Hlavním cílem diplomové práce je na základě dotazníkového šetření v rámci evropského projektu EuPEO popsat názory žáků 9. třídy Základní školy v Tupesích a Základní školy Františka Horenského v Boršicích na tělesnou výchovu, školní sport a mimoškolní pohybové aktivity. Výzkum byl realizován v rámci projektu European Physical Education Observatory (EuPEO) a v rámci výuky tělesné výchovy na obou zmíněných základních školách na přelomu let 2019/2020. Výzkumu se zúčastnilo celkem 37 žáků ve věku od 14 do 16 let 9. ročníku, dále se zúčastnili 2 učitelé tělesné výchovy, kteří byli zároveň i vedoucími oddělení tělesné výchovy na jednotlivých školách. Pro získání dat byly použity celkem 3 dotazníky. Dotazník EuPEO pro školy zaměřený na zodpovězení otázek týkajících se flexibility kurikula, učitelů pracujících na škole, partnerství v rámci komunity, zařízení, vybavení a zdrojů školy. EuPEO dotazník pro žáky v posledním ročníku povinné školní docházky týkající se zejména kurikula. Dotazník EuPEO systém hodnocení učení, určený pro učitele TV a pro žáky zaměřující se na cíle učení v kurikulu TV (vnímání pohybové gramotnosti, pohybové aktivity, zdravotně orientovaná pohybová zdatnost), sloužící jako platforma pro zaznamenání výsledků a hodnocení žáků.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to share opinions of 9th grade pupils from Primary School in Tupesy and Primary School František Horenský in Boršice on physical education, sport at school and after-school physical activities. The research was carried out in the framework of the European Physical Education Observatory (EuPEO) project and in the framework of physical education teaching at both mentioned primary schools at the school period of 2019/2020. A total of 37 pupils aged 14 to 16 years attending 9th grade took part in the research. Also two PE teachers who are supervisors of the physical education department at their schools. A total of 3 questionnaires were used to obtain the data. The EuPEO school questionnaire about curriculum flexibility, school teachers, community partnerships, facilities, equipment and resources. The EuPEO questionnaire about curriculum for pupils in the last year of compulsory education. The EuPEO questionnaire system of learning assessment, designed for PE teachers and pupils focusing on learning objectives in PE curriculum (perception of physical literacy, physical activity, health-related physical fitness), serving as a platform for recording results and assessing pupils.
Klíčová slova
Tělesná výchova, pohybová aktivita, pohybové schopnosti, zdraví, starší školní věk, kvalita života.
Klíčová slova v angličtině
Physical education, physical activity, motor skills, health, older school age, quality of life.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce je na základě dotazníkového šetření v rámci evropského projektu EuPEO popsat názory žáků 9. třídy Základní školy v Tupesích a Základní školy Františka Horenského v Boršicích na tělesnou výchovu, školní sport a mimoškolní pohybové aktivity. Výzkum byl realizován v rámci projektu European Physical Education Observatory (EuPEO) a v rámci výuky tělesné výchovy na obou zmíněných základních školách na přelomu let 2019/2020. Výzkumu se zúčastnilo celkem 37 žáků ve věku od 14 do 16 let 9. ročníku, dále se zúčastnili 2 učitelé tělesné výchovy, kteří byli zároveň i vedoucími oddělení tělesné výchovy na jednotlivých školách. Pro získání dat byly použity celkem 3 dotazníky. Dotazník EuPEO pro školy zaměřený na zodpovězení otázek týkajících se flexibility kurikula, učitelů pracujících na škole, partnerství v rámci komunity, zařízení, vybavení a zdrojů školy. EuPEO dotazník pro žáky v posledním ročníku povinné školní docházky týkající se zejména kurikula. Dotazník EuPEO systém hodnocení učení, určený pro učitele TV a pro žáky zaměřující se na cíle učení v kurikulu TV (vnímání pohybové gramotnosti, pohybové aktivity, zdravotně orientovaná pohybová zdatnost), sloužící jako platforma pro zaznamenání výsledků a hodnocení žáků.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to share opinions of 9th grade pupils from Primary School in Tupesy and Primary School František Horenský in Boršice on physical education, sport at school and after-school physical activities. The research was carried out in the framework of the European Physical Education Observatory (EuPEO) project and in the framework of physical education teaching at both mentioned primary schools at the school period of 2019/2020. A total of 37 pupils aged 14 to 16 years attending 9th grade took part in the research. Also two PE teachers who are supervisors of the physical education department at their schools. A total of 3 questionnaires were used to obtain the data. The EuPEO school questionnaire about curriculum flexibility, school teachers, community partnerships, facilities, equipment and resources. The EuPEO questionnaire about curriculum for pupils in the last year of compulsory education. The EuPEO questionnaire system of learning assessment, designed for PE teachers and pupils focusing on learning objectives in PE curriculum (perception of physical literacy, physical activity, health-related physical fitness), serving as a platform for recording results and assessing pupils.
Klíčová slova
Tělesná výchova, pohybová aktivita, pohybové schopnosti, zdraví, starší školní věk, kvalita života.
Klíčová slova v angličtině
Physical education, physical activity, motor skills, health, older school age, quality of life.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s problematikou monitorování kvality ve vzdělávacím systému.
2. Zajištění výzkumného vzorku z 9. tříd na dvou základních školách.
3. Organizace výzkumného šetření; testy fyzické zdatnosti, vyplnění online dotazníku.
4. Statistické zpracování dat. Grafické vyjádření výsledků.
5. Napsání manuskriptu diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení s problematikou monitorování kvality ve vzdělávacím systému.
2. Zajištění výzkumného vzorku z 9. tříd na dvou základních školách.
3. Organizace výzkumného šetření; testy fyzické zdatnosti, vyplnění online dotazníku.
4. Statistické zpracování dat. Grafické vyjádření výsledků.
5. Napsání manuskriptu diplomové práce.