Tato práce se zaměřuje na obraz maskulinity ve vybraných románech Ernesta Hemingwaye, Normana Mailera a Tima O'Briena. Jejím výchozím bodem je chápání maskulinity coby výsledku každodenní lidské interakce. To, co je vnímáno jako projev mužnosti, je třeba analyzovat v historickém kontextu daného diskurzu maskulinity. Od raných dob nezávislosti byla americká maskulinita vykreslována jako ohrožená a celá řada společenských komentátorů se věnovala otázce posílení pravých mužských vlastností. Ernest Hemingway a Norman Mailer patří k těm významným americkým autorům, jejichž tvorba je nesena myšlenkou, že praví muži musí neustále prokazovat svou mužnost v boji proti nepřátelskému světu, což vyžaduje notnou dávku sebeovládání a disciplíny. Romány Tima O'Briena oproti tomu poukazují na negativní dopady mužské posedlosti ovládáním sebe a druhých a zdůrazňují nutnost komunikace s ženským světem.
Anotace v angličtině
The goal of this dissertation is examine the representation of masculinity in the novels of Ernest Hemingway, Norman Mailer, and Tim O'Brien. The starting point is that masculinity is defined culturally trough countless daily transactions. What comes across as manly has to be thus analyzed in the context of a relevant discourse on masculinity. Since the early days of the republic, American masculinity has always been viewed as being in danger of emasculation and various strategies of boosting it up have been devised by an array of social commentators. Ernest Hemingway and Norman Mailer are among the most prominent American writers whose work is driven by the idea that masculinity has to be constantly proven in a heroic fight against a hostile world, which requires a great degree of self-control and discipline. Tim O'Brien's novels, on the other hand, show the negative consequences of the obsession with control and emphasize the importance of communication with the feminine world.
Klíčová slova
maskulinita, gender, americká kultura, násilí, válečná literatura
Klíčová slova v angličtině
masculinity, gender, American culture, violence, war literature
Rozsah průvodní práce
134 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zaměřuje na obraz maskulinity ve vybraných románech Ernesta Hemingwaye, Normana Mailera a Tima O'Briena. Jejím výchozím bodem je chápání maskulinity coby výsledku každodenní lidské interakce. To, co je vnímáno jako projev mužnosti, je třeba analyzovat v historickém kontextu daného diskurzu maskulinity. Od raných dob nezávislosti byla americká maskulinita vykreslována jako ohrožená a celá řada společenských komentátorů se věnovala otázce posílení pravých mužských vlastností. Ernest Hemingway a Norman Mailer patří k těm významným americkým autorům, jejichž tvorba je nesena myšlenkou, že praví muži musí neustále prokazovat svou mužnost v boji proti nepřátelskému světu, což vyžaduje notnou dávku sebeovládání a disciplíny. Romány Tima O'Briena oproti tomu poukazují na negativní dopady mužské posedlosti ovládáním sebe a druhých a zdůrazňují nutnost komunikace s ženským světem.
Anotace v angličtině
The goal of this dissertation is examine the representation of masculinity in the novels of Ernest Hemingway, Norman Mailer, and Tim O'Brien. The starting point is that masculinity is defined culturally trough countless daily transactions. What comes across as manly has to be thus analyzed in the context of a relevant discourse on masculinity. Since the early days of the republic, American masculinity has always been viewed as being in danger of emasculation and various strategies of boosting it up have been devised by an array of social commentators. Ernest Hemingway and Norman Mailer are among the most prominent American writers whose work is driven by the idea that masculinity has to be constantly proven in a heroic fight against a hostile world, which requires a great degree of self-control and discipline. Tim O'Brien's novels, on the other hand, show the negative consequences of the obsession with control and emphasize the importance of communication with the feminine world.
Klíčová slova
maskulinita, gender, americká kultura, násilí, válečná literatura
Klíčová slova v angličtině
masculinity, gender, American culture, violence, war literature
Zásady pro vypracování
Hlavní myšlenkou práce je, že neexistuje nic takového jako neměnné americké mužství, jímž by se aspoň někteří američtí muži vyznačovali. Práce se proto zaměřuje na to, co R. W. Connell označuje jako hegemonní maskulinitu, která od vzniku Spojených států odrážela hodnoty středostavovských bílých mužů a s níž se jinak smýšlející muži museli nějak vyrovnat. Na této hegemonní maskulinitě je zajímavé, že její nositelé jsou téměř vždy v defenzívě, neboť mají pocit, že jejích mužství je třeba neustále dokazovat neboli rovnou hájit. Tento pocit ze začátku souvisel hlavně s fungováním raného kapitalistického systému (self-made man zjišťoval, že stejně jako neexistují meze jeho činorodosti, vždy existuje možnost, že jeho snahy skončí nezdarem a jeho mužství bude zpochybněno), s postupem času pak paradoxně sílil vzhledem ke společenskému vývoji ve Spojených státech. V devatenáctém století pocit, že mužství je třeba kultivovat a opečovávat, velmi výstižně a názorně vyjadřuje Thoreau ve svém stěžejním díle Walden. Podobné obavy ohledně kondice amerického mužství se objevují v pozdějších dílech. Jak Ernest Hemingway, tak Norman Mailer ve své tvorbě zobrazují americkou maskulinitu jakožto procházející hlubokou krizí a zdůrazňují nutnost jejího posílení, jehož lze dosáhnout pouze prostřednictvím disciplíny a potlačení vlivu ženského světa. Oproti tomu romány Tima O´Briena ukazují, že posedlost sebeovládáním a ovládáním jiných způsobuje zapouzdření se do sebe sama a neschopnost komunikace. Otevření se ženskému světu je proto v jeho díle důležitých krokem k rozvoji hlubšího a uvědomělejšího mužství.
