- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Hraniční formy tělesnosti, jako prostředek pro vytváření vlastní identity a kritiky masové kultury na poli současné české performance umělkyně Dariny Alster.
Hlavní téma v angličtině
Border forms of physicality as a means of creating self-identity and criticism of mass culture in the field of contemporary Czech performance artist Darina Alster.
Název dle studenta
Hraniční formy tělesnosti u performance umělkyně Dariny Alster
Název dle studenta v angličtině
Borderline forms of corporeality at the artist Darina Alster
Ve své práci se zabývám hraničními formami tělesnosti v performativním umění ve vztahu k novým digitálním médiím. Konkrétně k dokumentaci pomocí videa. Předmětem zájmu práce je popření nebo naopak potvrzení tělesnosti v umění performance skrze videodokumentaci. V oblasti výzkumné problematiky analyzuji tvorbu umělkyně Dariny Alster, která ve své práci využívá digitální média především ke kritice a polemice nad současným geopolitickým stavem, nejen v mezích České republiky. Umělkyně často vytváří digitální identity, kterými se vyjadřuje například k problematice společenské nerovnosti, genderu, klimatickým změnám nebo politizaci citů. Při analýze děl Dariny Alster pracuji s komparativní analýzou, jež shledávám jako vhodnou pro aplikaci a argumentaci nabitých tezí. V teoretických částech postupuji podle diskurzivní analýzy, jejíž cílem je poukázat na ambivalenci a různorodost teoretických přístupů. Mým cílem je na příkladech vybraných děl umělkyně Darina Alster, nalézt a pojmenovat možné přístupy k dokumentaci pomocí média videa. Nabídnout možné teorie performance, jež nejsou založené na její bezprostřednosti, a zabývat se problematickou technické reprodukce, pomocí dokumentace, jež efemérnost performance narušuje.
Anotace v angličtině
In my work I deal with forms of corporeality in performance art, in relation to new digital media. Specifically, for video-documentation. The subject of my work is the confirmation or denial of corporeality in the art of performance thought video-documentation. I analyze the work of the artist Darina Alster, who in her work uses digital media primarily for criticism over the current geopolitical state, not only in the Czech Republic. Darina Alster create digital identities to express herself, for example, at issues of social inequality, gender, climate change or the politicization of emotions. When I analyze the works of Darina Alster, I work with a comparative analysis, which I find suitable for the application and argumentation of charged theses. In the theoretical parts, I proceed according to a discursive analysis, which I want to point out the ambivalence and diversity of theoretical approaches. My objective is to find and name possible approaches to documentation using media video on the examples of selected works by the artist Darina Alster. To offer theories of performance that are not based on its immediacy, and to deal with problematic technical reproductions, using documentation that disrupts the ephemerality of performance.
Ve své práci se zabývám hraničními formami tělesnosti v performativním umění ve vztahu k novým digitálním médiím. Konkrétně k dokumentaci pomocí videa. Předmětem zájmu práce je popření nebo naopak potvrzení tělesnosti v umění performance skrze videodokumentaci. V oblasti výzkumné problematiky analyzuji tvorbu umělkyně Dariny Alster, která ve své práci využívá digitální média především ke kritice a polemice nad současným geopolitickým stavem, nejen v mezích České republiky. Umělkyně často vytváří digitální identity, kterými se vyjadřuje například k problematice společenské nerovnosti, genderu, klimatickým změnám nebo politizaci citů. Při analýze děl Dariny Alster pracuji s komparativní analýzou, jež shledávám jako vhodnou pro aplikaci a argumentaci nabitých tezí. V teoretických částech postupuji podle diskurzivní analýzy, jejíž cílem je poukázat na ambivalenci a různorodost teoretických přístupů. Mým cílem je na příkladech vybraných děl umělkyně Darina Alster, nalézt a pojmenovat možné přístupy k dokumentaci pomocí média videa. Nabídnout možné teorie performance, jež nejsou založené na její bezprostřednosti, a zabývat se problematickou technické reprodukce, pomocí dokumentace, jež efemérnost performance narušuje.
