Diplomová práce se zabývá úpravou knihy od Markuse Zusaka - Zlodějka knih. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje terminologické vymezení mentální retardace, klasifikaci mentálního postižení podle MKN - 10, popisuje specifika v jednotlivých stupních mentální retardace, včetně specifik psychologických procesů, zabývá se etiologií mentálního postižení. Dále se věnuje komunikaci, vymezuje pojem a funkce komunikace, specifikuje komunikaci a nastiňuje její vývoj u osob s mentálním postižením. Zabývá se jazykovými rovinami a jejich omezeními v případě mentální retardace. Dále popisuje vzdělávání žáků s mentálním postižením podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, uvádí metody osvojování čtení a psaní, blíže se zaměřuje na výuku literatury u žáků s mentálním postižením. V poslední řadě se zabývá metodikou úpravy textů pro tyto jedince. Popisuje, co znamená pojem snadno srozumitelné informace a uvádí pravidla tvorby či přepracování snadno srozumitelných informací.
Praktická část se věnuje úpravě konkrétní knihy a tvorbě pracovních listů. Popisuje výběr knihy, o jakou knihu se jedná a samotnou metodiku úpravy, která byla provedena. Pozornost věnuje také tvorbě pracovních listů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation of the book by Markus Zusak - The Book Thief. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part includes terminological definition of mental retardation, classification of a mental disability according to ICD - 10, describes specifics in the individual stages of mental retardation, including specifics of psychological processes, deals with the aetiology of mental disability. It also discusses communication, defines the concept and functions of communication, specifies communication, and outlines its development in persons with intellectual disabilities. It deals with language levels and their limitations in the case of mental retardation. It also describes the education of pupils with intellectual disabilities according to the Framework Educational Programme for Primary Education, presents methods of acquiring reading and writing skills, and focuses on the teaching of literature to pupils with intellectual disabilities. Lastly, it deals with the methodology of adapting texts for these individuals. It describes what is meant by the concept of easily comprehensible information and gives rules for creating or reworking easily comprehensible information.
The practical part deals with adapting a particular book and creating worksheets. It describes the selection of the book, what kind of book it is, and the actual adapting methodology that has been done. Attention is also paid to the creation of worksheets.
Klíčová slova
mentální retardace, žák s mentální retardací, MKN - 10, komunikace, Rámcový vzdělávací program, minimální výstupy, metodika úpravy textu
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, pupil with mental retardation, ICD - 10, communication, Framework Educational Program, minimum outcomes, text adapting methodology
Rozsah průvodní práce
62 (104777)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá úpravou knihy od Markuse Zusaka - Zlodějka knih. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje terminologické vymezení mentální retardace, klasifikaci mentálního postižení podle MKN - 10, popisuje specifika v jednotlivých stupních mentální retardace, včetně specifik psychologických procesů, zabývá se etiologií mentálního postižení. Dále se věnuje komunikaci, vymezuje pojem a funkce komunikace, specifikuje komunikaci a nastiňuje její vývoj u osob s mentálním postižením. Zabývá se jazykovými rovinami a jejich omezeními v případě mentální retardace. Dále popisuje vzdělávání žáků s mentálním postižením podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, uvádí metody osvojování čtení a psaní, blíže se zaměřuje na výuku literatury u žáků s mentálním postižením. V poslední řadě se zabývá metodikou úpravy textů pro tyto jedince. Popisuje, co znamená pojem snadno srozumitelné informace a uvádí pravidla tvorby či přepracování snadno srozumitelných informací.
Praktická část se věnuje úpravě konkrétní knihy a tvorbě pracovních listů. Popisuje výběr knihy, o jakou knihu se jedná a samotnou metodiku úpravy, která byla provedena. Pozornost věnuje také tvorbě pracovních listů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the adaptation of the book by Markus Zusak - The Book Thief. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part includes terminological definition of mental retardation, classification of a mental disability according to ICD - 10, describes specifics in the individual stages of mental retardation, including specifics of psychological processes, deals with the aetiology of mental disability. It also discusses communication, defines the concept and functions of communication, specifies communication, and outlines its development in persons with intellectual disabilities. It deals with language levels and their limitations in the case of mental retardation. It also describes the education of pupils with intellectual disabilities according to the Framework Educational Programme for Primary Education, presents methods of acquiring reading and writing skills, and focuses on the teaching of literature to pupils with intellectual disabilities. Lastly, it deals with the methodology of adapting texts for these individuals. It describes what is meant by the concept of easily comprehensible information and gives rules for creating or reworking easily comprehensible information.
The practical part deals with adapting a particular book and creating worksheets. It describes the selection of the book, what kind of book it is, and the actual adapting methodology that has been done. Attention is also paid to the creation of worksheets.
Klíčová slova
mentální retardace, žák s mentální retardací, MKN - 10, komunikace, Rámcový vzdělávací program, minimální výstupy, metodika úpravy textu
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, pupil with mental retardation, ICD - 10, communication, Framework Educational Program, minimum outcomes, text adapting methodology
Zásady pro vypracování
1. Zpracování literatury 2. Úprava textu knihy 3. Vytvoření pracovních listů 4. Vyhodnocení praktické části 5. Konzultace s vedoucím diplomové práce
Zásady pro vypracování
1. Zpracování literatury 2. Úprava textu knihy 3. Vytvoření pracovních listů 4. Vyhodnocení praktické části 5. Konzultace s vedoucím diplomové práce
Seznam doporučené literatury
CIBÁKOVÁ, Dana. Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 123 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4744-5.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Ilustroval Stefan CANOV. Praha: Grada, 2008, 189 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2389-1.
JURKOVIČOVÁ, Petra, ed. Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. Část první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 50 s. ISBN 978-80-244-2648-8.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Olga KREJČÍŘOVÁ a Oldřich MÜLLER. Úvod do speciální pedagogiky osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 115 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3716-3.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava, 2002. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: Nakladatelství H a H. ISBN 8073190206.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018, 387 s. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2.
ZUSAK, Markus. Zlodějka knih. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0188-1.
Seznam doporučené literatury
CIBÁKOVÁ, Dana. Recepce textu u žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 123 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4744-5.
DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů: pro znevýhodněné čtenáře. Ilustroval Stefan CANOV. Praha: Grada, 2008, 189 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2389-1.
JURKOVIČOVÁ, Petra, ed. Komunikace a lidé s mentálním postižením: metodický materiál. Část první. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 50 s. ISBN 978-80-244-2648-8.
KOZÁKOVÁ, Zdeňka, Olga KREJČÍŘOVÁ a Oldřich MÜLLER. Úvod do speciální pedagogiky osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 115 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3716-3.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava, 2002. Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Jinočany: Nakladatelství H a H. ISBN 8073190206.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018, 387 s. Psyché. ISBN 978-80-271-0378-2.
ZUSAK, Markus. Zlodějka knih. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0188-1.