Tato bakalářská práce zpracovává výsledky testu ověřujícího základní znalosti z astronomie a jejím cílem je vyhodnotit znalosti studentů ve věku 8-14 let, které se týkaly specifických konceptů astronomie a vlivů planetária na výuku. Srovnání výkonu v pretestu a posttestu ukázalo, že programy absolvované v Pevnosti poznání neměly vliv na zlepšení a upevnění představ i znalostí žáků ověřované testovými otázkami.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis processes the results of a test verifying basic knowledge from astronomy and aims to evaluate the knowledge of students aged 8-14 years concerning specific concepts of astronomy and the effects of planetarium on teaching. Comparison of performance in the pretest and post-test showed that the programmes completed in the Fortress of Knowledge did not have an impact on improving and consolidating pupils' perceptions and knowledge verified by the test questions.
didactic test, difficulty index, discrimination index, reliability, normalized gain
Rozsah průvodní práce
33 s. (64 025 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce zpracovává výsledky testu ověřujícího základní znalosti z astronomie a jejím cílem je vyhodnotit znalosti studentů ve věku 8-14 let, které se týkaly specifických konceptů astronomie a vlivů planetária na výuku. Srovnání výkonu v pretestu a posttestu ukázalo, že programy absolvované v Pevnosti poznání neměly vliv na zlepšení a upevnění představ i znalostí žáků ověřované testovými otázkami.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis processes the results of a test verifying basic knowledge from astronomy and aims to evaluate the knowledge of students aged 8-14 years concerning specific concepts of astronomy and the effects of planetarium on teaching. Comparison of performance in the pretest and post-test showed that the programmes completed in the Fortress of Knowledge did not have an impact on improving and consolidating pupils' perceptions and knowledge verified by the test questions.
didactic test, difficulty index, discrimination index, reliability, normalized gain
Zásady pro vypracování
Cílem práce je statisticky zpracovat výsledky základního testu z astronomie upraveného podle zahraničního zdroje (Türk & Kalkan, 2015), který je zadáván v Pevnosti poznání. V práci by měly být zpracovány základní charakteristiky jako obtížnost a rozlišovací schopnost jednotlivých otázek a zahrnuto statistické vyhodnocení, zda došlo po absolvování výukovém programu k posunu ve výsledcích testu.
Rozsah průvodní zprávy: cca 30 stran
Zásady pro vypracování
Cílem práce je statisticky zpracovat výsledky základního testu z astronomie upraveného podle zahraničního zdroje (Türk & Kalkan, 2015), který je zadáván v Pevnosti poznání. V práci by měly být zpracovány základní charakteristiky jako obtížnost a rozlišovací schopnost jednotlivých otázek a zahrnuto statistické vyhodnocení, zda došlo po absolvování výukovém programu k posunu ve výsledcích testu.
Rozsah průvodní zprávy: cca 30 stran
Seznam doporučené literatury
Bailey, J. M., Slater, T. F. (2005). Resource Letter AER-1: Astronomy education research. American Journal of Physics, 73(8), 677?685. https://doi.org/10.1119/1.1949630.
Chráska, M. (1999). Didaktiké testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Türk, C., Kalkan, H. (2015). The Effect of Planetariums on Teaching Specific Astronomy Concepts. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 1?15. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9516-6.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika-Fyzika-Informatika), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.
Seznam doporučené literatury
Bailey, J. M., Slater, T. F. (2005). Resource Letter AER-1: Astronomy education research. American Journal of Physics, 73(8), 677?685. https://doi.org/10.1119/1.1949630.
Chráska, M. (1999). Didaktiké testy. Brno: Paido.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
Türk, C., Kalkan, H. (2015). The Effect of Planetariums on Teaching Specific Astronomy Concepts. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 1?15. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9516-6.
Dále časopisecká literatura (např. Matematika-Fyzika-Informatika), učebnice, manuály k obsluze potřebných programů a další zdroje podle vlastního výběru a uvážení.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Základní test z astronomie
Studentka představila výsledky své práce. Vedoucí práce dr. Richterek přednesl svůj posudek, dále přednesla svůj posudek oponentka Mgr. Kovářová. V další diskusi studentka reagovala na otázky týkající se zejména obtížnosti jednotlivých otázek v pretestu a posttestu, zdůvodnění malého korelačního koeficientu v některých otázkách ve vztahu k jejich obtížnosti, vymezení věku testovaných žáků či otázka vlivu počtu testových úloh.