Tato práce si dává za cíl porovnat smrt jakožto koncept ve dvou vybraných dílech Nacume Sósekiho, kde jsou smrt a smrtelnost jedněmi z hlavních témat. K analýze těchto děl jsou využita díla z oblasti naratologie zasazená do kontextu Japonského uchopení smrti v období autorova života. Po podrobné analýze tato práce zjišťuje, že v díle Kusamakura se hraje smrt převážně estetickou roli. Protagonista-umělec je smrtí fascinován a touží uchopit estetickou podstatu v tváři umírající dívky, aniž by bylo jeho pojetí zastřeno emocemi. Oproti tomu protagonista v Kófu je sžírán vlastními emocemi natolik, že pasivně vyhledává smrt. Napříč oběma díly lze vycítit vlivy Evropské literatury a Buddhistického pojetí smrti.
Anotace v angličtině
This thesis aims to compare death as a concept in two selected works by Natsume Soseki, where death and mortality are among the main topics. For the purpose of literary analysis, the text uses theoretical works from the field of Narratology in the context of the Japanese understanding of death during the author's lifetime. After a detailed analysis, this thesis determines that death predominantly plays an aesthetic role in Kusamakura. The artist protagonist is fascinated by death and hopes to grasp its aesthetic essence as depicted in a face of a dying girl. He hopes to do so detached from emotions. Compared to that, Kofu's protagonist is being consumed by his own emotion to such a degree that he passively seeks out death. Both works show influences of European literature and Buddhist understanding of death.
Tato práce si dává za cíl porovnat smrt jakožto koncept ve dvou vybraných dílech Nacume Sósekiho, kde jsou smrt a smrtelnost jedněmi z hlavních témat. K analýze těchto děl jsou využita díla z oblasti naratologie zasazená do kontextu Japonského uchopení smrti v období autorova života. Po podrobné analýze tato práce zjišťuje, že v díle Kusamakura se hraje smrt převážně estetickou roli. Protagonista-umělec je smrtí fascinován a touží uchopit estetickou podstatu v tváři umírající dívky, aniž by bylo jeho pojetí zastřeno emocemi. Oproti tomu protagonista v Kófu je sžírán vlastními emocemi natolik, že pasivně vyhledává smrt. Napříč oběma díly lze vycítit vlivy Evropské literatury a Buddhistického pojetí smrti.
Anotace v angličtině
This thesis aims to compare death as a concept in two selected works by Natsume Soseki, where death and mortality are among the main topics. For the purpose of literary analysis, the text uses theoretical works from the field of Narratology in the context of the Japanese understanding of death during the author's lifetime. After a detailed analysis, this thesis determines that death predominantly plays an aesthetic role in Kusamakura. The artist protagonist is fascinated by death and hopes to grasp its aesthetic essence as depicted in a face of a dying girl. He hopes to do so detached from emotions. Compared to that, Kofu's protagonist is being consumed by his own emotion to such a degree that he passively seeks out death. Both works show influences of European literature and Buddhist understanding of death.
V této práci bych se chtěla věnovat způsobu, jakým Sóseki Nacume popisuje smrt a k čemu ji ve vybraných dílech využívá. Budu se soustředit nejen na konkrétní volbu slov k vykreslení těchto situací, ale i na význam smrti v rámci jednotlivých děl ale i napříč nimi. Např. v románu Kokoro, který je zasazen do kontextu smrti císaře Meidžiho a následné sebevraždy generála Nogiho, stojí v centru samého díla sebevražda jako stěžejní téma (dále se také vyskytuje pouhou zmínkou v díle Sanširó). Naopak např. v románu Kusamakura se pak smrt vyskytuje jako předmět umělecké fascinace morbidní krásou, kterou by hlavní postava básníka ráda zachytila v malbě. Odlišný přístup k smrti autor také zaujímá v díle Jume džúja, kde popisuje své sny a smrt se v nich často vyskytuje, ale jedná se o smrt s prvky fantaskna, které zabíhá až do surreálna. V této práci bych se věnovala hlubší analýze přístupu k tomuto tématu, které je v každém z vybraných děl zpracováno odlišným způsobem.
