Tento výzkum je zaměřen na recyklační návyky studentů na univerzitě Ton Duc Thang v Ho Či Minově městě. Vietnam od konce 80. let prošel rychlým rozvojem, který kromě ekonomické prosperity přinesl také mnoho negativních aspektů. Vietnamská socialistická republika se v současnosti potýká s obrovským nárůstem odpadu, kvůli nedostatečnému technickému a odpadovému zázemí nemá kapacity se s přebytky ekologicky šetrně vypořádat. Nedostatečné odpadové hospodářství způsobuje, že se znečištění dostává do vody anebo končí v přírodě, kde kontaminuje okolní krajinu.
Výzkumná část práce se zabývá hledáním odpovědí na dvě hlavní výzkumné otázky, které se zaměřují na recyklační návyky univerzitních studentů a na podmínky, které k recyklaci mají. Výsledky výzkumu přinesly zjištění, že recyklace mezi studenty není chápána v "západním" smyslu, ale je vnímána skrze koncept reuse čili znovu používání, případně vyrábění něčeho nového, lepšího. Na základě výsledků lze říct, že podmínky pro recyklaci na univerzitě Ton Duc Thang téměř neexistují a k třídění pevného odpadu nedochází. Nicméně odpad bývá obvykle druhotně selektován sběrači odpadu. Na základě analýzy fokusních skupin jsem se dozvěděla, jaká je motivace studentů recyklovat, jaké mají povědomí o recyklaci, kde znalosti o třídění odpadu získávají, jaké vlivy jejich chování ovlivňují, jaké jsou jejich spotřební návyky, jaké mají podmínky pro recyklaci, a nakonec jaké jsou jejich návrhy na zlepšení nejen v kampusu ale i u nich doma.
Anotace v angličtině
This research focuses on the recycling habits of students at Ton Duc Thang University in Ho Chi Minh City. Vietnam has undergone rapid development since the late 1980s, which, in addition to economic prosperity, has also brought many negative aspects. The Socialist Republic of Vietnam is currently facing a huge increase in waste, and due to insufficient technical and waste facilities, it does not have the capacity to deal with trash in an environmentally friendly manner. Insufficient waste management causes pollution to enter the water or end up in nature, where it contaminates the surrounding landscape.
The research part of the thesis deals with the search for answers to two main research questions, which focus on the recycling habits of university students and the conditions which they have for recycling. The results of the research brought an interesting finding that recycling among students is not understood in the "Western" sense, but is perceived through the concept of reuse, re-use or production of something new, something better. During the research, I observed and collected data to find that the conditions for recycling at Ton Duc Thang University are almost non-existent and that solid waste is not sorted, waste is usually secondarily collected by waste pickers.
With the help of focus groups, I learned what is the motivation of students to recycle, if they are aware of recycling, where they gain knowledge about waste sorting, what influences their behavior, what are their consumption habits, what recycling conditions they have, and finally what are their suggestions to improve it not only on campus but also at home.
Klíčová slova
Recyklační návyky, recyklace, třídění odpadu, recyklační podmínky, recyklační faktory, univerzitní studenti, univerzita Ton Duc Thang, Ho Či Minovo město, Vietnam
Klíčová slova v angličtině
Recycling behaviour, recycling, waste sorting, recycling conditions, recycling factors, university students, Ton Duc Thang University, Ho Chi Minh City, Vietnam
Rozsah průvodní práce
87 s. (139 004 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tento výzkum je zaměřen na recyklační návyky studentů na univerzitě Ton Duc Thang v Ho Či Minově městě. Vietnam od konce 80. let prošel rychlým rozvojem, který kromě ekonomické prosperity přinesl také mnoho negativních aspektů. Vietnamská socialistická republika se v současnosti potýká s obrovským nárůstem odpadu, kvůli nedostatečnému technickému a odpadovému zázemí nemá kapacity se s přebytky ekologicky šetrně vypořádat. Nedostatečné odpadové hospodářství způsobuje, že se znečištění dostává do vody anebo končí v přírodě, kde kontaminuje okolní krajinu.
Výzkumná část práce se zabývá hledáním odpovědí na dvě hlavní výzkumné otázky, které se zaměřují na recyklační návyky univerzitních studentů a na podmínky, které k recyklaci mají. Výsledky výzkumu přinesly zjištění, že recyklace mezi studenty není chápána v "západním" smyslu, ale je vnímána skrze koncept reuse čili znovu používání, případně vyrábění něčeho nového, lepšího. Na základě výsledků lze říct, že podmínky pro recyklaci na univerzitě Ton Duc Thang téměř neexistují a k třídění pevného odpadu nedochází. Nicméně odpad bývá obvykle druhotně selektován sběrači odpadu. Na základě analýzy fokusních skupin jsem se dozvěděla, jaká je motivace studentů recyklovat, jaké mají povědomí o recyklaci, kde znalosti o třídění odpadu získávají, jaké vlivy jejich chování ovlivňují, jaké jsou jejich spotřební návyky, jaké mají podmínky pro recyklaci, a nakonec jaké jsou jejich návrhy na zlepšení nejen v kampusu ale i u nich doma.
