Tato diplomová práce se zabývá získáním úplné profesní kvalifikace ve výrobní organizaci XY. Cílem práce je analyzovat proces získání úplné profesní kvalifikace podle Národní soustavy kvalifikací v rámci firemního vzdělávání ve výrobní organizaci XY. První kapitola práce se věnuje vysvětlení funkce Národní soustavy kvalifikací a pojmů, které se k ní vztahují. Druhá kapitola je věnována vzdělávání dospělých, včetně firemního vzdělávání a projektování vzdělávací akce. Třetí kapitola pak přináší teoretické informace k samotnému získání profesní a úplné profesní kvalifikace, tedy ke zkouškám z profesní kvalifikace a závěrečné zkoušce. Druhá a třetí kapitola práce tvoří teoretický základ pro empirickou část práce. V rámci čtvrté kapitoly je proveden kvalitativním výzkum, a to zvolenou metodou explanatorní případové studie. Pro sběr dat byla zvolena technika rozhovoru pomocí návodu a analýza dokumentů. Zjištěná data jsou použita k analýze procesu získání úplné profesní kvalifikace ve výrobní organizaci XY. Z výzkumu vyplynulo, že proces získání úplné profesní kvalifikace proběhl velmi podobně tomu, jak doporučuje odborná literatura. Nicméně výzkum také ukázal několik oblastí, které dávají prostor pro zlepšení tohoto procesu. Nejdůležitější oblastí je hodnocení vzdělávací akce samotnými účastníky.
Annotation in English
This diploma thesis deals with achievement of a complete vocational qualification in the production organization XY. The aim of the thesis is to analyze the process of achievement of a complete vocational qualification according to the National Register of Qualifications in the context of company education in the production organization XY. The first chapter is devoted to the explanation of the function of National Register of Qualifications and terms related to it. The second chapter is devoted to adult education, including corporate education and educational event management. The third chapter then provides theoretical information on the achievement of a vocational and complete vocational qualification, ie. exams in vocational qualification and final exam. The second and third chapters of the thesis create the theoretical basis for the empirical part of the thesis. In the fourth chapter is carried out qualitative research, using the method of explanatory case study. Interview technique using instructions and document analysis were chosen for data collection. The data is used to analyze the process of achievement of a complete vocational qualification in the production organization XY. The research showed that the process of achievement of a complete vocational qualification was very similar to that recommended in the professional literature. However, research has also shown several areas that give space for improvement in this process. The most important area is the evaluation of the training by the participants themselves.
National Register of Qualifications, vocational qualification, complete vocational qualification, qualification standard, corporate education, educational event management, training evaluation, vocational qualification exam, final exam
Length of the covering note
121 s. (172 141 znaků s mezera
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá získáním úplné profesní kvalifikace ve výrobní organizaci XY. Cílem práce je analyzovat proces získání úplné profesní kvalifikace podle Národní soustavy kvalifikací v rámci firemního vzdělávání ve výrobní organizaci XY. První kapitola práce se věnuje vysvětlení funkce Národní soustavy kvalifikací a pojmů, které se k ní vztahují. Druhá kapitola je věnována vzdělávání dospělých, včetně firemního vzdělávání a projektování vzdělávací akce. Třetí kapitola pak přináší teoretické informace k samotnému získání profesní a úplné profesní kvalifikace, tedy ke zkouškám z profesní kvalifikace a závěrečné zkoušce. Druhá a třetí kapitola práce tvoří teoretický základ pro empirickou část práce. V rámci čtvrté kapitoly je proveden kvalitativním výzkum, a to zvolenou metodou explanatorní případové studie. Pro sběr dat byla zvolena technika rozhovoru pomocí návodu a analýza dokumentů. Zjištěná data jsou použita k analýze procesu získání úplné profesní kvalifikace ve výrobní organizaci XY. Z výzkumu vyplynulo, že proces získání úplné profesní kvalifikace proběhl velmi podobně tomu, jak doporučuje odborná literatura. Nicméně výzkum také ukázal několik oblastí, které dávají prostor pro zlepšení tohoto procesu. Nejdůležitější oblastí je hodnocení vzdělávací akce samotnými účastníky.
