Diplomová práce je zaměřena na stres, životní spokojenost a syndrom vyhoření v kontextu učitelské profese. Hlavním cílem je na základě analýzy a korelace zjistit existenci vztahu mezi celkovou životní spokojeností a syndromem vyhoření. Dílčími cíli je zjistit jaká je životní spokojenost učitelů a do jaké míry se vyskytuje vyhoření v oblastech emočního vyčerpání, depersonalizace a osobní výkonnosti. Teoretická část pojednává o stresu, životní spokojenosti, syndromu vyhoření a učitelské profesi. Součást teoretické části tvoří kapitola, která se věnuje vybraným metodám a výzkumům této problematiky. Po teoretickém uchopení tématu následuje empirická část, která se skládá z metodiky, realizace, zpracování a vyhodnocení práce, kde byly jako výzkumné metody použity Dotazník životní spokojenosti (DŽS) a Dotazník syndromu vyhoření MBI-ES. Součásti empirické části je také diskuse, kde jsou výsledky interpretovány a srovnány s jinými výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on stress, life satisfaction and burnout syndrome in the context of the teaching profession. The main goal is to determine the existence of a relationship between overall life satisfaction and burnout syndrome based on analysis and correlation. The partial goals are to find out what is the life satisfaction of teachers and to what extent there is burnout in the areas of emotional exhaustion, depersonalization and personal performance. The theoretical part deals with stress, life satisfaction, burnout and the teaching profession. Part of the theoretical part is a chapter that deals with selected methods and research on this issue. The theoretical approach to the topic is followed by an empirical part, which consists of methodology, implementation, processing and evaluation of the work, where the research methods were used Life Satisfaction Questionnaire and Maslach Burnout Inventory (MBI-ES). Part of the empirical part is also a discussion where the results are interpreted and compared with other research.
Klíčová slova
životní spokojenost, syndrom vyhoření, stres, učitelská profese, učitel mateřské školy, DŽS, MBI
Klíčová slova v angličtině
kindergarten teacher, teaching profession, stress, life satisfaction, burnout syndrome, life satisfaction questionnaire, MBI-ES, Maslach Burnout Inventory
Rozsah průvodní práce
122 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na stres, životní spokojenost a syndrom vyhoření v kontextu učitelské profese. Hlavním cílem je na základě analýzy a korelace zjistit existenci vztahu mezi celkovou životní spokojeností a syndromem vyhoření. Dílčími cíli je zjistit jaká je životní spokojenost učitelů a do jaké míry se vyskytuje vyhoření v oblastech emočního vyčerpání, depersonalizace a osobní výkonnosti. Teoretická část pojednává o stresu, životní spokojenosti, syndromu vyhoření a učitelské profesi. Součást teoretické části tvoří kapitola, která se věnuje vybraným metodám a výzkumům této problematiky. Po teoretickém uchopení tématu následuje empirická část, která se skládá z metodiky, realizace, zpracování a vyhodnocení práce, kde byly jako výzkumné metody použity Dotazník životní spokojenosti (DŽS) a Dotazník syndromu vyhoření MBI-ES. Součásti empirické části je také diskuse, kde jsou výsledky interpretovány a srovnány s jinými výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on stress, life satisfaction and burnout syndrome in the context of the teaching profession. The main goal is to determine the existence of a relationship between overall life satisfaction and burnout syndrome based on analysis and correlation. The partial goals are to find out what is the life satisfaction of teachers and to what extent there is burnout in the areas of emotional exhaustion, depersonalization and personal performance. The theoretical part deals with stress, life satisfaction, burnout and the teaching profession. Part of the theoretical part is a chapter that deals with selected methods and research on this issue. The theoretical approach to the topic is followed by an empirical part, which consists of methodology, implementation, processing and evaluation of the work, where the research methods were used Life Satisfaction Questionnaire and Maslach Burnout Inventory (MBI-ES). Part of the empirical part is also a discussion where the results are interpreted and compared with other research.
Klíčová slova
životní spokojenost, syndrom vyhoření, stres, učitelská profese, učitel mateřské školy, DŽS, MBI
Klíčová slova v angličtině
kindergarten teacher, teaching profession, stress, life satisfaction, burnout syndrome, life satisfaction questionnaire, MBI-ES, Maslach Burnout Inventory
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování. 2. Volba statistických metod a technik. 3. Vytvoření výzkumného souboru. 4. Realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu. 5. Tvorba diplomové práce dle legislativy PdF UPOL.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury při dodržení etických pravidel pro publikování. 2. Volba statistických metod a technik. 3. Vytvoření výzkumného souboru. 4. Realizace výzkumu při dodržení etiky výzkumu. 5. Tvorba diplomové práce dle legislativy PdF UPOL.
Seznam doporučené literatury
EKLUND, Nathan. How was your day at school?: improving dialogue about teacher job satisfaction. Minneapolis, Minn.: Search Institute Press, c2008, 162 s. ISBN 978-1-57482-264-9
POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Přeložil Zuzana MIKESKOVÁ. Brno: Edika, 2013, 104 s. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0161-6.
PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019, 276 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0532-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018, 276 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0470-3.
Seznam doporučené literatury
EKLUND, Nathan. How was your day at school?: improving dialogue about teacher job satisfaction. Minneapolis, Minn.: Search Institute Press, c2008, 162 s. ISBN 978-1-57482-264-9
POSCHKAMP, Thomas. Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Přeložil Zuzana MIKESKOVÁ. Brno: Edika, 2013, 104 s. Rádce pro pedagogy. ISBN 978-80-266-0161-6.
PUGNEROVÁ, Michaela. Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada, 2019, 276 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0532-8.
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018, 276 s. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0470-3.