Bakalářská práce se zabývá metodami diagnostickými, reedukačními
a metodami užívanými v rámci minimálního preventivního programu
v diagnostických ústavech v České republice.
V teoretické části se budeme zabývat vymezením pojmu diagnostický
ústav, jejich funkcí a činností, dále pak termíny ochranná a ústavní
výchova a předběžné opatření. Následně popisujeme pracovníky,
se kterými se můžeme v těchto ústavech setkat a jejich náplň práce,
poruchy chování, reedukační proces, etopedické diagnostické metody
a minimální preventivní program.
V rámci praktické části je použit kvalitativní šetření. Realizovány jsou
telefonické polosturkturované rozhovory s etopedy diagnostických
ústavů a analýza dokumentů sdílených na jejich webových stránkách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with diagnostic and intervention methods
and methods used within the Primary preventive programme
in diagnostic institutes in the Czech Republic. In the theoretical part,
We define diagnostic institutes, their function, and professional activity.
Furthermore, we define per curium protective upbringing and preliminary
injunctions. The next part of the thesis is dedicated to the diagnostic
institutes' employees and their job duties - behaviour disorder,
intervention programme, diagnostic methods of emotional
and behavioural disorders, and primary preventive programme.
In the empirical part, qualitative research is used. We carried out semi-structured interviews over the phone with ethopeds from several
diagnostic institutes and analysed documents available on their website.
Klíčová slova
etopedie, etoped, ochranná a ústavní výchova, diagnostický ústav
pro mládež, dětský diagnostický ústav, reedukační proces, minimální
preventivní program, etopedické diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
per curium protective upbringing, preliminary injunctions, diagnostic
institutes, intervention progamme, primary preventive programme,
diagnostic methods of emotional and behavioural disorders
Rozsah průvodní práce
63 s. (96 538 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá metodami diagnostickými, reedukačními
a metodami užívanými v rámci minimálního preventivního programu
v diagnostických ústavech v České republice.
V teoretické části se budeme zabývat vymezením pojmu diagnostický
ústav, jejich funkcí a činností, dále pak termíny ochranná a ústavní
výchova a předběžné opatření. Následně popisujeme pracovníky,
se kterými se můžeme v těchto ústavech setkat a jejich náplň práce,
poruchy chování, reedukační proces, etopedické diagnostické metody
a minimální preventivní program.
V rámci praktické části je použit kvalitativní šetření. Realizovány jsou
telefonické polosturkturované rozhovory s etopedy diagnostických
ústavů a analýza dokumentů sdílených na jejich webových stránkách.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with diagnostic and intervention methods
and methods used within the Primary preventive programme
in diagnostic institutes in the Czech Republic. In the theoretical part,
We define diagnostic institutes, their function, and professional activity.
Furthermore, we define per curium protective upbringing and preliminary
injunctions. The next part of the thesis is dedicated to the diagnostic
institutes' employees and their job duties - behaviour disorder,
intervention programme, diagnostic methods of emotional
and behavioural disorders, and primary preventive programme.
In the empirical part, qualitative research is used. We carried out semi-structured interviews over the phone with ethopeds from several
diagnostic institutes and analysed documents available on their website.
Klíčová slova
etopedie, etoped, ochranná a ústavní výchova, diagnostický ústav
pro mládež, dětský diagnostický ústav, reedukační proces, minimální
preventivní program, etopedické diagnostické metody
Klíčová slova v angličtině
per curium protective upbringing, preliminary injunctions, diagnostic
institutes, intervention progamme, primary preventive programme,
diagnostic methods of emotional and behavioural disorders
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je popis ochranné a ústavní péče v konkrétním zaměření na dětské diagnostické ústavy. Budu zde popisovat příčiny zařazení dětí to dětských diagnostických ústavů, historii, legislativu, další zařízení ochranné a ústavní péče i výchovné metody užívané v DDÚ, které následně porovnám v praxi.
Struktura práce:
1)Teoretická část
Ochranná výchova
Ústavní výchova
Dětské diagnostické ústavy
Charakteristika
Příčiny umisťování dětí do dětských diagnostických ústavů
Legislativa
Historie dětských diagnostických ústavů
Výchovné metody
Další zařízení ústavní a ochranné výchovy
2) Praktická část
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem této bakalářské práce je popis ochranné a ústavní péče v konkrétním zaměření na dětské diagnostické ústavy. Budu zde popisovat příčiny zařazení dětí to dětských diagnostických ústavů, historii, legislativu, další zařízení ochranné a ústavní péče i výchovné metody užívané v DDÚ, které následně porovnám v praxi.
Struktura práce:
1)Teoretická část
Ochranná výchova
Ústavní výchova
Dětské diagnostické ústavy
Charakteristika
Příčiny umisťování dětí do dětských diagnostických ústavů
Legislativa
Historie dětských diagnostických ústavů
Výchovné metody
Další zařízení ústavní a ochranné výchovy
2) Praktická část
Seznam doporučené literatury
Literatura:
JANSKÝ, Pavel.Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, 169 s. ISBN 80-7041-114-7
JANSKÝ, Pavel. Dítě sproblémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 291 s. ISBN 978-80-7435-534-9
DUNOVSKÝ, Jiří, DYTRYCH, Zdeněk, MATĚJČEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd.1.. Praha: Grada, 1995, 245 s.ISBN 80-7169-192-5
MATĚJČEK, Zdeněk.O rodině vlastní, nevlastní a náhradní.Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 98 s. ISBN 80-85282-83-6
MATOUŠEK, Oldřich.Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Vyd. 1. Praha: Portál, 1996, 87 s. ISBN 80-7178-064-2
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1
CHALOUPKA, Luboš, VOCILKA Miroslav a MOUCHA Zdeněk.Etopedie. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 273 s., ISBN 8090213456.
HENDL, Jan.Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 440s.ISBN 978-80-7367-485-4
JÁNSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králove: Gaudeamus, 2004. 169 s. ISBN 80-7041-114-7
KALEJA, Martin.Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.264 s.,ISBN 9788074643965
MATOUŠEK, Oldřich.Ústavní péče. 2. rozš. a dopl. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999.159 s.,ISBN 8085850761.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
JANSKÝ, Pavel.Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, 169 s. ISBN 80-7041-114-7
JANSKÝ, Pavel. Dítě sproblémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 291 s. ISBN 978-80-7435-534-9
DUNOVSKÝ, Jiří, DYTRYCH, Zdeněk, MATĚJČEK, Zdeněk. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd.1.. Praha: Grada, 1995, 245 s.ISBN 80-7169-192-5
MATĚJČEK, Zdeněk.O rodině vlastní, nevlastní a náhradní.Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 98 s. ISBN 80-85282-83-6
MATOUŠEK, Oldřich.Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Vyd. 1. Praha: Portál, 1996, 87 s. ISBN 80-7178-064-2
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. 159 s. ISBN 80-85850-76-1
CHALOUPKA, Luboš, VOCILKA Miroslav a MOUCHA Zdeněk.Etopedie. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 273 s., ISBN 8090213456.
HENDL, Jan.Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 440s.ISBN 978-80-7367-485-4
JÁNSKÝ, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králove: Gaudeamus, 2004. 169 s. ISBN 80-7041-114-7
KALEJA, Martin.Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013.264 s.,ISBN 9788074643965
MATOUŠEK, Oldřich.Ústavní péče. 2. rozš. a dopl. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 1999.159 s.,ISBN 8085850761.