V bakalářské práci se zabývám analýzou vybraných učebnic zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy za účelem zjištění výskytu termínu významné krajinné prvky a souvisejících pojmů. Analyzován je také Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací program základní školy v Hluku u Uherského Hradiště. Další část práce obsahuje fyzickogeografickou charakteristiku zájmového území. V praktické části práce je na základě analyzovaných učebnic vytvořen návrh učebního textu určeného pro základní školu v Hluku, který shrnuje téma významných krajinných prvků a ochrany přírody a krajiny. Na základě pojmů užívaných v učebním textu je vytvořen slovníček se základními pojmy souvisejícími s významnými krajinnými prvky určen pro žáky a vyučující.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis I deal with the analysis of the chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school to find out if the term significant landscape components and related concepts are appeared in these textbooks. Also the framework educational program of elementary education and the school educational program of the elementary school in Hluk near Uherské Hradiště are analyzed. The next part of the thesis contains the physicalgeographical characteristics of the area of interest. In the practical part of the thesis is created the textbook of the significant landscape components and the protection of the nature and landscape for the elementary school in Hluk based on the analyzed textbooks. There is created vocabulary of the concepts related to the significant landscape components for students and teachers based on the concepts used in the textbook.
Klíčová slova
významné krajinné prvky, ochrana přírody a krajiny, krajina, Hlucko, učební text
Klíčová slova v angličtině
significant landscape components, protection of the nature and landscape, landscape, Hluk region, textbook
Rozsah průvodní práce
76 s. (113 461 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám analýzou vybraných učebnic zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy za účelem zjištění výskytu termínu významné krajinné prvky a souvisejících pojmů. Analyzován je také Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Školní vzdělávací program základní školy v Hluku u Uherského Hradiště. Další část práce obsahuje fyzickogeografickou charakteristiku zájmového území. V praktické části práce je na základě analyzovaných učebnic vytvořen návrh učebního textu určeného pro základní školu v Hluku, který shrnuje téma významných krajinných prvků a ochrany přírody a krajiny. Na základě pojmů užívaných v učebním textu je vytvořen slovníček se základními pojmy souvisejícími s významnými krajinnými prvky určen pro žáky a vyučující.
Anotace v angličtině
In the bachelor's thesis I deal with the analysis of the chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school to find out if the term significant landscape components and related concepts are appeared in these textbooks. Also the framework educational program of elementary education and the school educational program of the elementary school in Hluk near Uherské Hradiště are analyzed. The next part of the thesis contains the physicalgeographical characteristics of the area of interest. In the practical part of the thesis is created the textbook of the significant landscape components and the protection of the nature and landscape for the elementary school in Hluk based on the analyzed textbooks. There is created vocabulary of the concepts related to the significant landscape components for students and teachers based on the concepts used in the textbook.
Klíčová slova
významné krajinné prvky, ochrana přírody a krajiny, krajina, Hlucko, učební text
Klíčová slova v angličtině
significant landscape components, protection of the nature and landscape, landscape, Hluk region, textbook
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnotit vybrané učebnice zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy a zjistit míru výskytu tématu VKP a souvisejících pojmů. Následně analyzovat rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program vybrané základní školy v Hluku na Zlínsku. V rámci ucelenosti vytvořit slovníček se základními pojmy souvisejícími s tématem zelená infrastruktura jako informační bázi pro vyučující zeměpisu a přírodopisu. Na základě analýzy vybraných učebnic sestavit v praktické části práce výukový model určený pro zvolenou základní školu, jehož nejdůležitější částí je učební text, který komplexně shrnuje téma významných krajinných prvků a zelené infrastruktury.
The main aim of the thesis is to evaluate chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school and find out if the topic SLC is appeared in these textbooks. Also, the general educational program and the school educational program of the elementary school in Hluk near Uherské Hradiště are analyzed. Because of the complexity, there is also created vocabulary of the main terms related to the green infrastructure for geography and biology teachers. In the practical part of the thesis is created the teaching model of the SLC and green infrastructure for the elementary school in Hluk.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnotit vybrané učebnice zeměpisu a přírodopisu pro 2. stupeň základní školy a zjistit míru výskytu tématu VKP a souvisejících pojmů. Následně analyzovat rámcový vzdělávací program a školní vzdělávací program vybrané základní školy v Hluku na Zlínsku. V rámci ucelenosti vytvořit slovníček se základními pojmy souvisejícími s tématem zelená infrastruktura jako informační bázi pro vyučující zeměpisu a přírodopisu. Na základě analýzy vybraných učebnic sestavit v praktické části práce výukový model určený pro zvolenou základní školu, jehož nejdůležitější částí je učební text, který komplexně shrnuje téma významných krajinných prvků a zelené infrastruktury.
