Bakalářská práce se zabývá literaturou pro děti a mládež, její historií, vhodnými žánrovými prostředky a využití v předškolním vzdělávání. Teoretická část taktéž představuje koncept lesních mateřských škol a přiblížení vzdělávací politiky v České republice. Praktická část práce se věnuje výběru jednotlivých děl, které můžeme včlenit do ŠVP LMŠ Bažinka, a z kterých mohou ostatní pedagogové čerpat inspiraci.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with teen and children's literature, its history, fitting genre and its use in pre-school education. The theoretical part introduces the concept of forest kindergartens and takes a closer look on the educational politics in the Czech Republic. The practical part aims to introduce individual works suitable to be incorporated into the ŠVP LMŠ Bažinka educational programme, that other pedagogues may draw from for further inspiration.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, praxe, využití, lesní mateřská škola, literatura pro děti a mládež, implementace, verifikace, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
pre-school education, practice, usage, forest kindergarten, teen and children's literature, implementation, verification, educational programme
Rozsah průvodní práce
67 s. (106 715)+ 36 s.(37 787)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá literaturou pro děti a mládež, její historií, vhodnými žánrovými prostředky a využití v předškolním vzdělávání. Teoretická část taktéž představuje koncept lesních mateřských škol a přiblížení vzdělávací politiky v České republice. Praktická část práce se věnuje výběru jednotlivých děl, které můžeme včlenit do ŠVP LMŠ Bažinka, a z kterých mohou ostatní pedagogové čerpat inspiraci.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with teen and children's literature, its history, fitting genre and its use in pre-school education. The theoretical part introduces the concept of forest kindergartens and takes a closer look on the educational politics in the Czech Republic. The practical part aims to introduce individual works suitable to be incorporated into the ŠVP LMŠ Bažinka educational programme, that other pedagogues may draw from for further inspiration.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, praxe, využití, lesní mateřská škola, literatura pro děti a mládež, implementace, verifikace, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
pre-school education, practice, usage, forest kindergarten, teen and children's literature, implementation, verification, educational programme
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se bude věnovat problematice edukačního kurikula v České republice a možnostem a limitům integrace literatury pro děti a mládež do výchovně-vzdělávacího procesu lesních mateřských školek.
Praktická část se bude zabývat vlastní implementací vybraných knižních titulů do školního vzdělávacího plánu LMŠ Bažinka, školská právnická osoba.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se bude věnovat problematice edukačního kurikula v České republice a možnostem a limitům integrace literatury pro děti a mládež do výchovně-vzdělávacího procesu lesních mateřských školek.
Praktická část se bude zabývat vlastní implementací vybraných knižních titulů do školního vzdělávacího plánu LMŠ Bažinka, školská právnická osoba.
Seznam doporučené literatury
TUPÝ, Jan. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. 2., doplněné a upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 230 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 46. ISBN 978-80-210-8997-6.
KOTÁSEK, Jiří, ed. et al. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. [Praha]: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
REISSNER, Martin. Literatura pro děti a mládež 2016. V Brně: Moravská zemská knihovna, 2016. 65 stran. ISBN 978-80-7051-213-5.
MALÝ, Radek a NEŠPOR, Josef. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 270 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4503-8.
Seznam doporučené literatury
TUPÝ, Jan. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2017. 2., doplněné a upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 230 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 46. ISBN 978-80-210-8997-6.
KOTÁSEK, Jiří, ed. et al. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. [Praha]: Tauris, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8.
ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.
GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 158 s. ISBN 978-80-7367-854-8.
REISSNER, Martin. Literatura pro děti a mládež 2016. V Brně: Moravská zemská knihovna, 2016. 65 stran. ISBN 978-80-7051-213-5.
MALÝ, Radek a NEŠPOR, Josef. Lexikon českých nakladatelství dětské knihy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 270 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4503-8.