Diplomová práce se zabývá přechodem dítěte z mateřské školy do školy základní a s ní spojenou adaptací na školní prostředí, nové podmínky a povinnosti z ní vyplývající v rovině teoretické a empirické. Teoretické části je věnováno pět kapitol. První kapitola se zabývá charakteristikou žáka mladšího školního věku. Následující kapitoly se zaměřují na aspekty spojené s nástupem do základní školy, školní zralostí, připraveností, zápisu do první třídy, adaptaci na školní prostředí a na úskalí s ní spojené. Empirická část zjišťuje, zda adaptační program může přispět podpoře vstupu dítěte do základní školy.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the transition of a child from the kindergarten to the primary school and the associated adaptation to the school environment, new conditions and obligations arising from it in the theoretical and empirical level. Five chapters are devoted to the theoretical part. The first chapter deals with the characteristics of a pupil of the younger school age. The following chapters focus on aspects related to the entrance to the primary school, school maturity, readiness, enrolment in the first grade, adaptation to the school environment and the obstacles associated with it. The empirical part examines wheater the adaptation programme can contribute to the support of the child´s entry to the primary school.
Keywords
mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, tradiční a netradiční zápis do základní školy, základní škola, adaptace, adaptační potíže
Keywords in English
younger school age, school maturity, school readiness, school immaturity, traditional and nontraditional enrolment in primary school, adaptation, adaptation difficulties
Length of the covering note
75 s. (142 775)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá přechodem dítěte z mateřské školy do školy základní a s ní spojenou adaptací na školní prostředí, nové podmínky a povinnosti z ní vyplývající v rovině teoretické a empirické. Teoretické části je věnováno pět kapitol. První kapitola se zabývá charakteristikou žáka mladšího školního věku. Následující kapitoly se zaměřují na aspekty spojené s nástupem do základní školy, školní zralostí, připraveností, zápisu do první třídy, adaptaci na školní prostředí a na úskalí s ní spojené. Empirická část zjišťuje, zda adaptační program může přispět podpoře vstupu dítěte do základní školy.
Annotation in English
The diploma thesis deals with the transition of a child from the kindergarten to the primary school and the associated adaptation to the school environment, new conditions and obligations arising from it in the theoretical and empirical level. Five chapters are devoted to the theoretical part. The first chapter deals with the characteristics of a pupil of the younger school age. The following chapters focus on aspects related to the entrance to the primary school, school maturity, readiness, enrolment in the first grade, adaptation to the school environment and the obstacles associated with it. The empirical part examines wheater the adaptation programme can contribute to the support of the child´s entry to the primary school.
Keywords
mladší školní věk, školní zralost, školní připravenost, školní nezralost, tradiční a netradiční zápis do základní školy, základní škola, adaptace, adaptační potíže
Keywords in English
younger school age, school maturity, school readiness, school immaturity, traditional and nontraditional enrolment in primary school, adaptation, adaptation difficulties
Research Plan
vymezení cílů práce
vyhledání a prostudování podkladových materiálů pro diplomovou práci
práce na teoretické i praktické části
závěry, shrnutí
odevzdání diplomové práce
Research Plan
vymezení cílů práce
vyhledání a prostudování podkladových materiálů pro diplomovou práci
práce na teoretické i praktické části
závěry, shrnutí
odevzdání diplomové práce
Recommended resources
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
FASNEROVÁ, Martina. Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5236-4.
Recommended resources
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-2569-4.
FASNEROVÁ, Martina. Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5236-4.