Diplomová práce na téma ,,Podíl školy a rodičů na rozvoji čtenářství dětí mladšího školního věku je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmů.
Teoretická část práce je přehledně rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá pojetím a definicí gramotnosti, dále pak popisuje pojmy čtenářská gramotnost, funkční gramotnost a zabývá se i rovinami čtenářské gramotnosti. Posledním bodem této kapitoly jsou pak faktory, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Druhá kapitola se zaměřuje na samotný vývoj dítěte a dále pak na jeho kognitivní, emocionální a sociální vývoj. Dále jsou uvedeny komunikační dovednosti. Třetí kapitola popisuje rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci prvního stupně a vyzdvihuje pojem jako jsou čtenářské dílny a dále se zabývá podílem rodiny a školy na čtení.
Poslední, tedy čtvrtá kapitola, je zaměřena na samotný výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "The role of school and parents in the development of reading of children of younger school age" is in the theoretical part focused on the explanation of concepts.
The theoretical part of the work is clearly divided into three chapters. The first chapter deals with the concept and definition of literacy, then describes the concepts of reading literacy, functional literacy and also deals with the levels of reading literacy. The last point of this chapter are the factors that influence the development of reading literacy. The second chapter focuses on the child's own development and then on his cognitive, emotional and social development. Communication skills are listed below. The third chapter describes the development of reading literacy in the first stage and highlights concepts such as reading workshops and further deals with the role of family and school in reading.
The last, is the fourth chapter, is focused on the research itself.
Klíčová slova
Gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářství, škola, rodina, metody pro rozvoj čtenářství, roviny čtenářské gramotnosti, rozvoj čtenářské gramotnosti.
Klíčová slova v angličtině
Literacy, reading literacy, reading skills, family, school, methods for the development of reading, levels of reading literacy, development of reading literacy.
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma ,,Podíl školy a rodičů na rozvoji čtenářství dětí mladšího školního věku je v teoretické části zaměřena na vysvětlení pojmů.
Teoretická část práce je přehledně rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá pojetím a definicí gramotnosti, dále pak popisuje pojmy čtenářská gramotnost, funkční gramotnost a zabývá se i rovinami čtenářské gramotnosti. Posledním bodem této kapitoly jsou pak faktory, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Druhá kapitola se zaměřuje na samotný vývoj dítěte a dále pak na jeho kognitivní, emocionální a sociální vývoj. Dále jsou uvedeny komunikační dovednosti. Třetí kapitola popisuje rozvoj čtenářské gramotnosti v rámci prvního stupně a vyzdvihuje pojem jako jsou čtenářské dílny a dále se zabývá podílem rodiny a školy na čtení.
Poslední, tedy čtvrtá kapitola, je zaměřena na samotný výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis on the topic "The role of school and parents in the development of reading of children of younger school age" is in the theoretical part focused on the explanation of concepts.
The theoretical part of the work is clearly divided into three chapters. The first chapter deals with the concept and definition of literacy, then describes the concepts of reading literacy, functional literacy and also deals with the levels of reading literacy. The last point of this chapter are the factors that influence the development of reading literacy. The second chapter focuses on the child's own development and then on his cognitive, emotional and social development. Communication skills are listed below. The third chapter describes the development of reading literacy in the first stage and highlights concepts such as reading workshops and further deals with the role of family and school in reading.
The last, is the fourth chapter, is focused on the research itself.
Klíčová slova
Gramotnost, čtenářská gramotnost, čtenářství, škola, rodina, metody pro rozvoj čtenářství, roviny čtenářské gramotnosti, rozvoj čtenářské gramotnosti.
Klíčová slova v angličtině
Literacy, reading literacy, reading skills, family, school, methods for the development of reading, levels of reading literacy, development of reading literacy.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a provedení rešerší
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a provedení rešerší
Vymezení terminologie
Navržení struktury práce
Zracování vymezené problematiky
Změny budou konzultovány během zpracování práce
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: Práce s textovými informacemi napříč kurikulem [CD nosič]. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
Česká školní inspekce [online]. 2. 6. 2010 [cit. 2011-03-11]. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro kaţdého ţáka. Dostupné z WWW: .
JANÁČKOVÁ, Z. a kol. Čítanka pro 5. ročník základní školy. Brno : Nová škola, 2004. s. 179. ISBN 80?7289?050?6.
Kol. autorů. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vyd. dotisk. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978?80?87000?07?6.
RAJDLOVÁ, I. Problematika dětského čtenářství a aktivity na jeho podporu. Brno : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2006. 168 s. Vedoucí diplomové práce Iluše Cejpková
ALTMANOVÁ, Jitka. et al.Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP, 2011, 98 s. ISBN 978- 80-87000-74-8
BARRY, ARLENE L. Reading strategies teachers say they use, Journal of adolescent & adult literacy, 46:2, October 2002
Seznam doporučené literatury
DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: Práce s textovými informacemi napříč kurikulem [CD nosič]. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
Česká školní inspekce [online]. 2. 6. 2010 [cit. 2011-03-11]. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro kaţdého ţáka. Dostupné z WWW: .
JANÁČKOVÁ, Z. a kol. Čítanka pro 5. ročník základní školy. Brno : Nová škola, 2004. s. 179. ISBN 80?7289?050?6.
Kol. autorů. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. 1. vyd. dotisk. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978?80?87000?07?6.
RAJDLOVÁ, I. Problematika dětského čtenářství a aktivity na jeho podporu. Brno : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a knihovnictví, 2006. 168 s. Vedoucí diplomové práce Iluše Cejpková
ALTMANOVÁ, Jitka. et al.Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: VÚP, 2011, 98 s. ISBN 978- 80-87000-74-8
BARRY, ARLENE L. Reading strategies teachers say they use, Journal of adolescent & adult literacy, 46:2, October 2002