Zásady pro vypracování
V této práci bych se chtěla věnovat způsobu, jakým Sóseki Nacume popisuje smrt a k čemu ji ve vybraných dílech využívá. Budu se soustředit nejen na konkrétní volbu slov k vykreslení těchto situací, ale i na význam smrti v rámci jednotlivých děl ale i napříč nimi. Např. v románu Kokoro, který je zasazen do kontextu smrti císaře Meidžiho a následné sebevraždy generála Nogiho, stojí v centru samého díla sebevražda jako stěžejní téma (dále se také vyskytuje pouhou zmínkou v díle Sanširó). Naopak např. v románu Kusamakura se pak smrt vyskytuje jako předmět umělecké fascinace morbidní krásou, kterou by hlavní postava básníka ráda zachytila v malbě. Odlišný přístup k smrti autor také zaujímá v díle Jume džúja, kde popisuje své sny a smrt se v nich často vyskytuje, ale jedná se o smrt s prvky fantaskna, které zabíhá až do surreálna. V této práci bych se věnovala hlubší analýze přístupu k tomuto tématu, které je v každém z vybraných děl zpracováno odlišným způsobem.
Seznam doporučené literatury
Literární prameny:
NACUME Sóseki. Jume džúja. 33. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 187 s. ISBN 4003101197.
NACUME Sóseki. Kokoro. 36. sacu. Tókjó: Šinčóša, 2002, 301 s. ISBN 4101010137.
NACUME Sóseki. Kusamakura. 96. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 223 s. ISBN 4003101049.
NACUME Sóseki. Sanširó. 87. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 324 s. ISBN 4003101065.
Bibliografie:
BARGEN, Doris G. Suicidal honor: General Nogi and the writings of Mori Ogai and Natsume Soseki. Honolulu: University of Hawaii Press, c2006.
KARATANI, Kojin. Origins of modern Japanese literature. Durham, N.C.: Duke University Press, c1993. ISBN 0822313235.
KEENE, Donald. Dawn to the west: Japanese literature of the modern era. New York: Columbia University Press, c1999. ISBN 0231114389.
NATSUME, Soseki, Michael K. BOURDAGHS, Atsuko. UEDA a Joseph A. MURPHY. Theory of literature and other critical writings. New York: Columbia University Press, c2009. Weatherhead books on Asia.
NACUME Sóseki. Bungaku hjóron. 1. 6. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2001, 262 s. ISBN 4003101170.
POLLACK, David., 1992. Reading against culture: ideology and narrative in the Japanese novel. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. ISBN 0801480353.
YIU, Angela. Chaos and order in the works of Natsume Soseki. Honolulu, HI: University of
Seznam doporučené literatury
Literární prameny:
NACUME Sóseki. Jume džúja. 33. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 187 s. ISBN 4003101197.
NACUME Sóseki. Kokoro. 36. sacu. Tókjó: Šinčóša, 2002, 301 s. ISBN 4101010137.
NACUME Sóseki. Kusamakura. 96. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 223 s. ISBN 4003101049.
NACUME Sóseki. Sanširó. 87. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2002, 324 s. ISBN 4003101065.
Bibliografie:
BARGEN, Doris G. Suicidal honor: General Nogi and the writings of Mori Ogai and Natsume Soseki. Honolulu: University of Hawaii Press, c2006.
KARATANI, Kojin. Origins of modern Japanese literature. Durham, N.C.: Duke University Press, c1993. ISBN 0822313235.
KEENE, Donald. Dawn to the west: Japanese literature of the modern era. New York: Columbia University Press, c1999. ISBN 0231114389.
NATSUME, Soseki, Michael K. BOURDAGHS, Atsuko. UEDA a Joseph A. MURPHY. Theory of literature and other critical writings. New York: Columbia University Press, c2009. Weatherhead books on Asia.
NACUME Sóseki. Bungaku hjóron. 1. 6. sacuhakkó. Tókjó: Iwanami šoten, 2001, 262 s. ISBN 4003101170.
POLLACK, David., 1992. Reading against culture: ideology and narrative in the Japanese novel. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press. ISBN 0801480353.
YIU, Angela. Chaos and order in the works of Natsume Soseki. Honolulu, HI: University of