Tato magisterská práce se zabývá hledáním prvků literární gotiky v díle Muriel Sparkové. Práce nejprve definuje termín literární gotika a rozebírá její prvky krátce po vzniku žánru a jeho další vývoj v průběhu historie, identifikuje též zvláštní prvky, jimiž se žánr vyznačuje v dílech skotských autorů jako jsou James Hogg nebo Robert Louis Stevenson. Práce dále zkoumá, jak ve svém díle Muriel Sparková používá gotický modus a analyzuje romány Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, Balada z předměstí a Večírek s cílem zjistit, lze-li tyto texty považovat za příklady literární gotiky. V souvislosti s autorkou se práce též zaměřuje na postmodernismus jakožto odnož literární gotiky a prezentuje analýzy románů Utěšitelé, Místo za volantem a Svévolné lelkování s důrazem na postmoderní a metafiktivní prvky.
Annotation in English
This thesis is concerned with uncovering the aspects of the Gothic in the novels of Muriel Spark. The thesis shall first outline the main characteristics of the Gothic genre in its inception and throughout its history, and also identify the peculiarities of the Gothic as appearing in the novels of prominent Scottish writers such as James Hogg or Robert Louis Stevenson. The thesis examines Muriel Spark's use of the Gothic mode and provides analyses of The Prime of Miss Jean Brodie, The Ballad of Peckham Rye and Symposium in an attempt to discern whether they bear Gothic characteristics. In connection to Muriel Spark, the thesis also discusses postmodernism as a form of the Gothic, with a special focus on the postmodern and metafictional aspects of The Comforters, The Driver's Seat and Loitering with Intent.
Keywords
Muriel Sparková, Skotsko, skotská literatura, gotická literatura, Sigmund Freud, tísnivé, nadpřirozeno, James Hogg, Robert Louis Stevenson, kalvinismus, kaledonská antisyzyga, ambivalence, dualismus, dvojník, ďábel, postmodernismus, simulakrum, metafikce
Keywords in English
Muriel Spark, Scotland, Scottish literature, Gothic literature, Sigmund Freud, the uncanny, the supernatural, James Hogg, Robert Louis Stevenson, Calvinism, Caledonian Antisyzygy, ambivalence, dualism, double, devil, post-modernism, simulacrum, metafiction
Length of the covering note
203
Language
AN
Annotation
Tato magisterská práce se zabývá hledáním prvků literární gotiky v díle Muriel Sparkové. Práce nejprve definuje termín literární gotika a rozebírá její prvky krátce po vzniku žánru a jeho další vývoj v průběhu historie, identifikuje též zvláštní prvky, jimiž se žánr vyznačuje v dílech skotských autorů jako jsou James Hogg nebo Robert Louis Stevenson. Práce dále zkoumá, jak ve svém díle Muriel Sparková používá gotický modus a analyzuje romány Nejlepší léta slečny Jean Brodieové, Balada z předměstí a Večírek s cílem zjistit, lze-li tyto texty považovat za příklady literární gotiky. V souvislosti s autorkou se práce též zaměřuje na postmodernismus jakožto odnož literární gotiky a prezentuje analýzy románů Utěšitelé, Místo za volantem a Svévolné lelkování s důrazem na postmoderní a metafiktivní prvky.
Annotation in English
This thesis is concerned with uncovering the aspects of the Gothic in the novels of Muriel Spark. The thesis shall first outline the main characteristics of the Gothic genre in its inception and throughout its history, and also identify the peculiarities of the Gothic as appearing in the novels of prominent Scottish writers such as James Hogg or Robert Louis Stevenson. The thesis examines Muriel Spark's use of the Gothic mode and provides analyses of The Prime of Miss Jean Brodie, The Ballad of Peckham Rye and Symposium in an attempt to discern whether they bear Gothic characteristics. In connection to Muriel Spark, the thesis also discusses postmodernism as a form of the Gothic, with a special focus on the postmodern and metafictional aspects of The Comforters, The Driver's Seat and Loitering with Intent.
Keywords
Muriel Sparková, Skotsko, skotská literatura, gotická literatura, Sigmund Freud, tísnivé, nadpřirozeno, James Hogg, Robert Louis Stevenson, kalvinismus, kaledonská antisyzyga, ambivalence, dualismus, dvojník, ďábel, postmodernismus, simulakrum, metafikce
Keywords in English
Muriel Spark, Scotland, Scottish literature, Gothic literature, Sigmund Freud, the uncanny, the supernatural, James Hogg, Robert Louis Stevenson, Calvinism, Caledonian Antisyzygy, ambivalence, dualism, double, devil, post-modernism, simulacrum, metafiction
Research Plan
This thesis shall be concerned with the aspects of gothic in the novels of Muriel Spark. The thesis shall first outline the main characteristics of the gothic genre in its inception, and also identify the peculiarities of the gothic as appearing in the novels of prominent Scottish writers. Finally, the thesis shall examine several chosen novels by Muriel Spark and attempt to identify its gothic characteristics.
Research Plan
This thesis shall be concerned with the aspects of gothic in the novels of Muriel Spark. The thesis shall first outline the main characteristics of the gothic genre in its inception, and also identify the peculiarities of the gothic as appearing in the novels of prominent Scottish writers. Finally, the thesis shall examine several chosen novels by Muriel Spark and attempt to identify its gothic characteristics.
Recommended resources
Spark, Muriel. Not to Disturb. New York: The Viking Press, 1972. Spark, Muriel. Symposium. London: Virago, 2006. Spark, Muriel. The Ballad of the Peckham Rye. London: Penguin Books, 1999. Gardiner, Michael, and Willy Maley, ed. The Edinburgh Companion to Muriel Spark. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. Germana, Monica. Scottish Women?s Gothic and Fantastic Writing. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013. Ian Duncan. A Companion to the Gothic (Oxford: Blackwell, 2001). Herman, David, ed. Muriel Spark: Twenty-First-Century Perspectives. Baltimore: John Hopkins University Press, 2010. Whittaker, Ruth. The Faith and Fiction of Muriel Spark. London: The Macmillan Press, 1982.
Recommended resources
Spark, Muriel. Not to Disturb. New York: The Viking Press, 1972. Spark, Muriel. Symposium. London: Virago, 2006. Spark, Muriel. The Ballad of the Peckham Rye. London: Penguin Books, 1999. Gardiner, Michael, and Willy Maley, ed. The Edinburgh Companion to Muriel Spark. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. Germana, Monica. Scottish Women?s Gothic and Fantastic Writing. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2013. Ian Duncan. A Companion to the Gothic (Oxford: Blackwell, 2001). Herman, David, ed. Muriel Spark: Twenty-First-Century Perspectives. Baltimore: John Hopkins University Press, 2010. Whittaker, Ruth. The Faith and Fiction of Muriel Spark. London: The Macmillan Press, 1982.