- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Důvěra v umělou inteligenci: Výzkum postoje a zkušeností s využitím umělé inteligence mezi populaci českých a ukrajinských vysokoškoláků.
Main topic in English
Trust in artificial intelligence: Research on attitudes and experiences with the use of artificial intelligence among the Czech and Ukrainian university student population.
Title according to student
Důvěra v umělou inteligenci: Srovnávací výzkum zkušeností, postojů a přijetí mezi českými a ukrajinskými studenty
English title as given by the student
Trust in artificial intelligence: a comparative study of experiences, attitudes andacceptance between Czech and Ukrainian students
V době rychlého rozvoje umělé inteligence (AI) je klíčové zaměřit se na interakci mladých lidí s nástroji AI, což má zásadní význam pro budoucí implementaci těchto technologií. Tato studie představuje srovnávací výzkum postojů, zkušeností a přijetí umělé inteligence mezi českými a ukrajinskými studenty. Dále se zaměřuje na genderové rozdíly v postojích a přijetí umělé inteligence studenty. Prezentovaná studie vychází z dat získaných prostřednictvím online dotazníku, který vyplnilo celkem 370 respondentů. Čeští studenti vykazují vyšší míru záměru využívat nástroje založené na umělé inteligenci než ukrajinští studenti, zejména v případě žen. Zároveň ukrajinští studenti projevují větší míru radosti z používání AI při studiu, přičemž tento jev je významnější u studentů mužského pohlaví. Dále studie konstatuje, že muži obecně vykazují pozitivnější postoj k umělé inteligenci a vyšší míru záměru využívat nástroje založené na umělé inteligenci ve srovnání s ženami. Během podrobnější analýzy se ukázalo, že rozdíly mezi pohlavími se vyskytují pouze v ukrajinském souboru.
Annotation in English
In an era of rapid development in artificial intelligence (AI), focusing on how young people interact with AI tools is crucial for the future implementation of these technologies. This study presents comparative research on the attitudes, experiences, and acceptance of AI among Czech and Ukrainian students. It also focuses on gender differences in attitudes towards and acceptance of AI by students. The presented study is based on data obtained through an online questionnaire, which was completed by a total of 370 respondents. Czech students show a higher level of intention to use AI-based tools than Ukrainian students, especially in the case of women. At the same time, Ukrainian students exhibit a higher level of enjoyment in using AI in their studies, with this phenomenon being more pronounced among male students. Furthermore, the study finds that males generally show a more positive attitude towards AI and a higher level of intention to use AI-based tools compared to females. During a more detailed analysis, it became apparent that gender differences were only present in the Ukrainian cohort.
Keywords
postoje k umělé inteligenci, přijetí technologie, lidský faktor v umělé inteligenci, mezikulturní analýza, studenti
Keywords in English
attitudes towards artificial intelligence, technology acceptance, human factors in artificial intelligence, cross-cultural analysis, students
Length of the covering note
77 s. (128 573 znaků)
Language
CZ
Annotation
V době rychlého rozvoje umělé inteligence (AI) je klíčové zaměřit se na interakci mladých lidí s nástroji AI, což má zásadní význam pro budoucí implementaci těchto technologií. Tato studie představuje srovnávací výzkum postojů, zkušeností a přijetí umělé inteligence mezi českými a ukrajinskými studenty. Dále se zaměřuje na genderové rozdíly v postojích a přijetí umělé inteligence studenty. Prezentovaná studie vychází z dat získaných prostřednictvím online dotazníku, který vyplnilo celkem 370 respondentů. Čeští studenti vykazují vyšší míru záměru využívat nástroje založené na umělé inteligenci než ukrajinští studenti, zejména v případě žen. Zároveň ukrajinští studenti projevují větší míru radosti z používání AI při studiu, přičemž tento jev je významnější u studentů mužského pohlaví. Dále studie konstatuje, že muži obecně vykazují pozitivnější postoj k umělé inteligenci a vyšší míru záměru využívat nástroje založené na umělé inteligenci ve srovnání s ženami. Během podrobnější analýzy se ukázalo, že rozdíly mezi pohlavími se vyskytují pouze v ukrajinském souboru.
Annotation in English
In an era of rapid development in artificial intelligence (AI), focusing on how young people interact with AI tools is crucial for the future implementation of these technologies. This study presents comparative research on the attitudes, experiences, and acceptance of AI among Czech and Ukrainian students. It also focuses on gender differences in attitudes towards and acceptance of AI by students. The presented study is based on data obtained through an online questionnaire, which was completed by a total of 370 respondents. Czech students show a higher level of intention to use AI-based tools than Ukrainian students, especially in the case of women. At the same time, Ukrainian students exhibit a higher level of enjoyment in using AI in their studies, with this phenomenon being more pronounced among male students. Furthermore, the study finds that males generally show a more positive attitude towards AI and a higher level of intention to use AI-based tools compared to females. During a more detailed analysis, it became apparent that gender differences were only present in the Ukrainian cohort.