Zásady pro vypracování
Hlavní myšlenkou práce je, že neexistuje nic takového jako neměnné americké mužství, jímž by se aspoň někteří američtí muži vyznačovali. Práce se proto zaměřuje na to, co R. W. Connell označuje jako hegemonní maskulinitu, která od vzniku Spojených států odrážela hodnoty středostavovských bílých mužů a s níž se jinak smýšlející muži museli nějak vyrovnat. Na této hegemonní maskulinitě je zajímavé, že její nositelé jsou téměř vždy v defenzívě, neboť mají pocit, že jejích mužství je třeba neustále dokazovat neboli rovnou hájit. Tento pocit ze začátku souvisel hlavně s fungováním raného kapitalistického systému (self-made man zjišťoval, že stejně jako neexistují meze jeho činorodosti, vždy existuje možnost, že jeho snahy skončí nezdarem a jeho mužství bude zpochybněno), s postupem času pak paradoxně sílil vzhledem ke společenskému vývoji ve Spojených státech. V devatenáctém století pocit, že mužství je třeba kultivovat a opečovávat, velmi výstižně a názorně vyjadřuje Thoreau ve svém stěžejním díle Walden. Podobné obavy ohledně kondice amerického mužství se objevují v pozdějších dílech. Jak Ernest Hemingway, tak Norman Mailer ve své tvorbě zobrazují americkou maskulinitu jakožto procházející hlubokou krizí a zdůrazňují nutnost jejího posílení, jehož lze dosáhnout pouze prostřednictvím disciplíny a potlačení vlivu ženského světa. Oproti tomu romány Tima O´Briena ukazují, že posedlost sebeovládáním a ovládáním jiných způsobuje zapouzdření se do sebe sama a neschopnost komunikace. Otevření se ženskému světu je proto v jeho díle důležitých krokem k rozvoji hlubšího a uvědomělejšího mužství.
Seznam doporučené literatury
Bates, Milton J. The Wars We Took to Vietnam: Cultural Conflict and Storytelling.
Baudrillard, Jean. Seduction.
Beidler, Philip D. Re-Writing America: Vietnam Authors in Their Generation.
Braudy, Leo. From Chivalry to Terrorism: War and the Changing Nature of Masculinity.
Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity.
Connell, R. W. Masculinities.
Engelhardt, Tom. The End of Victory Culture: Cold War America and the Disillusioning of a Generation.
Faludi, Susan. Stiffed: The Betrayal of the American Man.
Fiedler, Leslie. Love and Death in the American Novel.
Gibson, James William. Warrior Dreams: Violence and Manhood in Post-Vietnam America.
Kimbrell, Andrew. The Masculine Mystique: The Politics of Masculinity.
Kimmel, Michael. Manhood in America: A Cultural History.
May, Elaine Taylor. Homeward Bound: American Families in the Cold War Era.
Millett, Kate. Sexual Politics.
Mill, C. Wright. White Collar: The American Middle Classes.
Nadel, Alan. Containment Culture: American Narratives, Postmodernism, and the Atomic Age.
Reumann, Miriam G. American Sexual Character: Sex, Gender, and National Identity in the Kinsey Reports.
Rotundo, E. Anthony. American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era.
Savran, David. Taking It Like a Man: White Masculinity, Masochism, and Contemporary Culture.
Vernon, Alex. Soldiers Once and Still: Ernest Hemingway, James Salter & Tim O'Brien.
Seznam doporučené literatury
Bates, Milton J. The Wars We Took to Vietnam: Cultural Conflict and Storytelling.
Baudrillard, Jean. Seduction.
Beidler, Philip D. Re-Writing America: Vietnam Authors in Their Generation.
Braudy, Leo. From Chivalry to Terrorism: War and the Changing Nature of Masculinity.
Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity.
Connell, R. W. Masculinities.
Engelhardt, Tom. The End of Victory Culture: Cold War America and the Disillusioning of a Generation.
Faludi, Susan. Stiffed: The Betrayal of the American Man.
Fiedler, Leslie. Love and Death in the American Novel.
Gibson, James William. Warrior Dreams: Violence and Manhood in Post-Vietnam America.
Kimbrell, Andrew. The Masculine Mystique: The Politics of Masculinity.
Kimmel, Michael. Manhood in America: A Cultural History.
May, Elaine Taylor. Homeward Bound: American Families in the Cold War Era.
Millett, Kate. Sexual Politics.
Mill, C. Wright. White Collar: The American Middle Classes.
Nadel, Alan. Containment Culture: American Narratives, Postmodernism, and the Atomic Age.
Reumann, Miriam G. American Sexual Character: Sex, Gender, and National Identity in the Kinsey Reports.
Rotundo, E. Anthony. American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era.
Savran, David. Taking It Like a Man: White Masculinity, Masochism, and Contemporary Culture.
Vernon, Alex. Soldiers Once and Still: Ernest Hemingway, James Salter & Tim O'Brien.