V průběhu koloniální éry došlo k razantnímu přetvoření podoby kolonizovaných území, jejich společností, ekonomik a politických či mocenských poměrů. Po dlouhodobé nespokojenosti místních obyvatel s koloniálními podmínkami došlo ke ztrátě kontroly imperiálních mocností v těchto zemích. Dekolonizace však nevedla k eradikaci sociální, politické či ekonomické nerovnosti a komplikací s nimi spojenými. Uvědomění si uvedených souvislostí může být v mnoha případech klíčem k pochopení nebo dokonce vyřešení problémů, se kterými se dekolonizované země potýkají. Z tohoto důvodu se práce věnuje zprostředkování tématu rozvoje dekolonizovaných států prostřednictvím vytvoření deskové hry s popularizačním a výukovým potenciálem.
Anotace v angličtině
During the colonial era, the colonized territories, their societies, economies, and political or power relations changed dramatically. After long-term dissatisfaction of local population with the colonial conditions, imperial powers lost control of these countries. However, decolonization had not led to the eradication of social, political, or economic inequality and the complications associated with it. Awareness of these contexts can in many cases be the key to understanding or even solving the problems that decolonized countries face. For this reason, this thesis deals with the mediation of the topic regarding the development of decolonized states through the creation of a board game with potential of popularization and education.
Klíčová slova
Kolonialismus, kolonizace, dekolonizace, desková hra, kvalitativní výzkum, postkoloniální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
Colonialism, colonization, decolonization, board game, qualitative research, postcolonial development
Rozsah průvodní práce
190 s.(204122 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
V průběhu koloniální éry došlo k razantnímu přetvoření podoby kolonizovaných území, jejich společností, ekonomik a politických či mocenských poměrů. Po dlouhodobé nespokojenosti místních obyvatel s koloniálními podmínkami došlo ke ztrátě kontroly imperiálních mocností v těchto zemích. Dekolonizace však nevedla k eradikaci sociální, politické či ekonomické nerovnosti a komplikací s nimi spojenými. Uvědomění si uvedených souvislostí může být v mnoha případech klíčem k pochopení nebo dokonce vyřešení problémů, se kterými se dekolonizované země potýkají. Z tohoto důvodu se práce věnuje zprostředkování tématu rozvoje dekolonizovaných států prostřednictvím vytvoření deskové hry s popularizačním a výukovým potenciálem.
Anotace v angličtině
During the colonial era, the colonized territories, their societies, economies, and political or power relations changed dramatically. After long-term dissatisfaction of local population with the colonial conditions, imperial powers lost control of these countries. However, decolonization had not led to the eradication of social, political, or economic inequality and the complications associated with it. Awareness of these contexts can in many cases be the key to understanding or even solving the problems that decolonized countries face. For this reason, this thesis deals with the mediation of the topic regarding the development of decolonized states through the creation of a board game with potential of popularization and education.
Klíčová slova
Kolonialismus, kolonizace, dekolonizace, desková hra, kvalitativní výzkum, postkoloniální rozvoj
Klíčová slova v angličtině
Colonialism, colonization, decolonization, board game, qualitative research, postcolonial development
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat popularizací tématu rozvoje kolonizovaných států v postkoloniální éře prostřednictvím stolní hry. V první části bude popsán průběh a dědictví dekolonizace v jednotlivých rozvojových regionech se zaměřením na rozvojovou problematiku. V další části bude popsána tvorba stolní hry zaměřená na překážky pro rozvoj v dekolonizovaných zemích. Výzkumná část práce bude popisovat a analyzovat samotný vývoj tvorby hry a její testování. Výzkum bude založený na kvalitativních metodách - na průběžném pozorování a dotazování respondentů během hry a po ní.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat popularizací tématu rozvoje kolonizovaných států v postkoloniální éře prostřednictvím stolní hry. V první části bude popsán průběh a dědictví dekolonizace v jednotlivých rozvojových regionech se zaměřením na rozvojovou problematiku. V další části bude popsána tvorba stolní hry zaměřená na překážky pro rozvoj v dekolonizovaných zemích. Výzkumná část práce bude popisovat a analyzovat samotný vývoj tvorby hry a její testování. Výzkum bude založený na kvalitativních metodách - na průběžném pozorování a dotazování respondentů během hry a po ní.
Seznam doporučené literatury
KAPOOR, Dip, 2009. Education, Decolonization and Development: Perspectives from Asia, Africa and the Americas. Brill | Sense. ISBN 978-90-8790-925-3.
STAMBERGER, Walter, 1963. Dějiny kolonialismu. Praha: Orbis. Malá moderní encyklopedie (Orbis).
BENNETT, Daniel L., Hugo J. FARIA, James D. GWARTNEY a Daniel R. MORALES, 2017. Economic Institutions and Comparative Economic Development: A Post-Colonial Perspective. World Development [online]. 96, 503-519. DOI: 10.1016/j.worlddev.2017.03.032. ISSN 0305750X. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0305750X15308858
ZAPLETAL, Miloš, 1991. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta. Volný čas (Mladá fronta).
ZÁHOŘÍK, Jan, 2012. Ohniska napětí v postkoloniální Africe. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1961-3.
Seznam doporučené literatury
KAPOOR, Dip, 2009. Education, Decolonization and Development: Perspectives from Asia, Africa and the Americas. Brill | Sense. ISBN 978-90-8790-925-3.
STAMBERGER, Walter, 1963. Dějiny kolonialismu. Praha: Orbis. Malá moderní encyklopedie (Orbis).
BENNETT, Daniel L., Hugo J. FARIA, James D. GWARTNEY a Daniel R. MORALES, 2017. Economic Institutions and Comparative Economic Development: A Post-Colonial Perspective. World Development [online]. 96, 503-519. DOI: 10.1016/j.worlddev.2017.03.032. ISSN 0305750X. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0305750X15308858
ZAPLETAL, Miloš, 1991. Velká kniha deskových her. Praha: Mladá fronta. Volný čas (Mladá fronta).
ZÁHOŘÍK, Jan, 2012. Ohniska napětí v postkoloniální Africe. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-1961-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Klára Sluková prezentoval svou diplomovou práci “ Tvorba stolní deskové hry na téma rozvoj dekolonizovaných zemí”. Studentka postupně charakterizovala teoretickou část své práce a podrobně popsala postup, jakým se vytváří a testuje desková hra. Po prezentaci byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Diskuze se týkala budoucího využití hry. Studentka plánuje vylepšení designu a možného upotřebení v praxi.