Informace o kvalifikační práci Rozvoj dítěte mladšího školního věku s poruchou autistického spektra prostřednictvím terapie zaměřené na inhibici primárních reflexů
Diplomová práce se zabývá zkoumáním vlivu terapie inhibující primární reflexy na projevy v chování u dívky s atypickým autismem a diagnostikovanými přetrvávajícími primárními reflexy. Teoretická část terminologicky i klasifikačně vymezuje poruchy autistického spektra a předkládá terapie vhodné pro děti s touto poruchou. Shrnuje též i psychomotorický vývoj a specifikuje vývoj primárních reflexů a následky jejich přetrvávání. Empirická část práce má design jednopřípadové studie dívky a popisuje změny, které byly zaznamenány po absolvování intenzivního terapeutického působení. Dílčí výzkumné šetření se následně zabývá analýzou závěrů čtyř studií terapií inhibující primární reflexy u dětí a jejich závěry jsou v diskusi komparovány se závěry případové studie.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with exploring the effect of therapy inhibiting primary reflexes on behavioural manifestations in a girl with atypical autism and diagnosed persistent primary reflexes. The theoretical part defines the terminology and classification of autism spectrum disorders and presents therapies suitable for children with this disorder. This part also summarizes the psychomotor development of a child and specifies the development of primary reflexes and the consequences of their persistence. The empirical part takes the form of a one-case study of a girl and describes the changes that have been recorded after undergoing intensive therapeutic exercises. The partial research deals with the analysis of the conclusions of four studies of therapies inhibiting primary reflexes in children and their results are compared with the conclusions of the case study in the final discussion.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, dozrávání mozku, vývoj a přetrvávání primárních reflexů, terapie
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorders, brain maturation, development and persistence of primary reflexes, therapy
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zkoumáním vlivu terapie inhibující primární reflexy na projevy v chování u dívky s atypickým autismem a diagnostikovanými přetrvávajícími primárními reflexy. Teoretická část terminologicky i klasifikačně vymezuje poruchy autistického spektra a předkládá terapie vhodné pro děti s touto poruchou. Shrnuje též i psychomotorický vývoj a specifikuje vývoj primárních reflexů a následky jejich přetrvávání. Empirická část práce má design jednopřípadové studie dívky a popisuje změny, které byly zaznamenány po absolvování intenzivního terapeutického působení. Dílčí výzkumné šetření se následně zabývá analýzou závěrů čtyř studií terapií inhibující primární reflexy u dětí a jejich závěry jsou v diskusi komparovány se závěry případové studie.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with exploring the effect of therapy inhibiting primary reflexes on behavioural manifestations in a girl with atypical autism and diagnosed persistent primary reflexes. The theoretical part defines the terminology and classification of autism spectrum disorders and presents therapies suitable for children with this disorder. This part also summarizes the psychomotor development of a child and specifies the development of primary reflexes and the consequences of their persistence. The empirical part takes the form of a one-case study of a girl and describes the changes that have been recorded after undergoing intensive therapeutic exercises. The partial research deals with the analysis of the conclusions of four studies of therapies inhibiting primary reflexes in children and their results are compared with the conclusions of the case study in the final discussion.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, dozrávání mozku, vývoj a přetrvávání primárních reflexů, terapie
Klíčová slova v angličtině
autism spectrum disorders, brain maturation, development and persistence of primary reflexes, therapy
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím diplomové práce
Shromažďování a studium odborné literatury
Zkoumání teoretických poznatků a formulace koncepce práce
Zvolení metod a technik výzkumu
Sběr dat pro praktickou část práce
Vyvození závěrů z výzkumného šetření
Finalizace diplomové práce
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím diplomové práce
Shromažďování a studium odborné literatury
Zkoumání teoretických poznatků a formulace koncepce práce
Zvolení metod a technik výzkumu
Sběr dat pro praktickou část práce
Vyvození závěrů z výzkumného šetření
Finalizace diplomové práce
Seznam doporučené literatury
GODDARD BLYTHE, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. Bratislava: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012. ISBN 978-80-971033-0-9.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení pro lepší učení: vysvětlení a rady pro rodiče, pedagogy, asistenty a jiné odborníky, jak cvičit s dětmi. Vydání první. Olomouc: Fontána, 2018. ISBN 978-80-7336-932-3.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-844-9.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
ŠÍMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
ADAMUS, Petr, Alica VANČOVÁ a Monika LÖFFLEROVÁ. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
Seznam doporučené literatury
GODDARD BLYTHE, Sally. Dítě v rovnováze: pohyb a učení v raném dětství. Bratislava: Inštitút psychoterapie a socioterapie, 2012. ISBN 978-80-971033-0-9.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení pro lepší učení: vysvětlení a rady pro rodiče, pedagogy, asistenty a jiné odborníky, jak cvičit s dětmi. Vydání první. Olomouc: Fontána, 2018. ISBN 978-80-7336-932-3.
VINGRÁLKOVÁ, Eva. Cvičení a terapie pro děti s autismem, Aspergerovým syndromem, ADD, ADHD, poruchou smyslového zpracování a jinými poruchami učení. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-844-9.
VOLEMANOVÁ, Marja. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 2019. ISBN 978-80-907369-0-0.
ŠÍMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Přehled vývojové psychologie. 3., upr. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALENTA, Milan. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
ADAMUS, Petr, Alica VANČOVÁ a Monika LÖFFLEROVÁ. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.