Cílem bakalářské práce Senioři a internet je srovnat výši digitálních dovedností u seniorů žijících v domově pro seniory a seniorů žijících v domácím prostředí v okrese Ústí nad Orlicí a zároveň porovnat zastoupení uživatelů internetu v těchto dvou skupinách.
V teoretické části je popisován vztah seniorů k internetu v kontextu informační společnosti, jsou představeny možné bariéry při používání internetu a jsou vymezeny pojmy digitální gramotnost a digitální dovednosti. V praktické části se metodou kvantitativního výzkumu testují stanovené hypotézy
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis Seniors And The Internet is to compare the level of digital skills in seniors living in the retirement home and seniors living in a home environment in the district of Ústí nad Orlicí and to compare the representation of Internet users in these two groups.
The theoretical part describes the relationship of seniors to the Internet in the context of the information society, introduces possible barriers to using the Internet and defines the concepts of digital literacy and digital skills. In the practical part, quantitative research is used to test the hypotheses.
Klíčová slova
digitální dovednosti, digitální gramotnost, domov pro seniory, internet, informační společnost, senior
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, digital skills, information society, retirement home, senior, the internet
Rozsah průvodní práce
60 s. (73 309 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce Senioři a internet je srovnat výši digitálních dovedností u seniorů žijících v domově pro seniory a seniorů žijících v domácím prostředí v okrese Ústí nad Orlicí a zároveň porovnat zastoupení uživatelů internetu v těchto dvou skupinách.
V teoretické části je popisován vztah seniorů k internetu v kontextu informační společnosti, jsou představeny možné bariéry při používání internetu a jsou vymezeny pojmy digitální gramotnost a digitální dovednosti. V praktické části se metodou kvantitativního výzkumu testují stanovené hypotézy
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis Seniors And The Internet is to compare the level of digital skills in seniors living in the retirement home and seniors living in a home environment in the district of Ústí nad Orlicí and to compare the representation of Internet users in these two groups.
The theoretical part describes the relationship of seniors to the Internet in the context of the information society, introduces possible barriers to using the Internet and defines the concepts of digital literacy and digital skills. In the practical part, quantitative research is used to test the hypotheses.
Klíčová slova
digitální dovednosti, digitální gramotnost, domov pro seniory, internet, informační společnost, senior
Klíčová slova v angličtině
digital literacy, digital skills, information society, retirement home, senior, the internet
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Srovnat úrovně internetové gramotnosti seniorů žijících v domově pro seniory a seniorů žijících v domácím prostředí.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Výzkum vychází z předpokladu, že v moderní společnosti se také senioři přizpůsobují technologickým změnám. Míra přizpůsobení však závisí na prostředí, ve kterém žijí. Kvantitativní výzkum zaměřený na seniory a úroveň jejich internetové gramotnosti. V případě, že senioři disponují internetovou gramotností, budou hledány odpovědi na konkrétnější otázky ohledně účelů používání internetu a jejich frekvence. Výzkum by tak měl zjistit, zda existuje odlišnost, popřípadě jak velká, v úrovni internetové gramotnosti v závislosti na tom, zda senior žije v domově pro seniory nebo v domácím prostředí.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření provedeného na souboru seniorů žijících v domácím prostředí a seniorů žijících v domově pro seniory. Hypotézy budou statisticky testovány.
D. Harmonogram práce:
- Orientace v odborné literatuře: květen 2019
- Pracovní verze osnovy práce: červen 2019
- Hypotézy a operacionalizace pojmů hypotéz: září 2019
- Sběr dat: říjen - listopad 2019
- Zpracování dat: leden 2020
- První verze celé práce k poslední konzultaci: nejpozději konec února 2020
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Srovnat úrovně internetové gramotnosti seniorů žijících v domově pro seniory a seniorů žijících v domácím prostředí.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Výzkum vychází z předpokladu, že v moderní společnosti se také senioři přizpůsobují technologickým změnám. Míra přizpůsobení však závisí na prostředí, ve kterém žijí. Kvantitativní výzkum zaměřený na seniory a úroveň jejich internetové gramotnosti. V případě, že senioři disponují internetovou gramotností, budou hledány odpovědi na konkrétnější otázky ohledně účelů používání internetu a jejich frekvence. Výzkum by tak měl zjistit, zda existuje odlišnost, popřípadě jak velká, v úrovni internetové gramotnosti v závislosti na tom, zda senior žije v domově pro seniory nebo v domácím prostředí.
C. Návrh postupu řešení (metodika): Kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření provedeného na souboru seniorů žijících v domácím prostředí a seniorů žijících v domově pro seniory. Hypotézy budou statisticky testovány.
D. Harmonogram práce:
- Orientace v odborné literatuře: květen 2019
- Pracovní verze osnovy práce: červen 2019
- Hypotézy a operacionalizace pojmů hypotéz: září 2019
- Sběr dat: říjen - listopad 2019
- Zpracování dat: leden 2020
- První verze celé práce k poslední konzultaci: nejpozději konec února 2020
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (3. vyd). Praha: Karolinum.
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (2. vyd). Praha: Havlíček Brain Team.
Špatenková, N. (2013). Gerontagogika (1.vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého.
Seznam doporučené literatury
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (3. vyd). Praha: Karolinum.
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří (2. vyd). Praha: Havlíček Brain Team.
Špatenková, N. (2013). Gerontagogika (1.vyd.). Olomouc: Univerzita Palackého.