Tato bakalářská práce s názvem Orientalismus a zobrazení korejské kultury ve filmu Atlas mraků se zabývá otázkou reprezentace korejské kultury v novodobém filmu. Cílem této práce je vybrat Západní snímek, který zobrazuje korejskou kulturu, tento snímek analyzovat a zjistit, nakolik správné takové zobrazení je a zda je proveden dostatečný výzkum, nebo zda se informace podávané divákovi zakládají pouze na stereotypech.
Teoretická část práce stručně charakterizuje pojem orientalismus a orient, také charakterizuje pojem yellowface a věnuje se rozboru částí snímku, kde se vyskytuje orientalismus. Praktická část se zabývá analýzou čtyř kategorií orientalistických prvků.
V závěru bylo na základně analýzy vyhodnoceno, že ačkoliv byl jazyk využit správně, v ostatních kategoriích se vyskytovaly spíše prvky tradičně japonské či čínské, které byly založené na stereotypech a využité pouze k tomu, aby donutili diváka si uvědomit, že se nachází v Asii, ovšem blíže oblast nespecifikovali.
Anotace v angličtině
This thesis named Orientalism and depiction of Korean culture in film Cloud Atlas deals with the question of representation of Korean culture in modern cinema. The aim of this work is to select a Western film that depicts Korean culture, analyze this image, and see how correct it is and whether there is sufficient research done, or whether the information provided to the viewer is based on stereotypes.
The theoretical part of the work briefly characterizes the concept of Orientalism and Orient, also characterizes the concept of yellowface and deals with the analysis of parts of the film where orientalism occurs. The practical part deals with the analysis of five categories of orientalistic elements.
At the end of the analysis, it was evaluated that although the language was used correctly, in other categories there were more traditional Japanese or Chinese elements that were based on stereotypes and used only to force the viewer to realize that he was in Asia, however, they did not specify the area.
Tato bakalářská práce s názvem Orientalismus a zobrazení korejské kultury ve filmu Atlas mraků se zabývá otázkou reprezentace korejské kultury v novodobém filmu. Cílem této práce je vybrat Západní snímek, který zobrazuje korejskou kulturu, tento snímek analyzovat a zjistit, nakolik správné takové zobrazení je a zda je proveden dostatečný výzkum, nebo zda se informace podávané divákovi zakládají pouze na stereotypech.
Teoretická část práce stručně charakterizuje pojem orientalismus a orient, také charakterizuje pojem yellowface a věnuje se rozboru částí snímku, kde se vyskytuje orientalismus. Praktická část se zabývá analýzou čtyř kategorií orientalistických prvků.
V závěru bylo na základně analýzy vyhodnoceno, že ačkoliv byl jazyk využit správně, v ostatních kategoriích se vyskytovaly spíše prvky tradičně japonské či čínské, které byly založené na stereotypech a využité pouze k tomu, aby donutili diváka si uvědomit, že se nachází v Asii, ovšem blíže oblast nespecifikovali.
Anotace v angličtině
This thesis named Orientalism and depiction of Korean culture in film Cloud Atlas deals with the question of representation of Korean culture in modern cinema. The aim of this work is to select a Western film that depicts Korean culture, analyze this image, and see how correct it is and whether there is sufficient research done, or whether the information provided to the viewer is based on stereotypes.
The theoretical part of the work briefly characterizes the concept of Orientalism and Orient, also characterizes the concept of yellowface and deals with the analysis of parts of the film where orientalism occurs. The practical part deals with the analysis of five categories of orientalistic elements.
At the end of the analysis, it was evaluated that although the language was used correctly, in other categories there were more traditional Japanese or Chinese elements that were based on stereotypes and used only to force the viewer to realize that he was in Asia, however, they did not specify the area.
Tuto diplomovou práci budu spracovávat dle pokynů svého vedoucího, avšak samostatně a svědomitě. V práci uvedu seznam všech použitých zdrojů, ať už literárních či jiných.
Zásady pro vypracování
Tuto diplomovou práci budu spracovávat dle pokynů svého vedoucího, avšak samostatně a svědomitě. V práci uvedu seznam všech použitých zdrojů, ať už literárních či jiných.
Seznam doporučené literatury
LEE, Robert G. Orientals: Asian Americans in Popular Culture. Temple University Press, 1999.
MACFIE, Alexander L. Orientalism: A Reader. NYU Press, 2001.
MITCHELL, David Atlas mraků. Mladá fronta, 2012.
SAID, Edward W. Orientalismus. Nakladatelství Paseka, 2008.
UHER, David. (2008). "Postava ,učitele' orientalizovaná vědecko-fantastickými filmy" [Character of a "teacher" orientalised by SF movies].
Seznam doporučené literatury
LEE, Robert G. Orientals: Asian Americans in Popular Culture. Temple University Press, 1999.
MACFIE, Alexander L. Orientalism: A Reader. NYU Press, 2001.
MITCHELL, David Atlas mraků. Mladá fronta, 2012.
SAID, Edward W. Orientalismus. Nakladatelství Paseka, 2008.
UHER, David. (2008). "Postava ,učitele' orientalizovaná vědecko-fantastickými filmy" [Character of a "teacher" orientalised by SF movies].