Diplomová práce se zaměřuje na formativní hodnocení a jeho realizaci v hodinách pracovních činností na primární škole. Formální hodnocení tak jak je chápáno v diplomové práci představuje pomyslný přechod od kvantitativního hodnocení žáka učitelem ke kvalitativnímu poskytování zpětné vazby žákovi. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou prezentována teoretická východiska školního hodnocení žáka s důrazem na formativní hodnocení. Empirická část je věnována pedagogickému výzkumu kvantitativního charakteru. Cílem realizovaného výzkumu bylo zjistit, do jaké míry využívají pedagogové formativní hodnocení nebo jeho prvky v hodinách pracovních činností. V rámci výzkumu byla využita metoda dotazníku.
Annotation in English
The thesis deals with formative assessment and its implementation in lessons of craft education at primary school. The thesis considers formative assessment as a transfer from quantitative assessment of pupils to a qualitative feedback given to pupils by their teachers. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part defines school assessment with the focus on formative assessment. The empirical part analyses the pedagogical quantitative research. The goal of this study was to ascertain how teachers employ formative assessment or some elements of formative assessment in lessons of craft education. The data for this study were acquired with the help of a questionnaire.
Keywords
Primární škola, Žák mladšího školního věku, Pracovní činnosti, Formativní hodnocení
Keywords in English
primary school, primary school pupil, craft education, formative assessment
Length of the covering note
69 s. (111 499 znaků)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zaměřuje na formativní hodnocení a jeho realizaci v hodinách pracovních činností na primární škole. Formální hodnocení tak jak je chápáno v diplomové práci představuje pomyslný přechod od kvantitativního hodnocení žáka učitelem ke kvalitativnímu poskytování zpětné vazby žákovi. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. V teoretické části jsou prezentována teoretická východiska školního hodnocení žáka s důrazem na formativní hodnocení. Empirická část je věnována pedagogickému výzkumu kvantitativního charakteru. Cílem realizovaného výzkumu bylo zjistit, do jaké míry využívají pedagogové formativní hodnocení nebo jeho prvky v hodinách pracovních činností. V rámci výzkumu byla využita metoda dotazníku.
Annotation in English
The thesis deals with formative assessment and its implementation in lessons of craft education at primary school. The thesis considers formative assessment as a transfer from quantitative assessment of pupils to a qualitative feedback given to pupils by their teachers. The thesis is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part defines school assessment with the focus on formative assessment. The empirical part analyses the pedagogical quantitative research. The goal of this study was to ascertain how teachers employ formative assessment or some elements of formative assessment in lessons of craft education. The data for this study were acquired with the help of a questionnaire.
Keywords
Primární škola, Žák mladšího školního věku, Pracovní činnosti, Formativní hodnocení
Keywords in English
primary school, primary school pupil, craft education, formative assessment
Research Plan
Sběr literatury
Stanovení cíle bakalářské/diplomové práce
Zpracování teoretických východisek
Stanovení výzkumného problému
Realizace empirické/praktické části
Research Plan
Sběr literatury
Stanovení cíle bakalářské/diplomové práce
Zpracování teoretických východisek
Stanovení výzkumného problému
Realizace empirické/praktické části
Recommended resources
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-169-9.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
Recommended resources
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-169-9.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6.
STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.