Hlavním tématem diplomové práce je komparace úrovně vědomostí a dovedností českých žáků 6. tříd z matematiky za použití didaktického testu, vytvořeným za účelem celonárodního testování žáků 5. tříd na Slovensku. Teoretická část se zabývá základním popisem vzdělávacích systémů České a Slovenské republiky následně je porovnává. Dále je zde charakterizován didaktický test a uvedeny jeho druhy. Nakonec je v teoretické části práce přiblížena činnost slovenského Národního ústavu certifikovaných měření vzdělávání, který každoročně pořádá celonárodní měření výsledků vzdělávání z matematiky a slovenského jazyka a literatury žáků pátých (Testování 5) a devátých ročníků (Testování 9) základních škol. Konkrétně se teoretická část zabývá charakteristikou didaktického testu z matematiky, použitého v rámci Testování 5 v roce 2019. Tento test byl přeložen do českého jazyka a následně distribuován žákům 6. ročníků v České republice. Výsledky českých žáků byly nakonec komparovány podle různých kategorií, což bylo hlavním cílem této diplomové práce. Dílčím cílem pak bylo porovnávání výsledků tohoto testu mezi českými a slovenskými žáky.
Anotace v angličtině
The main topic of the diploma thesis is the comparison of results from the Mathematics of Czech 6th graders using a didactic test, created for the purpose of nationwide testing of 5th graders in Slovakia. The theoretical part deals with the basic description of the educational systems of the Czech and Slovak republic and then compares them. Furthermore, the didactic test is characterized and its types are listed. Finally, the theoretical part of the thesis describes the activities of the Slovak National Institute of Certified Measurement of Education, which annually organizes a nationwide measurement of educational results in Mathematics and Slovak language and literature of fifth graders (Testing 5) and ninth graders (Testing 9) of primary schools. Specifically, the theoretical part deals with the characteristics of the didactic test in mathematics, used in Testing 5 in 2019. This test was translated into Czech and subsequently distributed to 6th graders in the Czech Republic. The results of Czech students were finally compared according to different categories, which was the main goal of this thesis. A partial goal was to compare the results of this test between Czech and Slovak students.
Klíčová slova
vzdělávací systém České republiky, vzdělávací systém Slovenské republiky, NÚCEM, Testování 5, didaktický test, celonárodní měření výsledků vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
educational system of the Czech Republic, educational system of the Slovak Republic, NÚCEM, Testing 5, didactic test, nationwide measurement of educational results
Rozsah průvodní práce
71 s. (108 523 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem diplomové práce je komparace úrovně vědomostí a dovedností českých žáků 6. tříd z matematiky za použití didaktického testu, vytvořeným za účelem celonárodního testování žáků 5. tříd na Slovensku. Teoretická část se zabývá základním popisem vzdělávacích systémů České a Slovenské republiky následně je porovnává. Dále je zde charakterizován didaktický test a uvedeny jeho druhy. Nakonec je v teoretické části práce přiblížena činnost slovenského Národního ústavu certifikovaných měření vzdělávání, který každoročně pořádá celonárodní měření výsledků vzdělávání z matematiky a slovenského jazyka a literatury žáků pátých (Testování 5) a devátých ročníků (Testování 9) základních škol. Konkrétně se teoretická část zabývá charakteristikou didaktického testu z matematiky, použitého v rámci Testování 5 v roce 2019. Tento test byl přeložen do českého jazyka a následně distribuován žákům 6. ročníků v České republice. Výsledky českých žáků byly nakonec komparovány podle různých kategorií, což bylo hlavním cílem této diplomové práce. Dílčím cílem pak bylo porovnávání výsledků tohoto testu mezi českými a slovenskými žáky.
Anotace v angličtině
The main topic of the diploma thesis is the comparison of results from the Mathematics of Czech 6th graders using a didactic test, created for the purpose of nationwide testing of 5th graders in Slovakia. The theoretical part deals with the basic description of the educational systems of the Czech and Slovak republic and then compares them. Furthermore, the didactic test is characterized and its types are listed. Finally, the theoretical part of the thesis describes the activities of the Slovak National Institute of Certified Measurement of Education, which annually organizes a nationwide measurement of educational results in Mathematics and Slovak language and literature of fifth graders (Testing 5) and ninth graders (Testing 9) of primary schools. Specifically, the theoretical part deals with the characteristics of the didactic test in mathematics, used in Testing 5 in 2019. This test was translated into Czech and subsequently distributed to 6th graders in the Czech Republic. The results of Czech students were finally compared according to different categories, which was the main goal of this thesis. A partial goal was to compare the results of this test between Czech and Slovak students.
Klíčová slova
vzdělávací systém České republiky, vzdělávací systém Slovenské republiky, NÚCEM, Testování 5, didaktický test, celonárodní měření výsledků vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
educational system of the Czech Republic, educational system of the Slovak Republic, NÚCEM, Testing 5, didactic test, nationwide measurement of educational results
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části DP
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace diplomové práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Vypracování teoretické části DP
Vypracování praktické části
Pravidelné předem stanovené konzultace s vedoucím práce podle stanoveného harmonogramu
Kompletace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.
DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
VELIKANIČ, Ján. Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiakov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1973. Knižnica priateľov pedagogickej literatúry.
BUDÍKOVÁ, Marie, Maria KRÁLOVÁ a Bohumil MAROŠ. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3243-5.
NOVÁK, B. - NOCAR, D. K jedné možnosti využití studijních opor DiV v matematické přípravě učitelů primárních škol. In XXI. DIDMATTECH 2008 1st part. Eger: Eszterházy Károly College, 2009. ISBN 978-963-9894-17-4.
Seznam doporučené literatury
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.
DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
VELIKANIČ, Ján. Skúšanie, hodnotenie a klasifikácia žiakov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1973. Knižnica priateľov pedagogickej literatúry.
BUDÍKOVÁ, Marie, Maria KRÁLOVÁ a Bohumil MAROŠ. Průvodce základními statistickými metodami. Praha: Grada, 2010. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3243-5.
NOVÁK, B. - NOCAR, D. K jedné možnosti využití studijních opor DiV v matematické přípravě učitelů primárních škol. In XXI. DIDMATTECH 2008 1st part. Eger: Eszterházy Károly College, 2009. ISBN 978-963-9894-17-4.