Tématem této bakalářské práce jsou metody vzdělávání publika prostřednictvím přírodovědného televizního dokumentu Krajinou domova. Cílem je popsat, jaké edukativní postupy a mechanismy používají autoři pořadu ke vzdělávání publika. Formou případové studie zkoumám poslední epizodu druhé série s názvem Jezerní hory a s pomocí stylové a narativní analýzy jednotlivé edukativní postupy a mechanismy rozpracovávám. Analyzuji tak například práci s kamerou, funkci grafiky, obrazů a zvukové složky, členění a strukturu epizody nebo roli prostředí a vypravěče. Edukativní povahu těchto prvků následně demonstruji na konkrétních sekvencích epizody Jezerní hory.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is description of the methods of educating the audience used in television nature documentary series Through the Landscape of Home. The aim is to describe which educational approach and mechanisms are used by the authors of the series to educate the audience. The last episode of second series named Lake Mountains is studied in the form of case study and with stylistic and narrative analysis are described the educational approaches and mechanisms. For example, the camera work, use of graphics, pictures and audio components, the structure of the episode and the role of the environment and narrator are analysed. Educational character of these components is demonstrated on specific sequences in the episode Lake Mountains.
Klíčová slova
televize, vzdělávání, přírodovědný televizní dokument, příroda
Klíčová slova v angličtině
television, education, television nature documentary, nature
Rozsah průvodní práce
77 s. (166 843 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem této bakalářské práce jsou metody vzdělávání publika prostřednictvím přírodovědného televizního dokumentu Krajinou domova. Cílem je popsat, jaké edukativní postupy a mechanismy používají autoři pořadu ke vzdělávání publika. Formou případové studie zkoumám poslední epizodu druhé série s názvem Jezerní hory a s pomocí stylové a narativní analýzy jednotlivé edukativní postupy a mechanismy rozpracovávám. Analyzuji tak například práci s kamerou, funkci grafiky, obrazů a zvukové složky, členění a strukturu epizody nebo roli prostředí a vypravěče. Edukativní povahu těchto prvků následně demonstruji na konkrétních sekvencích epizody Jezerní hory.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is description of the methods of educating the audience used in television nature documentary series Through the Landscape of Home. The aim is to describe which educational approach and mechanisms are used by the authors of the series to educate the audience. The last episode of second series named Lake Mountains is studied in the form of case study and with stylistic and narrative analysis are described the educational approaches and mechanisms. For example, the camera work, use of graphics, pictures and audio components, the structure of the episode and the role of the environment and narrator are analysed. Educational character of these components is demonstrated on specific sequences in the episode Lake Mountains.
Klíčová slova
televize, vzdělávání, přírodovědný televizní dokument, příroda
Klíčová slova v angličtině
television, education, television nature documentary, nature
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat, jaké edukativní postupy a mechanismy používají autoři pořadu Krajinou domova ke vzdělávání svého publika.
Práce se primárně zaměřuje na stylovou analýzu pořadu prostřednictvím případové studie - analyzuje tak jednotlivé záběry a práci s kamerou, grafiku, kombinování dokumentární a edukativní roviny, postupný přechod od celku k částem (současně od obecných informací k detailům), členění a strukturu samotného pořadu, roli hudby nebo střihu.
Jako vedlejší metodu pro přesnější popis některých postupů používá narativní analýzu. S její pomocí přibližuje roli vypravěče a jeho způsob vyprávění, který tkví ve vizuálním zážitku a zároveň v zapamatování si informací.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je popsat, jaké edukativní postupy a mechanismy používají autoři pořadu Krajinou domova ke vzdělávání svého publika.
Práce se primárně zaměřuje na stylovou analýzu pořadu prostřednictvím případové studie - analyzuje tak jednotlivé záběry a práci s kamerou, grafiku, kombinování dokumentární a edukativní roviny, postupný přechod od celku k částem (současně od obecných informací k detailům), členění a strukturu samotného pořadu, roli hudby nebo střihu.
Jako vedlejší metodu pro přesnější popis některých postupů používá narativní analýzu. S její pomocí přibližuje roli vypravěče a jeho způsob vyprávění, který tkví ve vizuálním zážitku a zároveň v zapamatování si informací.
Seznam doporučené literatury
LEÓN, Bienvenido. The Narrative of Scientific Documentary: Science and Philosophy in Translation Series. Luton: Pantaneto Press, 2007. ISBN 9780954978013.
BOON, Timothy. Films of Fact: A History of Science in Documentary Films and Television. Londýn: Wallflower Press, 2008. ISBN 9781905674374.
CORNER, John. Television Form and Public Address. Londýn: Edward Arnold, 1995. ISBN 9780340625385.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 9788073311810.
Seznam doporučené literatury
LEÓN, Bienvenido. The Narrative of Scientific Documentary: Science and Philosophy in Translation Series. Luton: Pantaneto Press, 2007. ISBN 9780954978013.
BOON, Timothy. Films of Fact: A History of Science in Documentary Films and Television. Londýn: Wallflower Press, 2008. ISBN 9781905674374.
CORNER, John. Television Form and Public Address. Londýn: Edward Arnold, 1995. ISBN 9780340625385.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2010. ISBN 9788073311810.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka představila téma práce. Precízně připravená prezentace včetně handoutu pro členy a členky komise. Byla představena metoda. Závěry byly sděleny a aplikovány precizně. Diplomantka uspokojivě zodpověděla na otázky. Projevila znalost nad rámec tématu své práce.
Práce byla zkontrolována v systému Theses, není plagiát.