Anotace v angličtině
This research focuses on the recycling habits of students at Ton Duc Thang University in Ho Chi Minh City. Vietnam has undergone rapid development since the late 1980s, which, in addition to economic prosperity, has also brought many negative aspects. The Socialist Republic of Vietnam is currently facing a huge increase in waste, and due to insufficient technical and waste facilities, it does not have the capacity to deal with trash in an environmentally friendly manner. Insufficient waste management causes pollution to enter the water or end up in nature, where it contaminates the surrounding landscape.
The research part of the thesis deals with the search for answers to two main research questions, which focus on the recycling habits of university students and the conditions which they have for recycling. The results of the research brought an interesting finding that recycling among students is not understood in the "Western" sense, but is perceived through the concept of reuse, re-use or production of something new, something better. During the research, I observed and collected data to find that the conditions for recycling at Ton Duc Thang University are almost non-existent and that solid waste is not sorted, waste is usually secondarily collected by waste pickers.
With the help of focus groups, I learned what is the motivation of students to recycle, if they are aware of recycling, where they gain knowledge about waste sorting, what influences their behavior, what are their consumption habits, what recycling conditions they have, and finally what are their suggestions to improve it not only on campus but also at home.
Klíčová slova
Recyklační návyky, recyklace, třídění odpadu, recyklační podmínky, recyklační faktory, univerzitní studenti, univerzita Ton Duc Thang, Ho Či Minovo město, Vietnam
Klíčová slova v angličtině
Recycling behaviour, recycling, waste sorting, recycling conditions, recycling factors, university students, Ton Duc Thang University, Ho Chi Minh City, Vietnam
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zaměřuje na recyklační návyky studentů z univerzity Ton Duc Thang sídlící v Ho Či Minově městě na jihu Vietnamu. Ve své práci popisuji odpadové hospodářství, podmínky a regulace ve Vietnamu a také v Ho Či Minově městě. Bakalářská práce zkoumá recyklační návyky studentů univerzity Ton Duc Thang a recyklační podmínky v univerzitním kampusu. V práci jsou použity kvalitativní metody (rozhovory a pozorování).
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se zaměřuje na recyklační návyky studentů z univerzity Ton Duc Thang sídlící v Ho Či Minově městě na jihu Vietnamu. Ve své práci popisuji odpadové hospodářství, podmínky a regulace ve Vietnamu a také v Ho Či Minově městě. Bakalářská práce zkoumá recyklační návyky studentů univerzity Ton Duc Thang a recyklační podmínky v univerzitním kampusu. V práci jsou použity kvalitativní metody (rozhovory a pozorování).
Seznam doporučené literatury
BOOKS: MYERS, S. (2014). Environmental Issues and Solutions: A modular Approach. Belmont: Yolanda Cossio. DUŠKOVÁ, L., ŠAFAŘÍKOVÁ, S. (2015). Kvalitativní metody pro rozvojová studia. Univerzita Palackého: Olomouc. ARTICLES: NGOC NGUYEN, U., SCHNITZER, H.(2009). Sustainable solutions for solid waste management in Southeast Asian countries. Graz University: Graz. PHAM PHU, S. T. (2018). Waste recycling system for a tourism city in Vietnam: Situation and sustainable strategy approach - Case study in Hoi An city, Vietnam. VICENTE-MOLINA M.A., FERNANDEZ-SAINZ, A., (2013). Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour: comparison of university students from emerging and advanced countries. WUST, S., Bolay J., NGOC DU, T. T. (2002). Metropolization and the ecological crisis: precarious settlements in Ho Chi Minh City, Vietnam.
Seznam doporučené literatury
BOOKS: MYERS, S. (2014). Environmental Issues and Solutions: A modular Approach. Belmont: Yolanda Cossio. DUŠKOVÁ, L., ŠAFAŘÍKOVÁ, S. (2015). Kvalitativní metody pro rozvojová studia. Univerzita Palackého: Olomouc. ARTICLES: NGOC NGUYEN, U., SCHNITZER, H.(2009). Sustainable solutions for solid waste management in Southeast Asian countries. Graz University: Graz. PHAM PHU, S. T. (2018). Waste recycling system for a tourism city in Vietnam: Situation and sustainable strategy approach - Case study in Hoi An city, Vietnam. VICENTE-MOLINA M.A., FERNANDEZ-SAINZ, A., (2013). Environmental knowledge and other variables affecting pro-environmental behaviour: comparison of university students from emerging and advanced countries. WUST, S., Bolay J., NGOC DU, T. T. (2002). Metropolization and the ecological crisis: precarious settlements in Ho Chi Minh City, Vietnam.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Na úvod obhajoby studentka přestavila teoretickou část své bakalářské práce na téma Přístup k recyklaci a recyklační návyky studentů na Univerzitě Ton Duc Thang ve Vietnamu. Dále studentka prezentovala hlavní a vedlejší otázky výzkumu, metody kvalitativního výzkumu, jeho limity, výstupy a návrhy na zlepšení dané problematiky.
V druhé polovině obhajoby byly čteny posudky vedoucí práce a oponenta. Studentka v závěru reagovala na poznámky uvedené v posudcích a na další dotazy komise. Např. Jak si myslíte, že by daná analýza dopadla na UPOL. Budou výsledky výzkumu prezentovány i na univerzitě ve Vietnamu? apod.