Keywords
postoje k umělé inteligenci, přijetí technologie, lidský faktor v umělé inteligenci, mezikulturní analýza, studenti
Keywords in English
attitudes towards artificial intelligence, technology acceptance, human factors in artificial intelligence, cross-cultural analysis, students
Research Plan
Práce se zaměřuje na fascinující oblast umělé inteligence, konkrétně na koncept důvěry. Teoretický rámec článku zahrnuje komplexní zkoumání role umělé inteligence v současném lidském životě, teorii důvěry, teorii kontroly, model přijetí technologie a etické aspekty. Analýzou těchto klíčových oblastí se snažíme hlouběji porozumět dynamice, která utváří důvěru v UI. V praktické části této studie využíváme kvantitativní přístup. Na základě poznatků získaných z teoretického rámce navrhujeme dotazník, který má za cíl identifikovat konkrétní faktory ovlivňující důvěru jednotlivců v umělou inteligenci. Hlavním cílem našeho výzkumu je zodpovědět otázku: " Jaké faktory ovlivňují lidi v tom, aby svěřovat umělé inteligenci?". S tímto účelem zaměříme naši studii na vysokoškolské studenty z české a ukrajinské populace, která představuje naši cílovou skupinu. Porovnáním jejich postojů a zkušeností s používáním umělé inteligence se také pokusíme odhalit případné kulturní rozdíly, které by mohly ovlivnit důvěru. Získaná data budou následně podrobena důkladné statistické analýze.
Research Plan
Práce se zaměřuje na fascinující oblast umělé inteligence, konkrétně na koncept důvěry. Teoretický rámec článku zahrnuje komplexní zkoumání role umělé inteligence v současném lidském životě, teorii důvěry, teorii kontroly, model přijetí technologie a etické aspekty. Analýzou těchto klíčových oblastí se snažíme hlouběji porozumět dynamice, která utváří důvěru v UI. V praktické části této studie využíváme kvantitativní přístup. Na základě poznatků získaných z teoretického rámce navrhujeme dotazník, který má za cíl identifikovat konkrétní faktory ovlivňující důvěru jednotlivců v umělou inteligenci. Hlavním cílem našeho výzkumu je zodpovědět otázku: " Jaké faktory ovlivňují lidi v tom, aby svěřovat umělé inteligenci?". S tímto účelem zaměříme naši studii na vysokoškolské studenty z české a ukrajinské populace, která představuje naši cílovou skupinu. Porovnáním jejich postojů a zkušeností s používáním umělé inteligence se také pokusíme odhalit případné kulturní rozdíly, které by mohly ovlivnit důvěru. Získaná data budou následně podrobena důkladné statistické analýze.
Recommended resources
Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford University Press.
Gillespie, N., Lockey, S., Curtis, C., Pool, J., & Akbari, A. (2023). Trust in Artificial Intelligence: A Global Study. The University of Queensland and KPMG Australia. doi:10.14264/00d3c94
Glikson, E., & Woolley, A. (2020). Human trust in artificial intelligence: Review of empirical research. Academy of Management Annals (in press). The Academy of Management Annals.
Kaplan, A. D., Kessler, T. T., Brill, J. C., & Hancock, P. A. (2023). Trust in Artificial Intelligence: Meta-Analytic Findings. Human Factors, 65(2), 337–359. https://doi.org/10.1177/00187208211013988
Langer, M., König, C. J., Back, C., et al. (2023). Trust in Artificial Intelligence: Comparing Trust Processes Between Human and Automated Trustees in Light of Unfair Bias. J Bus Psychol, 38, 493–508. https://doi.org/10.1007/s10869-022-09829-9
Leichtmann, Benedikt & Humer, Christina & Hinterreiter, Andreas & Streit, Marc & Mara, Martina. (2022). Effects of Explainable Artificial Intelligence on trust and human behavior in a high-risk decision task. 10.31219/osf.io/n4w6u.
Philipp Brauner, A. Hick, R. Philipsen, & M. Ziefle. (2023). What does the public think about artificial intelligence?—A criticality map to understand bias in the public perception of AI. Frontiers in Computer Science, 5. https://doi.org/10.3389/fcomp.2023.1113903
Richard Shiffrin & M. Mitchell. (2023). Probing the psychology of AI models. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(10). https://doi.org/10.1073/pnas.2300963120
Recommended resources
Bostrom, N. (2014). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford University Press.
Gillespie, N., Lockey, S., Curtis, C., Pool, J., & Akbari, A. (2023). Trust in Artificial Intelligence: A Global Study. The University of Queensland and KPMG Australia. doi:10.14264/00d3c94
Glikson, E., & Woolley, A. (2020). Human trust in artificial intelligence: Review of empirical research. Academy of Management Annals (in press). The Academy of Management Annals.
Kaplan, A. D., Kessler, T. T., Brill, J. C., & Hancock, P. A. (2023). Trust in Artificial Intelligence: Meta-Analytic Findings. Human Factors, 65(2), 337–359. https://doi.org/10.1177/00187208211013988
Langer, M., König, C. J., Back, C., et al. (2023). Trust in Artificial Intelligence: Comparing Trust Processes Between Human and Automated Trustees in Light of Unfair Bias. J Bus Psychol, 38, 493–508. https://doi.org/10.1007/s10869-022-09829-9
Leichtmann, Benedikt & Humer, Christina & Hinterreiter, Andreas & Streit, Marc & Mara, Martina. (2022). Effects of Explainable Artificial Intelligence on trust and human behavior in a high-risk decision task. 10.31219/osf.io/n4w6u.
Philipp Brauner, A. Hick, R. Philipsen, & M. Ziefle. (2023). What does the public think about artificial intelligence?—A criticality map to understand bias in the public perception of AI. Frontiers in Computer Science, 5. https://doi.org/10.3389/fcomp.2023.1113903
Richard Shiffrin & M. Mitchell. (2023). Probing the psychology of AI models. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(10). https://doi.org/10.1073/pnas.2300963120
Enclosed appendices
Abstrakt diplomové práce v českém jazyce; Abstrakt diplomové práce v anglickém jazyce; Překlady škál do češtiny; Překlady škál do ukrajinštiny; Ověření normality rozložení dat.