Diplomová práce se zabývá výukou tématu místní region na ostravských základních a středních školách. Cílem práce je popsat pojetí výuky místního regionu pohledem školních kurikulárních dokumentů a pohledem učitelů pomocí dotazníkového šetření. Dále je cílem práce vytvoření vlastních návrhů výukových materiálů k tomuto tématu a jejich následné otestování ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on teaching about local region at secondary schools and high schools in Ostrava. The aim of this thesis is to describe the concept of teaching about local region from the perspective of curicural documents and teachers. A questionnaire survey was realized in order to decsribe the perspective of geography teachers. Another goal of this thesis is to create and design worksheets and filed work focused on the local region topic, which will be tested at schools.
Klíčová slova
místní region, terénní výuka, mentální mapy, pracovní listy, základní a střední školy, ostravský region
Klíčová slova v angličtině
local region, field work, mental maps, worksheets, secondary school, high school, Ostrava region
Rozsah průvodní práce
132
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výukou tématu místní region na ostravských základních a středních školách. Cílem práce je popsat pojetí výuky místního regionu pohledem školních kurikulárních dokumentů a pohledem učitelů pomocí dotazníkového šetření. Dále je cílem práce vytvoření vlastních návrhů výukových materiálů k tomuto tématu a jejich následné otestování ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on teaching about local region at secondary schools and high schools in Ostrava. The aim of this thesis is to describe the concept of teaching about local region from the perspective of curicural documents and teachers. A questionnaire survey was realized in order to decsribe the perspective of geography teachers. Another goal of this thesis is to create and design worksheets and filed work focused on the local region topic, which will be tested at schools.
Klíčová slova
místní region, terénní výuka, mentální mapy, pracovní listy, základní a střední školy, ostravský region
Klíčová slova v angličtině
local region, field work, mental maps, worksheets, secondary school, high school, Ostrava region
Zásady pro vypracování
Práce se skládá z části výzkumné a praktické. Hlavním cílem výzkumné části je zjistit stav výuky tématu místní region na základních a středních školách v zájmovém území. Zvláštní důraz bude kladen na vymezení místního regionu pohledem ŠVP, učitelů a žáků. Součástí výzkumné části práce bude i analýza kompetencí žáků k tématu místní region, dále pak analýza metodických přístupů využívaných při výuce tématu místní region a způsoby jeho začlenění do školního kurikula.
Praktická část práce bude obsahovat soubor výukových a metodických materiálů pro výuku místní regionu na území města Ostravy. Vybrané materiály budou otestovány v reálné výuce.
Zásady pro vypracování
Práce se skládá z části výzkumné a praktické. Hlavním cílem výzkumné části je zjistit stav výuky tématu místní region na základních a středních školách v zájmovém území. Zvláštní důraz bude kladen na vymezení místního regionu pohledem ŠVP, učitelů a žáků. Součástí výzkumné části práce bude i analýza kompetencí žáků k tématu místní region, dále pak analýza metodických přístupů využívaných při výuce tématu místní region a způsoby jeho začlenění do školního kurikula.
Praktická část práce bude obsahovat soubor výukových a metodických materiálů pro výuku místní regionu na území města Ostravy. Vybrané materiály budou otestovány v reálné výuce.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENRY, J.: Teaching Through Projects. London: Kogan Page Limited, 1994.
LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. Oxon, England: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-43786-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
BLÁHA, J.D., JAROŠ, J. (2016) MENTÁLNÍ MAPY ŽÁKŮ: LOKÁLNÍ IDENTITA A HODNOCENÍ MÍSTNÍHO REGIONU. GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY, 26(1), 8-9.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
HENRY, J.: Teaching Through Projects. London: Kogan Page Limited, 1994.
LAMBERT, David a David BALDERSTONE. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. 2nd ed. Oxon, England: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-43786-8.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
BLÁHA, J.D., JAROŠ, J. (2016) MENTÁLNÍ MAPY ŽÁKŮ: LOKÁLNÍ IDENTITA A HODNOCENÍ MÍSTNÍHO REGIONU. GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY, 26(1), 8-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své obhajoby představila téma své práce a uvedla důvody svého výběru. Hlavním cílem práce bylo popsat pojetí výuky místního regionu pohledem školních kurikulárních dokumentů a pohledem učitelů pomocí dotazníkového šetření. Dále seznámila komisi s metodami použitými v práci. Krátce pohovořila o místním regionu v ŠVP a také pohledem učitelů. V další části obhajoby představila komisi výukové materiály k tomuto tématu, které studentka vytvořila a také přímo ve výuce otestovala.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila především na:
- nedostatky v testování výukových materiálů na školách.
V diskusi:
- dr. Daniel: Vy už někde učíte? - Studentka: Ano, učím na ZŠ v Přerově, mám tedy materiály vytvořené na jinou oblast. Netestovala jsem na svých žácích.