Informace o kvalifikační práci Schopnosť plynulého čítania vo vzťahu k vybraným percepčným a percepčno-motorickým schopnostiam dieťaťa so špecifickou vývinovou poruchou učenia dyslexiou
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Schopnosť plynulého čítania vo vzťahu k vybraným percepčným a percepčno-motorickým schopnostiam dieťaťa so špecifickou vývinovou poruchou učenia dyslexiou.
Hlavní téma v angličtině
Ability to fluent reading in relation with selected perceptual and perceptual-motor skills of chilld with specific developmental learning disorder dyslexia
Název dle studenta
Schopnosť plynulého čítania vo vzťahu k vybraným percepčným a percepčno-motorickým schopnostiam dieťaťa so špecifickou vývinovou poruchou učenia dyslexiou
Název dle studenta v angličtině
Ability to fluent reading in relation with selected perceptual and perceptual-motor skills of child with specific developmental learning disorder dyslexia
Diplomová práce přináší poznatky o specifické poruše učení dyslexii. Sestává z teoretické a empirické části. Cílem empirické části bylo zjistit, v jakém vztahu je úroveň schopnosti plynulého čtení u dětí s vývojovou poruchou učení dyslexií k úrovni jejich percepčních a percepčně-motorických schopností. Metodou sběru dat byly standardizované testy schopností (čtení pseudoslov, Mikulajová, 2012; specifické zkoušky schopností, Novák, 2002), získaná data byla zpracována prostřednictvím statistického programu SPSS. Výběrový soubor tvořilo 22 dětí s diagnostikovanou ŠVPU dyslexií. Vztah schopnosti plynulosti čtení u dětí s ŠVPU dyslexií k vybraným percepčním a percepčně-motorickým schopnostem se ve výběrovém souboru neprokázal jako významný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis brings knowledge about a specific developmental disorder of dyslexia learning. It consists of a theoretical and empirical part. The aim of the empirical part was to find out the relationship between the level of ability to read fluently in children with developmental learning disorder dyslexia to the level of their perceptual and perceptual-motor abilities. The method of data collection was standardized tests of abilities (Pseudoword Reading, Mikulajová, 2012; specific tests of abilities, Novák, 2002), the obtained data were processed through the statistical program SPSS. The sample consisted of 22 children diagnosed with learning disorder dyslexia. The relationship of reading ability in children with learming dosorder dyslexia to selected perceptual and perceptual-motor abilities did not prove to be significant in the sample.
Klíčová slova
specifické vývojové poruchy učení, dyslexie, percepční a percepčně-motorické schopnosti
Klíčová slova v angličtině
specific developmental learning disorder, dyslexia, perceptual
and perceptual-motor skills
Rozsah průvodní práce
82 s. (132 644 znakov)
Jazyk
SK
Anotace
Diplomová práce přináší poznatky o specifické poruše učení dyslexii. Sestává z teoretické a empirické části. Cílem empirické části bylo zjistit, v jakém vztahu je úroveň schopnosti plynulého čtení u dětí s vývojovou poruchou učení dyslexií k úrovni jejich percepčních a percepčně-motorických schopností. Metodou sběru dat byly standardizované testy schopností (čtení pseudoslov, Mikulajová, 2012; specifické zkoušky schopností, Novák, 2002), získaná data byla zpracována prostřednictvím statistického programu SPSS. Výběrový soubor tvořilo 22 dětí s diagnostikovanou ŠVPU dyslexií. Vztah schopnosti plynulosti čtení u dětí s ŠVPU dyslexií k vybraným percepčním a percepčně-motorickým schopnostem se ve výběrovém souboru neprokázal jako významný.
Anotace v angličtině
The diploma thesis brings knowledge about a specific developmental disorder of dyslexia learning. It consists of a theoretical and empirical part. The aim of the empirical part was to find out the relationship between the level of ability to read fluently in children with developmental learning disorder dyslexia to the level of their perceptual and perceptual-motor abilities. The method of data collection was standardized tests of abilities (Pseudoword Reading, Mikulajová, 2012; specific tests of abilities, Novák, 2002), the obtained data were processed through the statistical program SPSS. The sample consisted of 22 children diagnosed with learning disorder dyslexia. The relationship of reading ability in children with learming dosorder dyslexia to selected perceptual and perceptual-motor abilities did not prove to be significant in the sample.
Klíčová slova
specifické vývojové poruchy učení, dyslexie, percepční a percepčně-motorické schopnosti
Klíčová slova v angličtině
specific developmental learning disorder, dyslexia, perceptual
and perceptual-motor skills
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Studium literatury
Vypracování teoretické časti práce
Vypracování projektu empirické časti práce
Sběr výzkumných dat a zpracování empirické částí práce
Stanovení závěrů práce.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce.
Vypracování osnovy práce.
Studium literatury
Vypracování teoretické časti práce
Vypracování projektu empirické časti práce
Sběr výzkumných dat a zpracování empirické částí práce
Stanovení závěrů práce.
Seznam doporučené literatury
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. 384 s. ISBN 978-80-247-3030-1.
KREJČOVÁ, L. Dyslexie. Psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. 248 s. ISBN978-80-247-3950-2.
MIKULAJOVÁ, M. Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: Slovenská asociála logopédov, 2012. 295 s. ISBN 978-80-89113-94-1
MIKULAJOVÁ, M. Jazykovo-kognitívne metódy prevencie a terapie dyslexie. Bratislava: MABAG, s.r.o., 2009. 68 s. ISBN 978-808911374-3.
MIKULAJOVÁ, M. Metódy diagnostiky dyslexie. Bratislava: MABAG, s.r.o., 2009. 60 s. ISBN 978-808911373-6.
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. 240 s. IISBN: 978-80-7367-773-2
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. 333 s. ISBN, 80-7178-570-9
SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 104 s. ISBN: 978-80-244-3694-4
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. 264 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. 384 s. ISBN 978-80-247-3030-1.
KREJČOVÁ, L. Dyslexie. Psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. 248 s. ISBN978-80-247-3950-2.
MIKULAJOVÁ, M. Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: Slovenská asociála logopédov, 2012. 295 s. ISBN 978-80-89113-94-1
MIKULAJOVÁ, M. Jazykovo-kognitívne metódy prevencie a terapie dyslexie. Bratislava: MABAG, s.r.o., 2009. 68 s. ISBN 978-808911374-3.
MIKULAJOVÁ, M. Metódy diagnostiky dyslexie. Bratislava: MABAG, s.r.o., 2009. 60 s. ISBN 978-808911373-6.
POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. 240 s. IISBN: 978-80-7367-773-2
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. 333 s. ISBN, 80-7178-570-9
SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. 104 s. ISBN: 978-80-244-3694-4
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. 264 s. ISBN 978-80-262-0875-4.