Cílem kvalifikační práce s názvem Metodika vzdělání dětí s mozkovou obrnou pro učitele MŠ v inkluzi je na základě analýzy dat získané prostřednictvím dotazníkového šetření sestavit metodický materiál cílený především na pedagogické pracovníky mateřských škol běžného typu, kteří v současné době vzdělávají dítě s diagnózou mozková obrna. Prezentace získaných výzkumných dat a uváděný metodický materiál je součástí empirické části této práce. Teoretická část diplomové práce poskytne čtenáři přehledné informace o problematice mozkové obrny a také o oblasti vzdělávání dětí s popisovanou diagnózou v prostředí mateřských škol. Teoretická část této kvalifikační práce nabídne čtenáři také přehled nejmodernějších léčebných, rehabilitačních či terapeutických metod, které lze aplikovat také u dětí s mozkovou obrnou.
Annotation in English
The aim of the qualification work Methodology for inclusive education of children with cerebral palsy in kindergartens
based on the analysis of data obtained through a questionnaire survey is to compile methodological material intended primarily for teachers of common kindergartens who are currently educating a child diagnosed with cerebral palsy.
Presentation of the obtained research data and the mentioned methodological material is part of the empirical part of this work. The theoretical part of the thesis will provide the reader with clear information on the issue of cerebral palsy as well as the field of education of children with the described diagnosis in the environment of kindergartens.
The theoretical part of this work will also offer an overview of the latest treatment, rehabilitation or therapeutic methods that can also be used with children with cerebral palsy.
Keywords
Dětská mozková obrna, pedagogická intervence, mateřská škola
Cílem kvalifikační práce s názvem Metodika vzdělání dětí s mozkovou obrnou pro učitele MŠ v inkluzi je na základě analýzy dat získané prostřednictvím dotazníkového šetření sestavit metodický materiál cílený především na pedagogické pracovníky mateřských škol běžného typu, kteří v současné době vzdělávají dítě s diagnózou mozková obrna. Prezentace získaných výzkumných dat a uváděný metodický materiál je součástí empirické části této práce. Teoretická část diplomové práce poskytne čtenáři přehledné informace o problematice mozkové obrny a také o oblasti vzdělávání dětí s popisovanou diagnózou v prostředí mateřských škol. Teoretická část této kvalifikační práce nabídne čtenáři také přehled nejmodernějších léčebných, rehabilitačních či terapeutických metod, které lze aplikovat také u dětí s mozkovou obrnou.
Annotation in English
The aim of the qualification work Methodology for inclusive education of children with cerebral palsy in kindergartens
based on the analysis of data obtained through a questionnaire survey is to compile methodological material intended primarily for teachers of common kindergartens who are currently educating a child diagnosed with cerebral palsy.
Presentation of the obtained research data and the mentioned methodological material is part of the empirical part of this work. The theoretical part of the thesis will provide the reader with clear information on the issue of cerebral palsy as well as the field of education of children with the described diagnosis in the environment of kindergartens.
The theoretical part of this work will also offer an overview of the latest treatment, rehabilitation or therapeutic methods that can also be used with children with cerebral palsy.
Keywords
Dětská mozková obrna, pedagogická intervence, mateřská škola
1. rešerše a studium odborné literatury 2. stanovení cíle práce a výzkumného problému 3. sběr podkladů pro výzkumnou část 4. analýza a vyhodnocení dat 5. diskuze a závěr
Research Plan
1. rešerše a studium odborné literatury 2. stanovení cíle práce a výzkumného problému 3. sběr podkladů pro výzkumnou část 4. analýza a vyhodnocení dat 5. diskuze a závěr
Recommended resources
BENDOVÁ,P. 2005. Problematika kombinovaných vad z pohledu somatopedie. In: L., LUDÍKOVÁ. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 81 - 93. ISBN 8024411547.
KRAUS, J. 2005. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., [6] s. obr. příl. ISBN 802471018.
KOLÁŘ, P. 2009. Speciální část : Léčebná rehabilitace v neurologii: Speciální část: Dětská mozková obrna. In: Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén,, s. 393 - 410. ISBN 978-80-7262-657-1.
KANTOR, J., URBANOVSKÁ, E. 2014. Communication in Students with Severe Cerebral Palsy. Journal of Exceptional People, roč. 1, č. 4, s. 33-50. ISSN 1805-4978.
MAZÁNKOVÁ, M. 2018. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 119 s. ISBN 978-80-262-1365-9.
OPATŘILOVÁ, D. 2003. Pedagogická Intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 52 s. ISBN 8021032421.
S., RAINE a kol. 2009. Bobath concept: theory and clinical practice in neurological rehabilitation, 216 s. ISBN 978-1-4051-7041-3.
Recommended resources
BENDOVÁ,P. 2005. Problematika kombinovaných vad z pohledu somatopedie. In: L., LUDÍKOVÁ. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 81 - 93. ISBN 8024411547.
KRAUS, J. 2005. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 344 s., [6] s. obr. příl. ISBN 802471018.
KOLÁŘ, P. 2009. Speciální část : Léčebná rehabilitace v neurologii: Speciální část: Dětská mozková obrna. In: Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén,, s. 393 - 410. ISBN 978-80-7262-657-1.
KANTOR, J., URBANOVSKÁ, E. 2014. Communication in Students with Severe Cerebral Palsy. Journal of Exceptional People, roč. 1, č. 4, s. 33-50. ISSN 1805-4978.
MAZÁNKOVÁ, M. 2018. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál, 119 s. ISBN 978-80-262-1365-9.
OPATŘILOVÁ, D. 2003. Pedagogická Intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 52 s. ISBN 8021032421.
S., RAINE a kol. 2009. Bobath concept: theory and clinical practice in neurological rehabilitation, 216 s. ISBN 978-1-4051-7041-3.
Enclosed appendices
Metodika vzdělání dětí s mozkovou obrnou pro učitele MŠ v inkluzi