The main aim of the thesis is to evaluate chosen textbooks of geography and biology for the 2nd degree elementary school and find out if the topic SLC is appeared in these textbooks. Also, the general educational program and the school educational program of the elementary school in Hluk near Uherské Hradiště are analyzed. Because of the complexity, there is also created vocabulary of the main terms related to the green infrastructure for geography and biology teachers. In the practical part of the thesis is created the teaching model of the SLC and green infrastructure for the elementary school in Hluk.
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2015). Krajiny Evropy - jako téma vyučování zeměpisu na středních školách. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci. Chalupa, P. a kol. (2015). Zeměpis 9: pro základní školy. Česká republika. Vyd. 2. SPN - pedagogické nakladatelství a.s. 112 s. Hofmann, E. a kol. (2003). Integrované terénní vyučování. Nakladatelství Brno: Paido. 123 s. Kolejka, J. (2014). Přírodní krajiny České republiky. Katalog typů přírodních krajin. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 359 s. Hrabec J. a kol. (2017). Zvláště chráněná území přírody Zlínského kraje. Vydal Zlínský kraj, tisk Kodiak s.r.o., 265 s.
Korvas P., Hofmann E. (2008). Orientace v přírodě. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 96 s. Kolektiv (2013). Metodická instrukce odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP k registraci významných krajinných prvků. Včetně příloh 1 a 2. Věstník MŽP, Ročník XIII, červenec 2013, částka 7, 98-113. Löw, J. (1995). Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability: Metodika pro zprac. dokumentace. Vyd. 1. Brno: Doplněk. 122 s.
Peštová, J. a kol.(2008). Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Vyd. 1. Nakladatelství Fraus. 128 s. Polášková, A. a kol. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Vyd. 1. Nakladatelství Praha: Karolinum. Univerzita Karlova. 283 s.
Seznam doporučené literatury
Burešová, J. (2015). Krajiny Evropy - jako téma vyučování zeměpisu na středních školách. Diplomová práce, Univerzita Palackého v Olomouci. Chalupa, P. a kol. (2015). Zeměpis 9: pro základní školy. Česká republika. Vyd. 2. SPN - pedagogické nakladatelství a.s. 112 s. Hofmann, E. a kol. (2003). Integrované terénní vyučování. Nakladatelství Brno: Paido. 123 s. Kolejka, J. (2014). Přírodní krajiny České republiky. Katalog typů přírodních krajin. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 359 s. Hrabec J. a kol. (2017). Zvláště chráněná území přírody Zlínského kraje. Vydal Zlínský kraj, tisk Kodiak s.r.o., 265 s.
Korvas P., Hofmann E. (2008). Orientace v přírodě. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita. 96 s. Kolektiv (2013). Metodická instrukce odboru obecné ochrany přírody a krajiny MŽP k registraci významných krajinných prvků. Včetně příloh 1 a 2. Věstník MŽP, Ročník XIII, červenec 2013, částka 7, 98-113. Löw, J. (1995). Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability: Metodika pro zprac. dokumentace. Vyd. 1. Brno: Doplněk. 122 s.
Peštová, J. a kol.(2008). Zeměpis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Vyd. 1. Nakladatelství Fraus. 128 s. Polášková, A. a kol. (2011). Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Vyd. 1. Nakladatelství Praha: Karolinum. Univerzita Karlova. 283 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
V úvodu studentka představila cíle a metodiku práce a zdroje podkladových dat. Prezentovala výsledky analýzy učebnic na výskyt pojmů vázaných k významným krajinným prvkům.
V reakci na hodnotící posudky bylo diskutováno:
vhodnost výuky místního regionu v terénu ve srovnání s prostorami školy;
použitá metodika hodnocení učebnic;
proč autorka považuje termín významný krajinný prvek za důležity pro zahrnutí do stávajících kurikulárních dokumentů a učebních textů 2. stupně základních škol;
kritéria pro výběr termínu do slovníčku důležitých pojmů a zdroj anglických termínů.
V následné diskuzi zazněly tyto připomínky a dotazy:
doc. Vysoudil: V posudku jste měla otázku na použitou metodiku hodnocení učebnic. Chtěl bych zdůraznit, že je namístě zahrnout do práce a citovat už dříve vytvořené metodiky.
dr. Lehnert: Chybí mi v práci nejen metodika hodnocení učebnic, ale i teoretický kontext výuky místního regionu.