Diplomová práce se zabývá mediální argumentací a propojením předmětu český jazyk a průřezového tématu mediální výchova na 2. stupni ZŠ. Součástí práce je základní teoretické vymezení, empirická část se zaměřuje na obsahovou analýzu argumentů v hoaxech na téma COVID-19, a dále na návrhy výukových jednotek do předmětu český jazyk, které jsou zaměřeny na kritické hodnocení mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení a rozpoznávání názoru či manipulativních sdělení od faktů.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with media argumentation and link the subject Czech language and the media education in lower secondary school. The thesis includes theoretical base, the empirical part focuses on the content analysis of arguments in hoaxes on the topic of COVID-19, it also focuses on proposals for teaching units in the Czech language, which are focused on critical evaluation of media communication, perception of the author of media communication and recognizing opinion or manipulative statements from the facts.
Klíčová slova
Média, mediální výchova, argumentace, manipulace, chybná argumentace, hoax, český jazyk, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Media, media education, argumentation, manipulation, fallacies, hoax, Czech language, lower secondary school
Rozsah průvodní práce
88 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá mediální argumentací a propojením předmětu český jazyk a průřezového tématu mediální výchova na 2. stupni ZŠ. Součástí práce je základní teoretické vymezení, empirická část se zaměřuje na obsahovou analýzu argumentů v hoaxech na téma COVID-19, a dále na návrhy výukových jednotek do předmětu český jazyk, které jsou zaměřeny na kritické hodnocení mediálních sdělení, vnímání autora mediálních sdělení a rozpoznávání názoru či manipulativních sdělení od faktů.
Anotace v angličtině
The master's thesis deals with media argumentation and link the subject Czech language and the media education in lower secondary school. The thesis includes theoretical base, the empirical part focuses on the content analysis of arguments in hoaxes on the topic of COVID-19, it also focuses on proposals for teaching units in the Czech language, which are focused on critical evaluation of media communication, perception of the author of media communication and recognizing opinion or manipulative statements from the facts.
Klíčová slova
Média, mediální výchova, argumentace, manipulace, chybná argumentace, hoax, český jazyk, 2. stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Media, media education, argumentation, manipulation, fallacies, hoax, Czech language, lower secondary school
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Média
2. Argumentace v médiích
3. Průřezová témata RVP ZV
4. Mediální výchova
5. Český jazyk na 2. stupni ZŠ
6. Komunikační a slohová výchova
Praktická část
7. Návrh aktivit pro začlenění témat mediální výchovy do výuky českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Zásady pro vypracování
Teoretická část:
1. Média
2. Argumentace v médiích
3. Průřezová témata RVP ZV
4. Mediální výchova
5. Český jazyk na 2. stupni ZŠ
6. Komunikační a slohová výchova
Praktická část
7. Návrh aktivit pro začlenění témat mediální výchovy do výuky českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Helena PAVLIČÍKOVÁ. Média pod lupou (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání). Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-70-2.
KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008. ISBN 9788024726526.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
PASTOROVÁ, Markéta a Jan JIRÁK. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. 2017. ISBN 978-80-210-8523-7.
Seznam doporučené literatury
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
JIRÁK, Jan a Helena PAVLIČÍKOVÁ. Média pod lupou (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání). Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-70-2.
KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada, 2008. ISBN 9788024726526.
MCLUHAN, Marshall. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011. ISBN 978-80-204-2409-9.
MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
PASTOROVÁ, Markéta a Jan JIRÁK. K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4624-0.
SOCHOROVÁ, Dagmar. Mediální výchova: Reflexe učitelů českého jazyka a literatury. 2017. ISBN 978-80-210-8523-7.