Diplomová práce se zabývá spoluprací učitelů 1. stupně ZŠ s pracovníky školských poradenských zařízení. Práce se zaměřuje obecně na pojem poradenství, jeho funkce, cíle a způsob komunikace v poradenském procesu. Dále je zde popsán školský poradenský systém v České republice a jeho legislativa. Práce se zaměřuje také na osobnosti učitelů a poradenských pracovníků, kteří spolu vzájemně spolupracují. Dále práce pojednává o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část analyzuje spolupráci učitelů 1. stupně ZŠ se školskými poradenskými ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The thesis deals with awareness of cooperation between primary school teachers and school counselling services. It discusses concept of counseling, its function, goals and methods of communication in the counseling process. It also describes the school counseling services in the Czech Republic, including legislation. The eduacation of pupils with special education needs, and personality of teacher and counselor are defined. The empirical part analyzes cooperation between primary school teachers and school counselling services in Zlín Region.
Klíčová slova
školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště, učitel, poradenský pracovník, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
school counselling services, teacher, counselor, special education needs
Rozsah průvodní práce
120 s. (219 812 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací učitelů 1. stupně ZŠ s pracovníky školských poradenských zařízení. Práce se zaměřuje obecně na pojem poradenství, jeho funkce, cíle a způsob komunikace v poradenském procesu. Dále je zde popsán školský poradenský systém v České republice a jeho legislativa. Práce se zaměřuje také na osobnosti učitelů a poradenských pracovníků, kteří spolu vzájemně spolupracují. Dále práce pojednává o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Empirická část analyzuje spolupráci učitelů 1. stupně ZŠ se školskými poradenskými ve Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The thesis deals with awareness of cooperation between primary school teachers and school counselling services. It discusses concept of counseling, its function, goals and methods of communication in the counseling process. It also describes the school counseling services in the Czech Republic, including legislation. The eduacation of pupils with special education needs, and personality of teacher and counselor are defined. The empirical part analyzes cooperation between primary school teachers and school counselling services in Zlín Region.
Klíčová slova
školská poradenská zařízení, školní poradenská pracoviště, učitel, poradenský pracovník, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
school counselling services, teacher, counselor, special education needs
Zásady pro vypracování
1. Shromažďování a studium odborné literatury.
2. Vypracování teoretické části.
3. Definování metodiky výzkumu.
4. Sběr výzkumných dat.
5. Zpracování výzkumných dat.
6. Vyvození a stanovení závěru výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Shromažďování a studium odborné literatury.
2. Vypracování teoretické části.
3. Definování metodiky výzkumu.
4. Sběr výzkumných dat.
5. Zpracování výzkumných dat.
6. Vyvození a stanovení závěru výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4894-7.
BROŽOVÁ, Dana. Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5329-8.
BRÉDA, Jiří, Robert ČAPEK, Eva DANDOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Třídní učitel jako kouč. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. Třídní učitel II. ISBN 978-80-7496-293-6.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3704-1.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KOVÁŘOVÁ, Renata, Kateřina JANKŮ a Igor HAMPL. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
KŘEMÉNKOVÁ, Lucie. Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5228-9.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
RŮŽIČKOVÁ, Dora. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Pedagogika v praxi. ISBN 978-80-244-3177-2.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4894-7.
BROŽOVÁ, Dana. Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5329-8.
BRÉDA, Jiří, Robert ČAPEK, Eva DANDOVÁ a Jitka KENDÍKOVÁ. Třídní učitel jako kouč. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. Třídní učitel II. ISBN 978-80-7496-293-6.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3704-1.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
KOVÁŘOVÁ, Renata, Kateřina JANKŮ a Igor HAMPL. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
KŘEMÉNKOVÁ, Lucie. Poradenské služby v podmínkách školy a jejich zařazení do školních poradenských služeb. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5228-9.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
RŮŽIČKOVÁ, Dora. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Pedagogika v praxi. ISBN 978-80-244-3177-2.