Diplomová práce ve své teoretické části pojednává o transformaci českého školství po roce 1989 a implementaci globálního rozvojového vzdělávání do nově vzniklých kurikul. Dále se zabývá inovativními metodami ve vzdělávání, které se ukazují jako vhodný nástroj pro výuku globálních témat. Blíže je představena netradiční metoda zvaná Global Storyline, která se podrobuje SWOT analýze. Cílem praktické části je představit způsob, jak lze pracovat s globálním tématem za využití prvků Global Storyline ve výuce na 1. stupni základních škol. Hlavním výstupem práce je metodika určená učitelům, která pracuje s příběhem Velikonočního ostrova a přináší určité ponaučení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis in its theoretical part deals with the transformation of
Czech education after 1989 and the implementation of global development education in newly created curricula. It also deals with innovative methods in education, which are proving to be a suitable tool for teaching global topics. A non-traditional method called Global Storyline is introduced in more detail and is subjected to SWOT analysis. The aim of the practical part is to present a possible way how to work with a global topic using the elements of Global Storyline in primary school teaching. The main output of the work is a methodology for teachers, which works with the story of Easter Island and brings some lesson.
Klíčová slova
Global Storyline, globální rozvojové vzdělávání, Velikonoční
ostrov, Rapa-Nui, metoda, metodika
Klíčová slova v angličtině
Global Storyline, global development education, Easter Island, Rapa-Nui,
method, methodology
Rozsah průvodní práce
129 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce ve své teoretické části pojednává o transformaci českého školství po roce 1989 a implementaci globálního rozvojového vzdělávání do nově vzniklých kurikul. Dále se zabývá inovativními metodami ve vzdělávání, které se ukazují jako vhodný nástroj pro výuku globálních témat. Blíže je představena netradiční metoda zvaná Global Storyline, která se podrobuje SWOT analýze. Cílem praktické části je představit způsob, jak lze pracovat s globálním tématem za využití prvků Global Storyline ve výuce na 1. stupni základních škol. Hlavním výstupem práce je metodika určená učitelům, která pracuje s příběhem Velikonočního ostrova a přináší určité ponaučení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis in its theoretical part deals with the transformation of
Czech education after 1989 and the implementation of global development education in newly created curricula. It also deals with innovative methods in education, which are proving to be a suitable tool for teaching global topics. A non-traditional method called Global Storyline is introduced in more detail and is subjected to SWOT analysis. The aim of the practical part is to present a possible way how to work with a global topic using the elements of Global Storyline in primary school teaching. The main output of the work is a methodology for teachers, which works with the story of Easter Island and brings some lesson.
Klíčová slova
Global Storyline, globální rozvojové vzdělávání, Velikonoční
ostrov, Rapa-Nui, metoda, metodika
Klíčová slova v angličtině
Global Storyline, global development education, Easter Island, Rapa-Nui,
method, methodology
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl zmapování výukové metody global storyline, dominující využitím prvků dramatiky, a její použitelnost při výuce v rámci globálního rozvojové vzdělávání na 1. stupni základních škol v České republice. Součástí diplomové práce bude vznik výukové lekce globálního vzdělávání s využitím prvků zmíněné metody, ověření její funkčnosti a závěrečná evaluace.
Zásady pro vypracování
Práce si klade za cíl zmapování výukové metody global storyline, dominující využitím prvků dramatiky, a její použitelnost při výuce v rámci globálního rozvojové vzdělávání na 1. stupni základních škol v České republice. Součástí diplomové práce bude vznik výukové lekce globálního vzdělávání s využitím prvků zmíněné metody, ověření její funkčnosti a závěrečná evaluace.
Seznam doporučené literatury
MCNAUGHTON, Marie Jeanne, J. MITCHELL, Peter, ed. Storyline: A Creative Approach to Learning and Teaching. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2016. ISBN 978-1-4438-9035-9.
SHARMA, Charru. Drama and Theatre with Children: International Perpectives. Routledge, 2015. ISBN 978-1138859746.
NÁDVORNÍK, Ondřej; VOLFOVÁ, Andrea. Společný svět: příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni-společnosti při České televizi, 2004. 321 s. ISBN 80-903510-0-X.
PIKE, Graham; SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.
http://www.globalstorylines.org.uk/cfe
https://www.nazemi.cz/cs/global-storylines
Seznam doporučené literatury
MCNAUGHTON, Marie Jeanne, J. MITCHELL, Peter, ed. Storyline: A Creative Approach to Learning and Teaching. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2016. ISBN 978-1-4438-9035-9.
SHARMA, Charru. Drama and Theatre with Children: International Perpectives. Routledge, 2015. ISBN 978-1138859746.
NÁDVORNÍK, Ondřej; VOLFOVÁ, Andrea. Společný svět: příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni-společnosti při České televizi, 2004. 321 s. ISBN 80-903510-0-X.
PIKE, Graham; SELBY, David. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.
http://www.globalstorylines.org.uk/cfe
https://www.nazemi.cz/cs/global-storylines
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na úvod své prezentace studentka představila téma své bakalářské práce - Globální rozvojové vzdělávání s využitím prvků global storyline se zaměřením na 1. stupeň základních škol. Poté studentka představila komisi teoretickou a praktickou část práce, která byla zaměřena na aplikaci metody global storiline na příkladu Velikonočního ostrova.
V druhé části byly čteny posudky - vedoucího práce i oponentky. Studentka na závěr své obhajoby odpovídala na poznámky v posudcích i na otázky komise.