Diplomová práce se zabývá problematikou intervence u žáků s dyskalkulií na základních školách. V teoretické části diplomové práce jsou tematicky přiblíženy specifické poruchy učení, především pak dyskalkulie. V tomto oddílu jsou dále vymezeny dílčí funkce potřebné k rozvoji základních matematických dovedností, popsány možnosti intervence u žáků s dyskalkulií na běžných školách a představeny stolní hry jako edukační prostředek užívaný v intervenci o žáky se specifickými poruchami učení/dyskalkulií.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, který se zabýval fungováním školních poradenských pracovišť, intervencí u žáků se specifickými poruchami učení s důrazem na dyskalkulii a využíváním stolních her při intervenci u těchto žáků. Na základě získaných dat, jakož i s využitím analýzy odborných pramenů a také trhu s deskovými hrami, byla vytvořena příručka poskytující přehled o vybraných stolních hrách, které podporují rozvoj dílčích funkcí (oslabených u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií) potřebných pro výuku matematiky.
Z metodologického hlediska bylo využito metody dotazníkového šetření, analýzy odborných pramenů a literatury.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on intervention for pupils with dyscalculia in primary schools. In the theoretical part of diploma thesis, specific learning disabilities are described with the emphasis on dyscalculia. This part also concerns the partial functions, which are necessary for successful development of the basic mathematical skills. Finally, it describes the possibilities of intervention for students with dyscalculia in conventional schools and introduces board games as an educational tool used in interventions for students with specific learning disabilities/dyscalculia.
The practical part of the thesis presents the results of research that dealt with the functioning of school counselling centres, interventions for students with specific learning disabilities with an emphasis on dyscalculia, and the use of board games in interventions for these students. Based on the obtained data, as well as using the analysis of the academic literature, and the board game market, a manual was created providing an overview of selected board games that support the development of partial functions (weakened in students diagnosed with dyscalculia) needed to teach mathematics.
From the methodological point of view, the method of a questionnaire survey, analysis of professional sources, and literature was used.
Klíčová slova
Intervence, specifické poruchy učení, dyskalkulie, dílčí funkce, stolní hra
Klíčová slova v angličtině
Interventions, specific learning disabilities, dyscalculia, partial functions, board game
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou intervence u žáků s dyskalkulií na základních školách. V teoretické části diplomové práce jsou tematicky přiblíženy specifické poruchy učení, především pak dyskalkulie. V tomto oddílu jsou dále vymezeny dílčí funkce potřebné k rozvoji základních matematických dovedností, popsány možnosti intervence u žáků s dyskalkulií na běžných školách a představeny stolní hry jako edukační prostředek užívaný v intervenci o žáky se specifickými poruchami učení/dyskalkulií.
V praktické části práce jsou prezentovány výsledky výzkumu, který se zabýval fungováním školních poradenských pracovišť, intervencí u žáků se specifickými poruchami učení s důrazem na dyskalkulii a využíváním stolních her při intervenci u těchto žáků. Na základě získaných dat, jakož i s využitím analýzy odborných pramenů a také trhu s deskovými hrami, byla vytvořena příručka poskytující přehled o vybraných stolních hrách, které podporují rozvoj dílčích funkcí (oslabených u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií) potřebných pro výuku matematiky.
Z metodologického hlediska bylo využito metody dotazníkového šetření, analýzy odborných pramenů a literatury.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on intervention for pupils with dyscalculia in primary schools. In the theoretical part of diploma thesis, specific learning disabilities are described with the emphasis on dyscalculia. This part also concerns the partial functions, which are necessary for successful development of the basic mathematical skills. Finally, it describes the possibilities of intervention for students with dyscalculia in conventional schools and introduces board games as an educational tool used in interventions for students with specific learning disabilities/dyscalculia.
