Diplomová práce je zaměřena na analýzu dopravní obslužnosti obcí suburbánního zázemí Plzně složkami veřejné dopravy. Samotné suburbánní zázemí je vymezeno na základě dojížďky za prací či do škol. Jsou provedeny dílčí analýzy horizontální dopravní polohy a dopravní dostupnosti, které pomáhají pochopit dopravní charakter území. Výsledkem práce je srovnání kvality dopravní obslužnosti jednotlivých obcí a indentifikace hlavních faktorů, které mají na dopravní obslužnost v zájmovém území největší vliv.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on analysis of transport services of the municipalities within suburban area of Pilsen from the standpoint of public transport. The suburban area itself is demarked via the amount of commute to school or work. The partial analyses of horizontal transport position and transport accessibility, which help in understanding the character of transport in the area, are made. The outcome of the thesis is a comparison of quality of transport services for individual municipalities and identification of main factors which affect transport services in the given area in the most significant way.
Klíčová slova
Plzeň, dopravní obslužnost, dostupnost, dopravní poloha, veřejná doprava, suburbánní zázemí
Klíčová slova v angličtině
Pilsen, transport services, accessibility, transport position, public transport, suburban surroundings
Rozsah průvodní práce
82 s., 13 vázaných příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na analýzu dopravní obslužnosti obcí suburbánního zázemí Plzně složkami veřejné dopravy. Samotné suburbánní zázemí je vymezeno na základě dojížďky za prací či do škol. Jsou provedeny dílčí analýzy horizontální dopravní polohy a dopravní dostupnosti, které pomáhají pochopit dopravní charakter území. Výsledkem práce je srovnání kvality dopravní obslužnosti jednotlivých obcí a indentifikace hlavních faktorů, které mají na dopravní obslužnost v zájmovém území největší vliv.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on analysis of transport services of the municipalities within suburban area of Pilsen from the standpoint of public transport. The suburban area itself is demarked via the amount of commute to school or work. The partial analyses of horizontal transport position and transport accessibility, which help in understanding the character of transport in the area, are made. The outcome of the thesis is a comparison of quality of transport services for individual municipalities and identification of main factors which affect transport services in the given area in the most significant way.
Klíčová slova
Plzeň, dopravní obslužnost, dostupnost, dopravní poloha, veřejná doprava, suburbánní zázemí
Klíčová slova v angličtině
Pilsen, transport services, accessibility, transport position, public transport, suburban surroundings
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat dopravní obslužnost suburbánního zázemí Plzně složkami veřejné dopravy za pomocí metod dopravně-geografického výzkumu. Základem bude určení dojížďkového regionu Plzně pomocí dat o dojížďce do škol a do práce. Dále bude zkoumána horizontální i vertikální dopravní poloha, charakteristiky dopravní sítě a dopravní dostupnost. Za pomoci těchto dílčích charakteristik budou ověřovány hypotézy o dopravní obslužnosti jednotlivých obcí. Samotná hlavní analýza bude vycházet z počtu dopravních spojů mezi obcemi zázemí a regionálním centrem v referenční dny.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat dopravní obslužnost suburbánního zázemí Plzně složkami veřejné dopravy za pomocí metod dopravně-geografického výzkumu. Základem bude určení dojížďkového regionu Plzně pomocí dat o dojížďce do škol a do práce. Dále bude zkoumána horizontální i vertikální dopravní poloha, charakteristiky dopravní sítě a dopravní dostupnost. Za pomoci těchto dílčích charakteristik budou ověřovány hypotézy o dopravní obslužnosti jednotlivých obcí. Samotná hlavní analýza bude vycházet z počtu dopravních spojů mezi obcemi zázemí a regionálním centrem v referenční dny.
Seznam doporučené literatury
HALÁS, M., KLAPKA, P. (2010): Regionalizace Česka z hlediska modelování prostorových interakcí. Sborník české geografické společnosti, roč. 115, č. 2, s. 144 ? 160
HAMPL, M. (2005): Geografická organizace společnosti v České republice: Transformační procesy a jejich obecný kontext. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, PřF UK, Praha, 148 s.
MARADA, M. (2006): Vertikální a horizontální dopravní poloha středisek osídlení Česka. In: Česká geografie v evropském prostoru [online]. Dostupné z: http://geografiedopravy.cz
MARADA, M., KVĚTOŇ, V. (2010): Diferenciace nabídky dopravních příležitostí v českých obcích a sociogeografických mikroregionech. Geografie, 115, č. 1, s. 21?43.
MARADA, M. (2010). Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 165 s. Geographica, sv. 2. ISBN 978-80-904521-2-1.
MIRVALD, S. (1999): Geografie dopravy I., Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, 71 s. ISBN: 80-7082-545-6.
SEIDENGLANZ, D. (2007): Doprava ve venkovském prostoru. In Česká geografie v evropském prostoru, sekce 1: sociogeografické procesy. České Budějovice: Česká 125 geografická společnost, Jihočeská univerzita, 2007. s. 227-234, 8 s. ISBN 978-80-7040- 986-2.
Seznam doporučené literatury
HALÁS, M., KLAPKA, P. (2010): Regionalizace Česka z hlediska modelování prostorových interakcí. Sborník české geografické společnosti, roč. 115, č. 2, s. 144 ? 160
HAMPL, M. (2005): Geografická organizace společnosti v České republice: Transformační procesy a jejich obecný kontext. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, PřF UK, Praha, 148 s.
MARADA, M. (2006): Vertikální a horizontální dopravní poloha středisek osídlení Česka. In: Česká geografie v evropském prostoru [online]. Dostupné z: http://geografiedopravy.cz
MARADA, M., KVĚTOŇ, V. (2010): Diferenciace nabídky dopravních příležitostí v českých obcích a sociogeografických mikroregionech. Geografie, 115, č. 1, s. 21?43.
MARADA, M. (2010). Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 165 s. Geographica, sv. 2. ISBN 978-80-904521-2-1.
MIRVALD, S. (1999): Geografie dopravy I., Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, 71 s. ISBN: 80-7082-545-6.
SEIDENGLANZ, D. (2007): Doprava ve venkovském prostoru. In Česká geografie v evropském prostoru, sekce 1: sociogeografické procesy. České Budějovice: Česká 125 geografická společnost, Jihočeská univerzita, 2007. s. 227-234, 8 s. ISBN 978-80-7040- 986-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu své obhajoby seznámil komisi s hlavními cíli své práce a také použitými metodami. Krátce pohovořil o teoretické části, stěžejní část obhajoby byla věnována praktické části a shrnutí hlavních výsledků.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
- konstatování, zda je dopravní obslužnost prokletím, které ser ovšem může stát lékem pro oblast Severozápad - kvalitní dopravní obslužnost může zvyšovat rozvojové šance regionů, přesto by měla být podpořena i dalšími faktory. Zápory: územím neprochází železnice, pouze jedna silnice 1. třídy, vzdálenost od D5, možná nerentabilita spojů, absence větších zaměstnavatelů.
V diskusi:
dr. Šimáček - zajímá mě výběr území - bylo to z toho důvodu, protože jsem potřeboval město velikosti Olomouce a navíc tu mám příbuzné, takže toto město znám.