Bakalářská práce na téma "Děti s poruchou autistického spektra a specifika jejich hry" se zabývá shrnutím doposud získaných informací z několika českých i zahraničních zdrojů a poskytuje souhrnný vhled do dané problematiky. Práce je rozdělena do čtyř teoretických kapitol. Věnuje se charakteristice, klasifikaci i etiologii poruch. Zabývá se také rozdělením hry a její nepostradatelné funkce v předškolním věku. Následně uvádí dělení hraček a vhodných pomůcek nejen pro hru u dětí s poruchami autistického spektra. Blíže popsány jsou i specifika předškolního vzdělávání a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí práce jsou i studie, které přinášejí zajímavé informace ohledně autismu a jeho vzniku, projevech chování dítěte v raném věku anebo nastínění metody, která se využívá při nácviku her pomocí video záznamu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic "Children with Autism Spectrum Disorder and the Specifics of Their Play" deals with a summary of information obtained so far from several Czech and foreign sources and provides a comprehensive insight into the issue. The work is divided into four theoretical chapters. It deals with the characteristics, classification and etiology of disorders. It also deals with the division of the game and its indispensable function in preschool age. Subsequently, it presents the division of toys and suitable aids not only for play in children with autism spectrum disorders. The specifics of pre-school education and the education of children with special educational needs are also described in more detail. The work also includes studies that provide interesting information about autism and its origin, manifestations of child behavior at an early age or an outline of the method used in the practice of games using video recording.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, hra, hračka, předškolní věk, speciální vzdělávání, mateřská škola
Bakalářská práce na téma "Děti s poruchou autistického spektra a specifika jejich hry" se zabývá shrnutím doposud získaných informací z několika českých i zahraničních zdrojů a poskytuje souhrnný vhled do dané problematiky. Práce je rozdělena do čtyř teoretických kapitol. Věnuje se charakteristice, klasifikaci i etiologii poruch. Zabývá se také rozdělením hry a její nepostradatelné funkce v předškolním věku. Následně uvádí dělení hraček a vhodných pomůcek nejen pro hru u dětí s poruchami autistického spektra. Blíže popsány jsou i specifika předškolního vzdělávání a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Součástí práce jsou i studie, které přinášejí zajímavé informace ohledně autismu a jeho vzniku, projevech chování dítěte v raném věku anebo nastínění metody, která se využívá při nácviku her pomocí video záznamu.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis on the topic "Children with Autism Spectrum Disorder and the Specifics of Their Play" deals with a summary of information obtained so far from several Czech and foreign sources and provides a comprehensive insight into the issue. The work is divided into four theoretical chapters. It deals with the characteristics, classification and etiology of disorders. It also deals with the division of the game and its indispensable function in preschool age. Subsequently, it presents the division of toys and suitable aids not only for play in children with autism spectrum disorders. The specifics of pre-school education and the education of children with special educational needs are also described in more detail. The work also includes studies that provide interesting information about autism and its origin, manifestations of child behavior at an early age or an outline of the method used in the practice of games using video recording.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, hra, hračka, předškolní věk, speciální vzdělávání, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývá tématem dětí s poruchou autistického spektra a specifika jejich her. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Cílem výzkumné části je detailně popsat konkrétní zvláštnosti her u vybraných dětí s poruchou autistického spektra. Práce bude vycházet z rozhovorů s učiteli a rodiči dětí a vlastního pozorování dětí při hře. Z těchto podkladů budou následně vytvořeny kazuistické studie dětí. Jedná se o kvalitativní výzkum.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá tématem dětí s poruchou autistického spektra a specifika jejich her. Je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Cílem výzkumné části je detailně popsat konkrétní zvláštnosti her u vybraných dětí s poruchou autistického spektra. Práce bude vycházet z rozhovorů s učiteli a rodiči dětí a vlastního pozorování dětí při hře. Z těchto podkladů budou následně vytvořeny kazuistické studie dětí. Jedná se o kvalitativní výzkum.
Seznam doporučené literatury
1. KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 149 s. ISBN 978-80-262-0800-6.
2. PASTIERIKOVÁ, L. 2013. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3732-3.
3. SUCHÁNKOVÁ, E. 2014. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0698-9.
4. HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
5. HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
Seznam doporučené literatury
1. KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 149 s. ISBN 978-80-262-0800-6.
2. PASTIERIKOVÁ, L. 2013. Poruchy autistického spektra. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3732-3.
3. SUCHÁNKOVÁ, E. 2014. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0698-9.
4. HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014, 211 s. ISBN 978-80-262-0686-6.
5. HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.