Tato diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy biologie a matematiky v hodinách biologie na středních školách (především gymnáziích). Cílem práce bylo sestavení sbírky integrovaných úloh reflektujících matematicko-biologické souvislosti. Úlohy byly didakticky zpracované a měly by sloužit především jako manuál pro učitele biologie. Dílčím cílem bylo zjištění situace mezipředmětových vztahů matematiky a biologie na českých gymnáziích a vytvoření návrhu na akční výzkum, který by pomohl učitelům zjistit efektivitu jejich vyučování. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že 50 % tázaných žáků se během svého studia na gymnáziu alespoň v malé míře setkalo s matematickými metodami v biologii, a to především v hodinách věnovaným genetice. Více jak polovina dotázaných by v hodinách uvítala více souvislostí, zbývající žáci by vazby s matematikou do hodin biologie nepřidávali. Nejčastějším odůvodněním negativní odpovědi byl špatný vztah k matematice. V závěru práce je zhodnocení splnění cílů a shrnutí situace na českých gymnáziích.
Anotace v angličtině
This Master's Thesis focuses on cross-curricular relationships of biology and mathematics in biology classes at secondary schools (especially grammar schools). The aim of the thesis was to compile a collection of integrated tasks reflecting mathematical-biological relationships. The tasks were created for didactic purposes and should serve primarily as a manual for biology teachers. The partial goal was to analyse the situation of interdisciplinary relations of mathematics and biology at Czech grammar schools and to create a proposal for action research that would help teachers to determine the effectiveness of their teaching. A questionnaire survey found that 50% of the interviewed students encountered mathematical methods in biology, at least to a small extent, especially in genetics classes. More than half of the respondents would welcome more context in the lessons, the remaining students would not add mathematics links to the biology lessons. The most common reason for the negative answer was pupil's bad relationship with mathematics. The last part of the thesis presents an evaluation of accomplishing the goals and a summary of the situation at Czech grammar schools.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, matematika, biologie, integrované úlohy
Tato diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy biologie a matematiky v hodinách biologie na středních školách (především gymnáziích). Cílem práce bylo sestavení sbírky integrovaných úloh reflektujících matematicko-biologické souvislosti. Úlohy byly didakticky zpracované a měly by sloužit především jako manuál pro učitele biologie. Dílčím cílem bylo zjištění situace mezipředmětových vztahů matematiky a biologie na českých gymnáziích a vytvoření návrhu na akční výzkum, který by pomohl učitelům zjistit efektivitu jejich vyučování. Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že 50 % tázaných žáků se během svého studia na gymnáziu alespoň v malé míře setkalo s matematickými metodami v biologii, a to především v hodinách věnovaným genetice. Více jak polovina dotázaných by v hodinách uvítala více souvislostí, zbývající žáci by vazby s matematikou do hodin biologie nepřidávali. Nejčastějším odůvodněním negativní odpovědi byl špatný vztah k matematice. V závěru práce je zhodnocení splnění cílů a shrnutí situace na českých gymnáziích.
Anotace v angličtině
This Master's Thesis focuses on cross-curricular relationships of biology and mathematics in biology classes at secondary schools (especially grammar schools). The aim of the thesis was to compile a collection of integrated tasks reflecting mathematical-biological relationships. The tasks were created for didactic purposes and should serve primarily as a manual for biology teachers. The partial goal was to analyse the situation of interdisciplinary relations of mathematics and biology at Czech grammar schools and to create a proposal for action research that would help teachers to determine the effectiveness of their teaching. A questionnaire survey found that 50% of the interviewed students encountered mathematical methods in biology, at least to a small extent, especially in genetics classes. More than half of the respondents would welcome more context in the lessons, the remaining students would not add mathematics links to the biology lessons. The most common reason for the negative answer was pupil's bad relationship with mathematics. The last part of the thesis presents an evaluation of accomplishing the goals and a summary of the situation at Czech grammar schools.
