Diplomová práce se zabývá prožitkem účastníků rekonstrukcí historických bitev. Zkoumá především jakým způsobem účastníci prožívají a reflektují svoje role v těchto kulturních představeních. Výzkum vychází z antropologických metod jako je polostrukturované interview. Z teatrologie čerpá z témat received acting od Michaela Kirbyho.
Anotace v angličtině
Diploma theses examine how how the acters of combat reenactment reflect or expirence their roles into this type of cultural performance. Methodiclly i used semi-structured interviews and of theatre studies I used theory of received acting by Michael Kirby.
Klíčová slova
Reenactment, performativita, teatralita, kluby vojenské historie, received acting
Klíčová slova v angličtině
Reenactment, performativity, teatrality, associations of military history, received acting
Rozsah průvodní práce
153 s (301 621 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá prožitkem účastníků rekonstrukcí historických bitev. Zkoumá především jakým způsobem účastníci prožívají a reflektují svoje role v těchto kulturních představeních. Výzkum vychází z antropologických metod jako je polostrukturované interview. Z teatrologie čerpá z témat received acting od Michaela Kirbyho.
Anotace v angličtině
Diploma theses examine how how the acters of combat reenactment reflect or expirence their roles into this type of cultural performance. Methodiclly i used semi-structured interviews and of theatre studies I used theory of received acting by Michael Kirby.
Klíčová slova
Reenactment, performativita, teatralita, kluby vojenské historie, received acting
Klíčová slova v angličtině
Reenactment, performativity, teatrality, associations of military history, received acting
Zásady pro vypracování
V této diplomové práci se budu zabývat historickými rekonstrukcemi bitev tzv. combat reenactment nebo historic reenactment. Jakým způsobem účastníci prožívají a reflektují svoje role kulturních představení, například jak moc se do své role dokáží vžít, a nakolik si mohou přenášet vojenské modely jednání do každodenního života. Vycházím z terénních antropologických metod - interview či zúčastněného pozorování, z teatrologického hlediska bych využila paradigma teatrality, performativity kulturních představení, kognitivní teatrologie a pojem received acting od Michaela Kirbyho. Čerpala bych ze současné teatrologické literatury vycházející z kategorie performativity, například z Estetiky perfromativity Eriky Fischer-Lichte, a konfrontovala ji se sociálně-antropologickým výzkumem, jak jej představil např. Václav Soukup v knize Antropologie: Teorie člověka a kultury. Zároveň bych ráda využila osobních kontaktů s těmito lidmi, abych porozuměla jejich motivacím pro tuto činnost, co jim účast na těchto akcích přináší nebo modelům, které si mohou přenášet do každodenního života. Oslovila bych především vojenské kluby KVH Brandy a členy Napoleoniky, kde bych komparovala jejich zkušenosti. Nebudu se zaměřovat na žádnou konkrétní událost, výběr bych omezila na kluby, které ztvárňují bitvy z tzv. ?dlouhého 19. století?. Práce bude doplněna názory účastníků z projektů oživlé historie tzv. living history nebo účastníků tzv. larpů (Live-action roleplay).
In my diploma theses, i am going to examine, how the acters of combat reenactment reflect or expirence their roles into this type of cultural performance. I will not be specifed on any historic epoch, because i dont think, that it has not any influence on experiencing roles. Methodically i would inspire by sociology and theirs naturalistic observation or interview, by teatrology i would use theory of theatracality, cognitive teatrology or i will use term recived acting by Michael Kirby. I would specialize on clubs of military history in Královehradecký region for example KVH Brandy or Burkesdorf 1745, in interview i would ask on their motivations or model, which they could transfer into their lives. In theses can appear opinions of living history acters or players of Larps.