Annotation in English
This diploma thesis deals with achievement of a complete vocational qualification in the production organization XY. The aim of the thesis is to analyze the process of achievement of a complete vocational qualification according to the National Register of Qualifications in the context of company education in the production organization XY. The first chapter is devoted to the explanation of the function of National Register of Qualifications and terms related to it. The second chapter is devoted to adult education, including corporate education and educational event management. The third chapter then provides theoretical information on the achievement of a vocational and complete vocational qualification, ie. exams in vocational qualification and final exam. The second and third chapters of the thesis create the theoretical basis for the empirical part of the thesis. In the fourth chapter is carried out qualitative research, using the method of explanatory case study. Interview technique using instructions and document analysis were chosen for data collection. The data is used to analyze the process of achievement of a complete vocational qualification in the production organization XY. The research showed that the process of achievement of a complete vocational qualification was very similar to that recommended in the professional literature. However, research has also shown several areas that give space for improvement in this process. The most important area is the evaluation of the training by the participants themselves.
National Register of Qualifications, vocational qualification, complete vocational qualification, qualification standard, corporate education, educational event management, training evaluation, vocational qualification exam, final exam
Research Plan
Cíl práce: Cílem práce je popsat získání dílčí kvalifikace dle Národní soustavy kvalifikací v Organizaci XY.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Případová studie zaměřená na detailní popis získání dílčích kvalifikací v oblasti elektro v organizaci XY. Podrobným prozkoumáním konkrétního případu chci podat co nejkomplexnější popis, který napomůže lepšímu porozumění podobným případům. Cílem studie je popsat využití získávání kvalifikací v praxi organizace XY jako jedno z možných řešení nedostatku kvalifikované pracovní síly na trhu práce.
Výzkumná otázka: Jak je možné získat dílčí kvalifikaci dle Národní soustavy kvalifikací v praxi organizace XY?
Návrh postupu řešení (metoda):
Deskriptivní případová studie. Na základě teoretické argumentace a charakteristiky konkrétního organizačního prostředí definuji hlavní výzkumnou otázku. Studiem dostupných dokumentů a následně rozhovory s účastníky vzdělávací akce detailně popíšu konkrétní případ získávání dílčích kvalifikací v organizaci XY.
Harmonogram práce:
- Pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.9.2019.
- Hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 31.1.2020.
- Odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020.
Research Plan
Cíl práce: Cílem práce je popsat získání dílčí kvalifikace dle Národní soustavy kvalifikací v Organizaci XY.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Případová studie zaměřená na detailní popis získání dílčích kvalifikací v oblasti elektro v organizaci XY. Podrobným prozkoumáním konkrétního případu chci podat co nejkomplexnější popis, který napomůže lepšímu porozumění podobným případům. Cílem studie je popsat využití získávání kvalifikací v praxi organizace XY jako jedno z možných řešení nedostatku kvalifikované pracovní síly na trhu práce.
Výzkumná otázka: Jak je možné získat dílčí kvalifikaci dle Národní soustavy kvalifikací v praxi organizace XY?
Návrh postupu řešení (metoda):
Deskriptivní případová studie. Na základě teoretické argumentace a charakteristiky konkrétního organizačního prostředí definuji hlavní výzkumnou otázku. Studiem dostupných dokumentů a následně rozhovory s účastníky vzdělávací akce detailně popíšu konkrétní případ získávání dílčích kvalifikací v organizaci XY.
Harmonogram práce:
- Pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.9.2019.
- Hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 31.1.2020.
- Odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020.
Recommended resources
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha: Regleta.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Mužík, J. (2000). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI Publishing.
NSK. Národní soustava kvalifikací. Citováno dne 10. února 2019. Dostupné z: http://www.narodnikvalifikace.cz/
NSP. Národní soustava povolání. Citováno dne 10. února 2019. Dostupné z: https://nsp.cz/
Recommended resources
Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Příručka pro uživatele. Praha: Regleta.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Mužík, J. (2000). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI Publishing.
NSK. Národní soustava kvalifikací. Citováno dne 10. února 2019. Dostupné z: http://www.narodnikvalifikace.cz/
NSP. Národní soustava povolání. Citováno dne 10. února 2019. Dostupné z: https://nsp.cz/