Anotace v angličtině
In my work I deal with forms of corporeality in performance art, in relation to new digital media. Specifically, for video-documentation. The subject of my work is the confirmation or denial of corporeality in the art of performance thought video-documentation. I analyze the work of the artist Darina Alster, who in her work uses digital media primarily for criticism over the current geopolitical state, not only in the Czech Republic. Darina Alster create digital identities to express herself, for example, at issues of social inequality, gender, climate change or the politicization of emotions. When I analyze the works of Darina Alster, I work with a comparative analysis, which I find suitable for the application and argumentation of charged theses. In the theoretical parts, I proceed according to a discursive analysis, which I want to point out the ambivalence and diversity of theoretical approaches. My objective is to find and name possible approaches to documentation using media video on the examples of selected works by the artist Darina Alster. To offer theories of performance that are not based on its immediacy, and to deal with problematic technical reproductions, using documentation that disrupts the ephemerality of performance.
Ve své práci se budu zabývat tělesností a hranicemi těla, jako prostředku pro vytváření vlastní identity a kritiky normativní masové kultury. V oblasti této problematiky budu analyzovat tvorbu umělkyně Dariny Alster, která ve své tvorbě kritizuje současnou normativní masovou kulturu, a estetickým projevem, reflektuje současný geopolitický stav, nejen v mezích České republiky. Umělkyně často využívá identit, které sama vytváří pro specifický účel vyjádření se k tématům, jako jsou například problematika identity, genderu, sexuality a politizace citů. Pomocí diskurzivní analýzy jejich děl, nastíním současné tendence performance ve světovém kontextu. Ve své práci se budu taktéž věnovat šíření performativního umění skrze technickou reprodukci, coby nového nepomíjejícího materiálu v performance, a možnostmi nové interpretace zaznamenaných děl a jejich možné manipulace pomocí technických prostředků. Ve své práci definuji pojmy spjaté s performativním uměním a osobností Dariny Alster, jako jsou performance, interdisciplinarita, bodyart, fait social, politizace umění, problematika genderu, při kterých se budu historicky opírat o neoavangardní umění. Diplomová práce bude založena na analýze jednotlivých děl, které se přirozeně vyvíjejí s geopolitickým stavem, který kriticky reflektují a novými symbolikami, které získávají díky technické reprodukci a rozpuštění hierarchií a hodnotových systémů v umění pomocí současné tendence interdisciplinarity. Cílem této práce je analyzovat tvorbu umělkyně Dariny Alster, hledání výrazných analogických prvků, které ve svých dílech využívá ke kritice normativní společnosti, a zabývat se problematikou technické reprodukce neopakovatelnosti umění performance.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu zabývat tělesností a hranicemi těla, jako prostředku pro vytváření vlastní identity a kritiky normativní masové kultury. V oblasti této problematiky budu analyzovat tvorbu umělkyně Dariny Alster, která ve své tvorbě kritizuje současnou normativní masovou kulturu, a estetickým projevem, reflektuje současný geopolitický stav, nejen v mezích České republiky. Umělkyně často využívá identit, které sama vytváří pro specifický účel vyjádření se k tématům, jako jsou například problematika identity, genderu, sexuality a politizace citů. Pomocí diskurzivní analýzy jejich děl, nastíním současné tendence performance ve světovém kontextu. Ve své práci se budu taktéž věnovat šíření performativního umění skrze technickou reprodukci, coby nového nepomíjejícího materiálu v performance, a možnostmi nové interpretace zaznamenaných děl a jejich možné manipulace pomocí technických prostředků. Ve své práci definuji pojmy spjaté s performativním uměním a osobností Dariny Alster, jako jsou performance, interdisciplinarita, bodyart, fait social, politizace umění, problematika genderu, při kterých se budu historicky opírat o neoavangardní umění. Diplomová práce bude založena na analýze jednotlivých děl, které se přirozeně vyvíjejí s geopolitickým stavem, který kriticky reflektují a novými symbolikami, které získávají díky technické reprodukci a rozpuštění hierarchií a hodnotových systémů v umění pomocí současné tendence interdisciplinarity. Cílem této práce je analyzovat tvorbu umělkyně Dariny Alster, hledání výrazných analogických prvků, které ve svých dílech využívá ke kritice normativní společnosti, a zabývat se problematikou technické reprodukce neopakovatelnosti umění performance.
