Diplomová práce se věnuje tématu chemická vazba ve výuce chemie. Teoretická část obsahuje analýzu nejpoužívanějších učebnic chemie pro střední školy. V rámci praktické části byla pomocí dotazníku zjišťována úroveň náročnosti vybraných témat chemie z pohledu studentů. Dále bylo vytvořeno výukové video s použitím moderních informačně-komunikačních technik. Na závěr byl zhodnocen potenciální didaktický přínos výukového videa z hlediska studentů, resp. náročnost přípravy z hlediska pedagoga.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of chemical bond in teaching of chemistry. The theoretical part of the thesis contains an analysis of the most used chemistry textbooks for secondary schools. Within the practical part, the level of difficulty of selected topics of chemistry was determined by questionnaire. Furthermore, an educational video was created using modern information techniques. In the end potential benefits of the instructional video from students and teachers point of view of was discussed.
Klíčová slova
chemická vazba, výuka chemie, video, Vyond, Adobe
Klíčová slova v angličtině
chemical bond, chemistry teaching, video, Vyond, Adobe
Rozsah průvodní práce
55 s
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu chemická vazba ve výuce chemie. Teoretická část obsahuje analýzu nejpoužívanějších učebnic chemie pro střední školy. V rámci praktické části byla pomocí dotazníku zjišťována úroveň náročnosti vybraných témat chemie z pohledu studentů. Dále bylo vytvořeno výukové video s použitím moderních informačně-komunikačních technik. Na závěr byl zhodnocen potenciální didaktický přínos výukového videa z hlediska studentů, resp. náročnost přípravy z hlediska pedagoga.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of chemical bond in teaching of chemistry. The theoretical part of the thesis contains an analysis of the most used chemistry textbooks for secondary schools. Within the practical part, the level of difficulty of selected topics of chemistry was determined by questionnaire. Furthermore, an educational video was created using modern information techniques. In the end potential benefits of the instructional video from students and teachers point of view of was discussed.
Klíčová slova
chemická vazba, výuka chemie, video, Vyond, Adobe
Klíčová slova v angličtině
chemical bond, chemistry teaching, video, Vyond, Adobe
Zásady pro vypracování
1. Vypracování přehledu stavu výuky chemie na téma chemická vazba.
2. Vytvoření názorného výukového materiálu na téma chemická vazba.
3. Výsledky zpracovat formou diplomové práce o rozsahu 40-60 stran a tu odevzdat do dubna 2021
Zásady pro vypracování
1. Vypracování přehledu stavu výuky chemie na téma chemická vazba.
2. Vytvoření názorného výukového materiálu na téma chemická vazba.
3. Výsledky zpracovat formou diplomové práce o rozsahu 40-60 stran a tu odevzdat do dubna 2021
Seznam doporučené literatury
1) Odborná časopisecká literatura (sciencedirect.com, isiknowledge.com, SciFinder, Scopus, atd.).
2) Alexander Muck, Základy strukturní anorganické chemie, ACADEMIA, Praha, 2006.
3) Catherine E. Housecroft, Alan G. Sharpe, Anorganická chemie, VŠCHT, Praha, 2014.
4) Literatura dle pokynů vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
1) Odborná časopisecká literatura (sciencedirect.com, isiknowledge.com, SciFinder, Scopus, atd.).
2) Alexander Muck, Základy strukturní anorganické chemie, ACADEMIA, Praha, 2006.
3) Catherine E. Housecroft, Alan G. Sharpe, Anorganická chemie, VŠCHT, Praha, 2014.
4) Literatura dle pokynů vedoucího práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis z průběhu obhajoby diplomové práce:
Student: Bc. Barbora Palůchová
Obor: Učitelství chemie pro střední školy (maior)
Téma: Chemická vazba ve výuce
Dne 26. 1. 2022 proběhla obhajoba výše uvedené absolventské práce. Po představení předsedou komise (doc. Mgr. Pavel Štarha, Ph.D.) studentka na ploše ca 10 min přehledně seznámila přítomné s výsledky své diplomové práce. V rámci DP studentka provedla dotazníkový výzkum mezi studenty. Byla také vytvořena výuková animace relevantní k tématu předložené práce.
Následovalo přečtení posudků vedoucího práce (Mgr. Peter Antal, Ph.D.) a oponenta (doc. RNDr. Zdeněk Šindelář, CSc.). Vedoucí DP otázky neměl. Oponent v rámci posudku vznesl dotaz ohledně přehledu fyzikálních sil a vztah k chemické vazbě. V rámci veřejné diskuse byly předneseny následující připomínky a dotazy:
doc. Herchel
- Proběhla rešerše zahr. výukových videí?
doc. Marta Klečková
- Bylo již použito vytvořené video ve výuce?
Dr. Bártová
- Podle čeho byla vybrána témata dotazníku?
Dr. Křikavová
- Jaký je vztah výsledků dotazníku a ročníku, kdy jsou daná témata probírána?
- Byly vytvořeny prac. listy k videu?
doc. RNDr. Bohuslav Drahoš, Ph.D.
- Pro koho je video cíleno?
- Jaké je rozdělení studentů (VARK)?
Bc. Chlupová
- Jaký je vztah DP a Khanovy školy?
- Diskuze ohledně délky videa.
Dr. Bárta
- Jaká je výuka chemické vazby v zahraničí?
- Jaký je vztah časové dotace témat dotazníku a jejich oblíbenosti?
- Diskuze ohledně tvorby aplikace k tématu chem. vazby.
Na vznesené dotazy a připomínky diskutujících studentka adekvátně reagovala.
Po veřejné diskusi proběhla uzavřená diskuse členů komise (doc. Mgr. Pavel Štarha, Ph.D. (předseda), doc. RNDr. Marta Klečková, CSc., doc. RNDr. Bohuslav Drahoš, Ph.D.) a hlasování o hodnocení práce s výsledkem: "A".