The practical part of the thesis presents the results of research that dealt with the functioning of school counselling centres, interventions for students with specific learning disabilities with an emphasis on dyscalculia, and the use of board games in interventions for these students. Based on the obtained data, as well as using the analysis of the academic literature, and the board game market, a manual was created providing an overview of selected board games that support the development of partial functions (weakened in students diagnosed with dyscalculia) needed to teach mathematics.
From the methodological point of view, the method of a questionnaire survey, analysis of professional sources, and literature was used.
Klíčová slova
Intervence, specifické poruchy učení, dyskalkulie, dílčí funkce, stolní hra
Klíčová slova v angličtině
Interventions, specific learning disabilities, dyscalculia, partial functions, board game
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou intervence u žáků s dyskalkulií na základních školách. Cílem teoreticky koncipované části diplomové práce je definovat specifické poruchy učení především se zaměřením na dyskalkulii, vymezit dílčí funkce potřebné k rozvoji základních matematických dovedností, popsat možnosti intervence u žáků s dyskalkulií na běžných školách a představit stolní hru jako re/edukační prostředek užívaný v intervenci o žáky se specifickými poruchami učení/dyskalkulií.
Cílem prakticky orientované části diplomové práce je získat přehled o intervenci u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií na běžných školách a zjistit, zda pedagogové využívají při intervenci u těchto žáků stolní hry. Na základě získaných dat, jakož i s využitím analýzy odborných pramenů a také trhu s deskovými hrami, bude vytvořena příručka poskytující přehled o vybraných stolních hrách, které podporují rozvoj dílčích funkcí (oslabených u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií) potřebných pro výuku matematiky.
Z metodologického hlediska bude využito metody dotazníkového šetření, analýzy odborných pramenů a literatury.
Postup:
1.Rešerše odborných pramenů a literatury vztahující se k tématu práce.
2. Vytvoření koncepce obsahu diplomové práce.
3. Vypracování teoretické části diplomové práce.
4. Definování cílů a hypotéz praktické části diplomové práce.
5. Tvorba dotazníku a sběr dat pro praktickou část diplomové práce.
6. Analýza dat získaných výzkumným šetřením.
7. Definování závěrů diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou intervence u žáků s dyskalkulií na základních školách. Cílem teoreticky koncipované části diplomové práce je definovat specifické poruchy učení především se zaměřením na dyskalkulii, vymezit dílčí funkce potřebné k rozvoji základních matematických dovedností, popsat možnosti intervence u žáků s dyskalkulií na běžných školách a představit stolní hru jako re/edukační prostředek užívaný v intervenci o žáky se specifickými poruchami učení/dyskalkulií.
Cílem prakticky orientované části diplomové práce je získat přehled o intervenci u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií na běžných školách a zjistit, zda pedagogové využívají při intervenci u těchto žáků stolní hry. Na základě získaných dat, jakož i s využitím analýzy odborných pramenů a také trhu s deskovými hrami, bude vytvořena příručka poskytující přehled o vybraných stolních hrách, které podporují rozvoj dílčích funkcí (oslabených u žáků s diagnostikovanou dyskalkulií) potřebných pro výuku matematiky.
Z metodologického hlediska bude využito metody dotazníkového šetření, analýzy odborných pramenů a literatury.
Postup:
1.Rešerše odborných pramenů a literatury vztahující se k tématu práce.
2. Vytvoření koncepce obsahu diplomové práce.
3. Vypracování teoretické části diplomové práce.
4. Definování cílů a hypotéz praktické části diplomové práce.
5. Tvorba dotazníku a sběr dat pro praktickou část diplomové práce.
6. Analýza dat získaných výzkumným šetřením.
7. Definování závěrů diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 175 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016, 298 s. ISBN 978-80-7311-166-3.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. 3. zcela přeprac. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 80-7311-029-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 175 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-262-0645-3.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016, 298 s. ISBN 978-80-7311-166-3.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015, 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metodika rozvíjení základních početních dovedností. 3. zcela přeprac. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 80-7311-029-6.