Seznam doporučené literatury
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN 978-80-904487-2-8.
VUJANOVIČ, Ana a Aleksandra JOVIĆEVIĆ. Úvod do performatívnych štúdií. Bratislava: Divadelný ústav, 2012. ISBN 978-80-89369-24-9.
HUMHAL, Pavel. Záznamy manipulované reality. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-87108-67-3.
SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009. Svetové divadlo. ISBN 978-80-89369-11-9.
SEI, Keiko a Vladimír HAVLÍK. Konečná krajina. Praha: One Woman Press, 2004. ISBN 80-86356-28-0.
BUDDEUS, Hana. Zobrazení bez reprodukce?: fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století = Representation without reproduction? : photography and performance in Czech art of the 1970s. V Praze: UMPRUM, 2017. Post Scriptum (UMPRUM). ISBN 978-80-87989-36-4.
BERGER, John. O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009. Edice vizuální teorie. ISBN isbn978-80-86603-81-0.
BUTLER, Judith. Závažná těla: o materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. Limes (Karolinum). ISBN 978-80-246-3325-1.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-485-5.
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-382-1.
ZIKMUND-LENDER, Ladislav. What a material!: queer art from Central Europe. Ilustrovala Darina ALSTER. Prague: L. Zikmund, 2012. ISBN 978-80-905271-0-2.
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4.
Seznam doporučené literatury
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. Teorie (Na konári). ISBN 978-80-904487-2-8.
VUJANOVIČ, Ana a Aleksandra JOVIĆEVIĆ. Úvod do performatívnych štúdií. Bratislava: Divadelný ústav, 2012. ISBN 978-80-89369-24-9.
HUMHAL, Pavel. Záznamy manipulované reality. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2016. ISBN 978-80-87108-67-3.
SCHECHNER, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009. Svetové divadlo. ISBN 978-80-89369-11-9.
SEI, Keiko a Vladimír HAVLÍK. Konečná krajina. Praha: One Woman Press, 2004. ISBN 80-86356-28-0.
BUDDEUS, Hana. Zobrazení bez reprodukce?: fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století = Representation without reproduction? : photography and performance in Czech art of the 1970s. V Praze: UMPRUM, 2017. Post Scriptum (UMPRUM). ISBN 978-80-87989-36-4.
BERGER, John. O pohledu. Praha: Agite/Fra, 2009. Edice vizuální teorie. ISBN isbn978-80-86603-81-0.
BUTLER, Judith. Závažná těla: o materialitě a diskursivních mezích "pohlaví". Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. Limes (Karolinum). ISBN 978-80-246-3325-1.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2013. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 978-80-7298-485-5.
CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. 2. rozšířené vydání (v AMU první). Praha: NAMU, 2016. ISBN 978-80-7331-382-1.
ZIKMUND-LENDER, Ladislav. What a material!: queer art from Central Europe. Ilustrovala Darina ALSTER. Prague: L. Zikmund, 2012. ISBN 978-80-905271-0-2.
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. Vizuální studia. ISBN 978-80-200-1984-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka stručně představila práci, její téma a cíl. V diskusi odpovídala na připomínky týkající se četnosti citací a roztíhavosti výsledné práce.
Práce byla zkontrolovaná systémem Theses.cz a nebyla nalezena významní shoda s necitovaným textem. Obhájená práce není plagiát.