Tato bakalářská práce je koncipována teoreticky a zabývá se problematikou dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou. Její cíl směřuje k identifikaci možností využití dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou. Z teoretického hlediska se věnuje pěstounské péči a vymezení jejích forem, přičemž představuje program PRIDE, sloužící k přípravě a vyhodnocování zájemců o náhradní rodinnou péči. Dále zmiňuje proces zprostředkování pěstounské péče a navazuje na možné obtíže, které se stávají výzvami, jak pro náhradní rodiče, tak jim svěřené děti. Uvádí také profesní kvality sociálního pracovníka, s jeho rolemi i pracovní náplní, včetně paradigmat, jakožto styčných bodů sociální práce. Ve vztahu k dramaterapii, také předkládá výčet souvisejících pojmů, spolu s požadavky kladenými na dramaterapeuta. V závěru práce, poté objasňuje důležitost kontinuálního vzdělávání pěstounů, včetně jeho specifik a svou pozornost směřuje k dramaterapii jako ukazateli možnosti uplatnění z pohledu sociálního pracovníka.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is theoretically conceived and deals with the issue of drama therapy as a means of effective cooperation between a social worker and a foster family. Its goal is to identify the possibilities of using drama therapy as a means of effective cooperation between the social worker and the foster family. From a theoretical point of view, It dedicated to foster care and the definition of its forms, while presenting the PRIDE program, which serves to prepare and evaluate those interested in substitute family care. It also mention the process of mediating foster care and follow up on possible difficulties that become challenges for both surrogate parents and children entrusted to them. It also presents the professional qualities of a social worker, with his roles and work content, including paradigms, as points of contact for social work. In relation to drama therapy, It also presents a list of related concepts, together with the requirements placed on a drama therapist. At the end of the thesis, It clarify the importance of continuous education of foster parents, including its specifics, and It directs attention to drama therapy as an indicator of the possibility of application from the point of view of a social worker.
Klíčová slova
dramaterapie, sociální pracovník, pěstounská rodina, pěstounská péče, vzdělávání pěstounů, mezioborová spolupráce
Klíčová slova v angličtině
dramatherapy, social worker, foster family, foster care, education of foster parents, interdisciplinary cooperation
Rozsah průvodní práce
49 s. (89 329 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je koncipována teoreticky a zabývá se problematikou dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou. Její cíl směřuje k identifikaci možností využití dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou. Z teoretického hlediska se věnuje pěstounské péči a vymezení jejích forem, přičemž představuje program PRIDE, sloužící k přípravě a vyhodnocování zájemců o náhradní rodinnou péči. Dále zmiňuje proces zprostředkování pěstounské péče a navazuje na možné obtíže, které se stávají výzvami, jak pro náhradní rodiče, tak jim svěřené děti. Uvádí také profesní kvality sociálního pracovníka, s jeho rolemi i pracovní náplní, včetně paradigmat, jakožto styčných bodů sociální práce. Ve vztahu k dramaterapii, také předkládá výčet souvisejících pojmů, spolu s požadavky kladenými na dramaterapeuta. V závěru práce, poté objasňuje důležitost kontinuálního vzdělávání pěstounů, včetně jeho specifik a svou pozornost směřuje k dramaterapii jako ukazateli možnosti uplatnění z pohledu sociálního pracovníka.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is theoretically conceived and deals with the issue of drama therapy as a means of effective cooperation between a social worker and a foster family. Its goal is to identify the possibilities of using drama therapy as a means of effective cooperation between the social worker and the foster family. From a theoretical point of view, It dedicated to foster care and the definition of its forms, while presenting the PRIDE program, which serves to prepare and evaluate those interested in substitute family care. It also mention the process of mediating foster care and follow up on possible difficulties that become challenges for both surrogate parents and children entrusted to them. It also presents the professional qualities of a social worker, with his roles and work content, including paradigms, as points of contact for social work. In relation to drama therapy, It also presents a list of related concepts, together with the requirements placed on a drama therapist. At the end of the thesis, It clarify the importance of continuous education of foster parents, including its specifics, and It directs attention to drama therapy as an indicator of the possibility of application from the point of view of a social worker.
Klíčová slova
dramaterapie, sociální pracovník, pěstounská rodina, pěstounská péče, vzdělávání pěstounů, mezioborová spolupráce
Klíčová slova v angličtině
dramatherapy, social worker, foster family, foster care, education of foster parents, interdisciplinary cooperation
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit přínos využití dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou.
Metoda zpracování: Pro vypracování praktické části práce si zvolím metodu kvalitativního výzkumu, který budu realizovat formou polostrukturovaných rozhovorů. Dále se budu věnovat získávání informací prostřednictvím studia odborné literatury a jiných relevantních zdrojů, průběžným konzultacím s vedoucí práce, realizaci výzkumného šetření a následné analýze jeho výsledků, včetně shrnutí a závěru.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Svou bakalářskou prací bych ráda přispěla k tomu, aby zejména sociální pracovníci měli možnost získat více poznatků o přínosu využití dramaterapie v sociální práci s pěstounskými rodinami.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit přínos využití dramaterapie jako prostředku efektivní spolupráce sociálního pracovníka s pěstounskou rodinou.
Metoda zpracování: Pro vypracování praktické části práce si zvolím metodu kvalitativního výzkumu, který budu realizovat formou polostrukturovaných rozhovorů. Dále se budu věnovat získávání informací prostřednictvím studia odborné literatury a jiných relevantních zdrojů, průběžným konzultacím s vedoucí práce, realizaci výzkumného šetření a následné analýze jeho výsledků, včetně shrnutí a závěru.
Relevance tématu vzhledem ke studovanému oboru: Svou bakalářskou prací bych ráda přispěla k tomu, aby zejména sociální pracovníci měli možnost získat více poznatků o přínosu využití dramaterapie v sociální práci s pěstounskými rodinami.
Seznam doporučené literatury
KOLUCHOVÁ, J. Psychický vývoj dětí v pěstounské péči. Praha: 1992. MPSV. ISBN: 80-85529-01-7.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: 2002. Karolinum.
SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny, jejich fungování a odolnost. Praha: 2003. MPSV. ISBN: 80-86552-62-4.
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: 2001. Portál. ISBN: 80-7178-586-5.
WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: 2002. Portál. ISBN: 80-7178-678-0.
Seznam doporučené literatury
KOLUCHOVÁ, J. Psychický vývoj dětí v pěstounské péči. Praha: 1992. MPSV. ISBN: 80-85529-01-7.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: 2002. Karolinum.
SOBOTKOVÁ, I. Pěstounské rodiny, jejich fungování a odolnost. Praha: 2003. MPSV. ISBN: 80-86552-62-4.
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: 2001. Portál. ISBN: 80-7178-586-5.
WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: 2002. Portál. ISBN: 80-7178-678-0.