klíčová slova: Reenectment, Performativita, Teatralita, Vojenské historické spolky, kognitivní teatrologie, received acting
Zásady pro vypracování
V této diplomové práci se budu zabývat historickými rekonstrukcemi bitev tzv. combat reenactment nebo historic reenactment. Jakým způsobem účastníci prožívají a reflektují svoje role kulturních představení, například jak moc se do své role dokáží vžít, a nakolik si mohou přenášet vojenské modely jednání do každodenního života. Vycházím z terénních antropologických metod - interview či zúčastněného pozorování, z teatrologického hlediska bych využila paradigma teatrality, performativity kulturních představení, kognitivní teatrologie a pojem received acting od Michaela Kirbyho. Čerpala bych ze současné teatrologické literatury vycházející z kategorie performativity, například z Estetiky perfromativity Eriky Fischer-Lichte, a konfrontovala ji se sociálně-antropologickým výzkumem, jak jej představil např. Václav Soukup v knize Antropologie: Teorie člověka a kultury. Zároveň bych ráda využila osobních kontaktů s těmito lidmi, abych porozuměla jejich motivacím pro tuto činnost, co jim účast na těchto akcích přináší nebo modelům, které si mohou přenášet do každodenního života. Oslovila bych především vojenské kluby KVH Brandy a členy Napoleoniky, kde bych komparovala jejich zkušenosti. Nebudu se zaměřovat na žádnou konkrétní událost, výběr bych omezila na kluby, které ztvárňují bitvy z tzv. ?dlouhého 19. století?. Práce bude doplněna názory účastníků z projektů oživlé historie tzv. living history nebo účastníků tzv. larpů (Live-action roleplay).
In my diploma theses, i am going to examine, how the acters of combat reenactment reflect or expirence their roles into this type of cultural performance. I will not be specifed on any historic epoch, because i dont think, that it has not any influence on experiencing roles. Methodically i would inspire by sociology and theirs naturalistic observation or interview, by teatrology i would use theory of theatracality, cognitive teatrology or i will use term recived acting by Michael Kirby. I would specialize on clubs of military history in Královehradecký region for example KVH Brandy or Burkesdorf 1745, in interview i would ask on their motivations or model, which they could transfer into their lives. In theses can appear opinions of living history acters or players of Larps.
klíčová slova: Reenectment, Performativita, Teatralita, Vojenské historické spolky, kognitivní teatrologie, received acting
Seznam doporučené literatury
ALLRED, Randal (1996). "Catharsis, Revision, and Reenactment: Negotiating the Meaning of the American Civil War". Journal of American Culture. 19 (4): 1-13.
ARBEIT, Marcel a Ian CHRISTIE. Where is history today?: new ways of representing the past. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2015.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI,2011.
HALL, Dennis (1994). "Civil War reenactors and the postmodern sense of history". Journal of American Culture. 17 (3): 7-11.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přeložil Jaroslav VÁCHA. Praha: Mladá fronta, 1971.
Kirby, Michael. ?On Acting and Not-Acting.? The Drama Review: TDR, vol. 16, no. 1, 1972, pp. 3-15. JSTOR, www.jstor.org/stable/1144724.
KRAJEWSKA, Anna. The performativity of representation. Przestrzenie Teorii [online]. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018, (28),7-18.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
SOUKUP, Martin. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum, 2014.
SOUKUP, Václav. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011.
SCHNEIDER, Rebecca. Performing remains: art and war in times of theatrical reenactment [online]. London: Routledge, 2011.
Seznam doporučené literatury
ALLRED, Randal (1996). "Catharsis, Revision, and Reenactment: Negotiating the Meaning of the American Civil War". Journal of American Culture. 19 (4): 1-13.
ARBEIT, Marcel a Ian CHRISTIE. Where is history today?: new ways of representing the past. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2015.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI,2011.
HALL, Dennis (1994). "Civil War reenactors and the postmodern sense of history". Journal of American Culture. 17 (3): 7-11.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přeložil Jaroslav VÁCHA. Praha: Mladá fronta, 1971.
Kirby, Michael. ?On Acting and Not-Acting.? The Drama Review: TDR, vol. 16, no. 1, 1972, pp. 3-15. JSTOR, www.jstor.org/stable/1144724.
KRAJEWSKA, Anna. The performativity of representation. Przestrzenie Teorii [online]. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2018, (28),7-18.
LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
SOUKUP, Martin. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum, 2014.
SOUKUP, Václav. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011.
SCHNEIDER, Rebecca. Performing remains: art and war in times of theatrical reenactment [online]. London: Routledge, 2011.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka adekvátně představila téma a cíl práce, relevantně reagovala na připomínky a dotazy. V diskusi prokázala orientaci v dané problematice a pohotově a na odborné úrovni reagovala na podněty,
Práce byla zkontrolována systémem These. Obhájená práce není plagiát.
Studentka odevzdala 1 výtisk DP.