologický slovník. Praha: Portál.
Keil, K.; Kaszniak, A. W. (2002). Examinig executive function in individual with brain injury:a review. Aphasiology, 16, 305-335.
Koukolík, F. (2012). Lidský mozek: Funkční systémy, norma a poruchy. Praha: Galén.
Koukolík, F. (2014). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.
Love, R. J.; Webb W. G. (2009). Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Obereignerů, R. (2017). Exekutivní funkce. In: Kulišťák et al. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum. 174-205.
Shalom, D., B.; Poeppel, D. (2008). Functional anatomic models of language: assembling the pieces. Neuroscientist, 14(1), 119-27.
Šplíchal, J. (2017). Následná rehabilitace pacientů po úrazu mozku. In: Kulišťák, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum. 607-627.
Votruba, K. L.; Rapport, L. J.; Withman, R. D.; Johnson, A.; Langenecker, S. (2013). Personality differences among patients with chronic aphasia predict improvement in speech-language therapy. Top Stroke Rehabil. 20(5), 21-31.
Seznam doporučené literatury
Abwender, D. A.; Swan, J. G.; Bowerman, J. T.; Connolly, S. W. (2001). Qualitative analysis of verbal fluency output: Review and comparison of several scoring methods. Assessment, 8(3), 323-336.
Acheson, D. J.; MacDonald, M. C. (2009). Verbal working memory and language production: common approaches to the seriál ordering of verbal information. Psychological Bulletin, 135, 50-68.
Attout, L.; Van der Kaa, M. A.; George, M.; Majerus, S. (2012). Dissociating short-term memory and language impairment: the importance of item nd seriál order information. Aphasiolohy, 26(3-4), 355-382.
Arbib, M. A. (2006). Aphasia, apraxia and the evolution of the language ready brain. Aphasiology, 20, 1125-1155.
Bezdíček, O. (2017) Struktura a mechanismy paměti. In: Kulišťák, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum, 119-142.
Cahana-Amitay, D.; Jenkins, T. (2018). Working memory and discourse production in people with aphasia. Journal of Neurolinguistics, 48, 90-103.
Cséfalvay, Z.; Košťálová, M. (2012). Neurogénne poruchy komunikacie u dospelých. In Neurologie pro praxi, roč. 13, 2012. č. 6. s. 304?307.
Dvořák, J. (2007). Logopedický slovník: Terminologický a výkladový. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.
Gaál, L. (2011). Exekutívne funkcie - taxonómia a klinické prejavy ich poruch. In: Kulišťák, P. et al. Případové studie z klinické neuropsychologie. Praha: Karolinum.
Hanten, G.; Martin, R. C. (2000). Contributions of phonological and semantic short-term memory to sentence processing: evidence from two cases of closed head injury in children. Journal of Memory and Language, 43, 335-361.
Hartl, P.; Hartlová, H. (2010). Psychologický slovník. Praha: Portál.
Keil, K.; Kaszniak, A. W. (2002). Examinig executive function in individual with brain injury:a review. Aphasiology, 16, 305-335.
Koukolík, F. (2012). Lidský mozek: Funkční systémy, norma a poruchy. Praha: Galén.
Koukolík, F. (2014). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.
Love, R. J.; Webb W. G. (2009). Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Obereignerů, R. (2017). Exekutivní funkce. In: Kulišťák et al. Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum. 174-205.
Shalom, D., B.; Poeppel, D. (2008). Functional anatomic models of language: assembling the pieces. Neuroscientist, 14(1), 119-27.
Šplíchal, J. (2017). Následná rehabilitace pacientů po úrazu mozku. In: Kulišťák, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum. 607-627.
Votruba, K. L.; Rapport, L. J.; Withman, R. D.; Johnson, A.; Langenecker, S. (2013). Personality differences among patients with chronic aphasia predict improvement in speech-language therapy. Top Stroke Rehabil. 20(5), 21-31.