Klíčová slova
mezipředmětové vztahy, matematika, biologie, integrované úlohy
Vytvoření "sbírky příkladů" reflektujících mezipředmětové vztahy biologie a matematiky, jejich didaktické zpracování (zařazení ve výuce dle RVP pro gymnázia, zajištění motivace žáků, vhodné metody a formy výuky, způsoby kontroly výsledků výuky).
Analýza využívání mezipředmětových vztahů (Bi-M) ve výuce biologie na školách gymnaziálního typu - akční výzkum, dotazníkové šetření.
Zásady pro vypracování
Vypracování literární rešerše k zadanému tématu.
Vytvoření "sbírky příkladů" reflektujících mezipředmětové vztahy biologie a matematiky, jejich didaktické zpracování (zařazení ve výuce dle RVP pro gymnázia, zajištění motivace žáků, vhodné metody a formy výuky, způsoby kontroly výsledků výuky).
Analýza využívání mezipředmětových vztahů (Bi-M) ve výuce biologie na školách gymnaziálního typu - akční výzkum, dotazníkové šetření.
Seznam doporučené literatury
BLOOM B. S: et al. (1956): Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: Cognitive Domain. David McKay, New York.
KALHOUS Z., OBST O. a kol (2009): Školní didaktika. Portál, Praha.
PLCH J. (1987). Mezipředmětové vztahy a specifika výchovně vzdělávacího procesu, 1. vyd. SPN, Praha.
POLÁK J. (2016). Didaktika matematiky: Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Fraus, Plzeň.
SMITH J. M. (1968). Mathematical Ideas in Biology. Cambridge Univ. Press, Cambridge.
STEWART I. (1996). Čísla přírody. Neskutečná skutečnost matematické představivosti. Archa, Bratislava.
VINTER V. a KRÁLÍČEK I. (2016): Začínající učitel biologie. Vydavatelství UP, Olomouc.
VLACH P. a CHOCHOLOUŠKOVÁ Z. (2014). Biologie všedního dne. Západočeská univerzita, Plzeň.
Seznam doporučené literatury
BLOOM B. S: et al. (1956): Taxonomy of Educational Objectives. Handbook I: Cognitive Domain. David McKay, New York.
KALHOUS Z., OBST O. a kol (2009): Školní didaktika. Portál, Praha.
PLCH J. (1987). Mezipředmětové vztahy a specifika výchovně vzdělávacího procesu, 1. vyd. SPN, Praha.
POLÁK J. (2016). Didaktika matematiky: Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. Fraus, Plzeň.
SMITH J. M. (1968). Mathematical Ideas in Biology. Cambridge Univ. Press, Cambridge.
STEWART I. (1996). Čísla přírody. Neskutečná skutečnost matematické představivosti. Archa, Bratislava.
VINTER V. a KRÁLÍČEK I. (2016): Začínající učitel biologie. Vydavatelství UP, Olomouc.
VLACH P. a CHOCHOLOUŠKOVÁ Z. (2014). Biologie všedního dne. Západočeská univerzita, Plzeň.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Zápis průběhu obhajoby diplomové práce
Janatová Daniela
1. Zahájení - představení studentky, vedoucího a oponenta diplomové práce
2. Vystoupení studentky - prezentace DP
a. Úvod do problematiky
b. Cíle práce
c. Literární přehled
d. Materiál a metody
e. Výsledky
f. Diskuse
g. Závěr
3. Vystoupení vedoucího práce - posudek
4. Vystoupení oponenta práce - posudek
5. Odpovědi na otázky oponenta
6. Diskuse: pozitivně hodnoceny úkoly i způsob grafického zpracování, nadhled a kreativita studentky. Diskutovány mezioborové vztahy.
7. Závěrečné vyhodnocení, uzavření známky
Klasifikace: A
Datum obhajoby: 25. 8. 2021 prof. Ing. Aleš Lebeda, DrSc.
předseda komise